Загадка Туринської Плащаниці

Для фізиків, біохіміків, криміналістів, медичних наукових експертів Плащаниця стала певним сувоєм, який розповідає про страту Ісуса Христа, мовою, зрозумілою лише для фахівців. У Євангеліях згадується, що Ісус Христос до Свого розп’яття зазнав побиття батогами, але лише Плащаниця “говорить” нам, наскільки жорстоким воно було. Воїнів, які батожили Ісуса Христа, було двоє, а їх бичі були з металевими закінченнями, як це було прийнято в римській армії. Ударів було не менше сорока, і вони покривали всю спину, груди і ноги. У Євангеліях говориться про те, що кати поклали терновий вінець на голову Ісуса Христа, але про те, що це був не лише спосіб приниження, а продовження тортур, ми також “дізнаємося” від Плащаниці. Шипи тернового вінця прокололи судини на голові, і кров буквально заливала волосся і обличчя Христові.

Досліджуючи Плащаницю, фахівці відтворюють події, про які написано в Євангеліях, – побиття Спасителя, несення Ним хреста, Його падіння під ношею від втрати сил.

Не одиничні випадки, коли вчений фахівець, який через свої професійні обов’язки приступав до дослідження Туринської Плащаниці, приходив до висновку про її достовірність і через це навертався до Христа. Здається, не без Промислу Божого Плащаниця Христова збереглася до наших раціональних часів, щоб стати свого роду “П’ятим Євангелієм” для тих, хто не може повірити, якщо не побачить.

У 1898 році, завдяки винаходу фотографії, стало можливим перетворити смутний негативний образ на Плащаниці у виразне лице Ісуса Христа. Завдяки міждисциплінарним дослідженням багатьох учених ми можемо разом з Плащаницею стати свідками голгофських подій, що відбувалися 2000 років тому.

Цілі та результати досліджень

До 1969 року наукові дослідження Плащаниці обмежувалися дослідженнями її фотографій. Спочатку це були фотографії, зроблені Секондо Піа в 1898 році, потім використовувалися більш пізні та досконалі. У 1969 році учені уперше були допущені безпосередньо до Плащаниці.

Проте прямі наукові дослідження Туринської Плащаниці проводилися лише двічі: у 1973 і в 1978 роках, причому на результатах 1978 року ґрунтуються всі висновки учених про фізичні і хімічні властивості тканини, зображення і слідів, які ототожнюються із слідами крові. У 1978 році групою з 30 учених керував фізик д-р Джексон, який очолює американський Центр Туринської Плащаниці.

Наукові дослідження 1978 року ставили перед собою три завдання.

  1. З’ясувати природу зображення,
  2. визначити походження плям крові, і
  3. пояснити механізм виникнення образу на Туринській Плащаниці.

Дослідження проводилися прямо на Плащаниці, проте неруйнівними методами (як, наприклад, радіовуглецевий метод, коли об’єкт досліджень спалюють). Вивчалася спектроскопія Плащаниці в широкому діапазоні від інфрачервоного спектру до ультрафіолету, флюоресценція в рентгенівському спектрі, проводилися мікроспостереження і мікрофотографування. Єдиними об’єктами, узятими для хімічних аналізів, були найдрібніші нитки, які залишалися на липкій стрічці після її дотику до Плащаниці.

Результати прямих наукових досліджень Туринської Плащаниці можна підсумовувати таким чином.

По-перше, було виявлено, що образ на Плащаниці не є результатом внесення до тканини яких-небудь барвників. Це повністю унеможливлює участі художника в його створенні. Зміна кольору образу викликана хімічною зміною молекул целюлози, з якої в основному складається тканина Плащаниці.

По-друге, фізичні і хімічні дослідження підтвердили, що плями на Плащаниці – кров’яні. Спектроскопія цих плям кардинально відрізняється від спектроскопії в області лику. На мікрофотографіях помітно, що сліди крові залишилися на Плащаниці у вигляді окремих крапель, на відміну від однорідної зміни кольору тканини в районі образу.

Кров проникає углиб тканини, тоді як зміни тканини за рахунок виникнення на ній образу відбуваються лише в тонкому поверхневому шарі Плащаниці.

Ще одна чудова деталь, яку відкрили дослідники 1978 року. Було доведено, що плями крові з’явилися на Плащаниці до виникнення на ній образу. У тих місцях, де залишалася кров, вона як би екранувала тканину від зміни її хімічної структури. Хімічні дослідження доводять, що кров була людською, а її група АБ. На фотографіях Плащаниці сліди крові за кольором здаються дуже схожими на самий образ, але при використанні наукових методів відкривається їх абсолютно інша природа.

По-третє, вже в дослідженнях 1973 року були отримані цікаві результати про наявність на Плащаниці пилку різних рослин. Дослідження мікрониток дозволили виявити на них пилок рослин, характерних тільки для Палестини, Туреччини і Центральної Європи, тобто якраз тих країн, де, як передбачалося, проходив історичний шлях Плащаниці. Так природничонаукові дослідження співпадають з дослідженнями істориків.

