Розділ 16

16:1-12 – Збірка і плани подорожі

Розподіл цієї досить короткої восьмої частини подати легко; вв. 1-4 (збірка на святих) і 5-12 (плани подорожі Павла, Тимофія й Аполлоса). Ця частина обрамлена за допомогою peri de («щодо») на початку, у в. 1, і востаннє у в. 12 укінці.

Збірка є добровільним даром (див. слово charts у в. 3). «Святі» – це бідні люди Єрусалиму. Певно, що цей дар призначений як матеріяльна допомога для них, але на думку апостола Павла, збірка має підтверджувати і скріплювати печаттю спільність між християнами поганського та єврейського походження, а також між діаспорою та центром. У практичний спосіб апостол Павло вказує, як усе це мусить бути організовано. Вираз «першого дня в тижні» (в. 2) вже свідчить про існування особливого дня тижня християн, дня Господнього, нашої неділі. Зауважуємо Павлове розважливе планування перенесення грошей до Єрусалиму: люди, призначені спільнотою Коринту, листи, які мають сприяти гостинності в місцях по дорозі до Єрусалиму й у самому місті, і можливість, що він сам стане очільником цієї місії. Апостол Павло хоче уникнути всяких підозр у будь-якому неправильному управлінні фінансовими справами.

У вв. 5-12 згадуються Македонія, Коринт і Ефес. Павло планує лише перейти через Македонію, а на довше залишитися, мабуть, навіть перезимувати, у Коринті. «Тепер» в. 7 може містити посилання на другий короткий і болючий візит апостола Павла до Коринту. Тим часом, тобто «до П’ятдесятниці» (в. 8), він зупиниться в Ефесі. «Бо двері великі й широкі» там відчинились, але (буквально «і») також є противники (в. 9). Відчувається неослабний апостольський дух Павла. Він захоплюється словом energeo і його похідними (тут прикметник energes; пор., наприклад, Гал. 5:6: віра, «чинна» любов’ю). Як і в 1Кор. 4:17, апостол Павло захищає свого улюбленого Тимофія у вв. 10-11. Він використовує мову люблячої турботи; коринтянам не варто легковажити ним. Щодо Аполлоса (в. 12), можемо спитати, чи не мотивується його чітке рішення не повертатися до Коринту тепер його відмовою заохочувати фракцію Аполлоса через свою присутність у Коринті. Також можемо спитати, чи Павлів наголос на тому, що він переконував Аполлоса повернутися, не є реакцією на те, що кажуть у Коринті, а саме – що Аполлос відсутній унаслідок каверз апостола Павла.

16:13-24 – Заключні напоумлення та привіти

У цій останній частині маємо заключне благання апостола Павла (вв. 13-14 і 15-18), а також привіти і ним власноручно написані побажання (вв. 19-20 і 21-24).

П’ять дієслів у наказовому способі у вв. 13-14 виражають заклик до есхатологічної пильности, сили та наполегливости. У вв. 15-18 є особливий заклик щодо дому Степана. Здається, речення у вв. 15-16 перерване: «Благаю ж вас, браття (це речення перерване в англійській Біблії, не в українській – прим. пер.)»: hina – підрядне речення в. 16 має бути пов’язане з цим дієсловом (для конструкції, пор. в. 12 і 1Кор. 1:10). У решті в. 15 апостол Павло пригадує, що це за люди, і що вони зробили. Тому коринтянам слід належно цінувати їх – і всіх схожих співробітників – і піддаватися їхньому очільництву (вв. 16 і 18б). У вв. 17-18а апостол розмірковує про те, що для нього значив прихід Степана, Фортуната й Ахаїка.

У вв. 19-20 вітання надсилають Церкви азійські, Акила і Прискилла (які в Ефесі, як у Римі й Коринті, відкривають свій дім для «церкви») й усі християни. Коринтянам, своєю чергою, необхідно вітати «один одного святим поцілунком». Тоді, вкінці (вв. 21-24) апостол Павло власноручно пише привіти і побажання. Вірш 22 містить, врешті, остаточне правило любови Господа. Формула «marana tha» у цьому контексті, безсумнівно, є побажанням; її можна було читати, і пізніше її читали як «maran atha», що означає «Господь прийшов». Увесь в. 22 може мати походження у святкуванні вечері Господньої (пор. 1Кор. 11:27-32). Вірш 23 нагадує нам про вітання в 1Кор. 1:3. Апостол Павло завершує своє послання люблячим тоном: «Любов моя з вами всіма у Христі Ісусі» (в. 24).

Попередній запис

Розділ 15:35-58

«Як» нашого майбутнього тілесного воскресення Між вступними питаннями в. 35 і вмовляльним висновком (в. 58) третю одиницю можна поділити на ... Читати далі

Наступний запис

Послання до коринтян

Перше і Друге послання до коринтян були чітко адресовані одній і тій же спільноті. Друге послання до коринтян написано невдовзі ... Читати далі