Що стосується виявлення на Плащаниці слідів монет і інших предметів, то я свідомо обходжу цю тему. Слід сказати, що автором гіпотези про наявність монет на очах Людини, чий образ відбився на Плащаниці, був д-р Джексон. Він зробив це припущення для пояснення збільшеної форми очей. Пізніше Джексон відмовився від своєї гіпотези, але палкі ентузіасти через велике бажання почали бачити те, чого, мабуть, не існує.

Четверте важливе відкриття пов’язане знову з ім’ям д-ра Джексона. Свого часу, будучи військовим льотчиком і фізиком-оптиком, він застосував для дослідження Плащаниці комп’ютерні програми, розроблені для аналізу аерофотознімків з метою відновлення за ними тривимірних форм об’єктів. Працюючи з моделлю Плащаниці, він експериментально виміряв на добровольцях відстань між Плащаницею і людським тілом, а отримані дані порівняв з фотографіями Туринської Плащаниці.

У результаті цих досліджень він виявив, що інтенсивність кольору на Плащаниці знаходиться в простій залежності від відстані між нею і поверхнею тіла. Таким чином, твердження, що на Плащаниці ми маємо негатив, є лише перше наближення до істини. Тобто, на Плащаниці мовою інтенсивності кольору (потемніння) передана відстань між нею і тілом, яке воно покривало. Знаючи цю залежність, Джексону вдалося по Плащаниці відновити тривимірну форму людського тіла.

3D-макет Туринської Плащаниці

Прямі наукові дослідження Туринської Плащаниці змогли дати відповідь на перші два питання: про природу зображення і про природу плям крові на ній. Проте спроби пояснити механізм виникнення образу на Плащаниці стикнулися з непереборними труднощами.

Гіпотези і припущення

Плащаниця була свідком не лише розп’яття Христового, але і Його Воскресіння. Після суботи учні і апостоли побачили воскреслого Ісуса Христа, але в запечатаній печері з Ним була тільки Плащаниця, яка лише одна “бачила”, як сталося Воскресіння. Ретельне дослідження тканини Плащаниці показало, що образ на ній не є результатом додавання якихось фарбувальних речовин. Характерний жовтувато-коричневий колір образу на Плащаниці є наслідком хімічної зміни молекул тканини. Така зміна хімічної структури тканини може відбуватися при її нагріванні або при дії на неї випромінюванням різної природи.

Зараз ситуація в дослідженнях Туринської Плащаниці така, що отримані результати спростовують усі раніше запропоновані гіпотези для пояснення механізму виникнення образу.

На виниклі труднощі легко було б відповісти, що зображення на Плащаниці виникло дивним чином і тому до нього не можна застосувати природничонаукові методи дослідження. Так, диво і воля Божа тут, безсумнівно, присутні. Але якби зображення на Плащаниці виникло просто для створення лику Христового, то слід було б чекати більшої схожості з кольоровим портретом, ніж з монохромним негативом. Більш вірогідно, що образ на Плащаниці виник хоча і не без промислу Божого, але все таки, як наслідок іншого дива, а саме Воскресіння Господнього.

У момент Воскресіння сталися дивні події, що викликали за собою процеси, які далі розвивалися природним чином за законами природи. Природничонаукові методи досліджень, звичайно, не можуть пояснити дива, але вони можуть вказати на те, що причиною тієї чи іншої події було диво.

Можна припустити, що це було певною енергією безпосередньої Божої дії. У момент Воскресіння ця енергія наповнила тіло Ісуса Христа, виступаючи за його межі, або оточило Його тіло, повторюючи його форму. Ця енергія Божої дії, можливо, була подібною до тієї, в якій являлася сила Божа, про що ми читаємо в Старому Завіті. Коли Бог виводив народ ізраїльський з єгипетського полону, Він йшов перед ним у стовпі вогняному. Коли Ілля був вознесений на небо, Єлисей побачив як би вогняну колісницю, яка підхопила Іллю і понесла його. Плащаниця, мабуть, “свідчить” нам, що Воскресіння Ісуса Христа сталося у вогняному тілі Божественної сили і енергії, яке залишило опік у вигляді нерукотворного образу на тканині Плащаниці. Таким чином, на Плащаниці збережене не лише тіло Ісуса Христа, розіп’ятого і померлого на хресті, але Його Тіло після Воскресіння.

Олександр Беляков

Попередній запис

Плащаниця Господа нашого Ісуса Христа (закінчення)

І от під час цього наростаючого тріумфу, наприкінці 1988 р. з'явилося сенсаційне повідомлення: за даними радіовуглецевого методу вік Туринської плащаниці ... Читати далі

Наступний запис

Свідок страждань і воскресіння - частина 1

Фрагмент Туринської плащаниці Багато людей не усвідомлюють, що центром християнської віри є особистість розіп'ятого і воскреслого ... Читати далі