Послання до Римлян: розділи 1-2

Найбільш досвідчена аудиторія

Якби ви, будучи мандрівником, виявилися на незаселеному острові, яку книгу ви б хотіли мати із собою?

1:8Перш за все дякую Богові моєму через Ісуса Христа за всіх вас, що віра ваша звіщається по всьому світові“.

Уявіть, що ви вивчаєте майстерність мови в коледжі. Вам дали завдання підготувати коротку промову на тему “сенс життя”. Пізно вночі, випивши не одну чашку кави, ви закінчуєте підготовку промови про те, що таке християнська віра і що вона означає для вас. Ви витратили багато часу на виконання цього завдання; кінець кінцем, ця промова може бути єдиним ясним вираженням віри, яке колись чули ваші друзі по навчанню.

Проте, що якби вас попросили поділитися думками в місцевій газеті? Замість декількох десятків слухачів вашою аудиторією будуть тисячі читачів. Поза всяким сумнівом, ви присвятите підготовці більше часу і уваги.

Лист у центр світу

Давайте уявляти далі. Що б ви сказали, якби вас попросили підготувати цю ж саму промову для передовиці однієї з центральних газет? Ця газета має освічену і досвідчену читацьку аудиторію. Звертаючись до неї, ви ретельно зважуватимете кожне слово і відточуватимете фрази, щоб бути упевненим, що ваші думки мають закінчений характер і ясно викладені.

Подібне ви можете зустріти в різних посланнях апостола Павла. Деякі з його послань були, як і промова в коледжі, адресовані невеликій групі людей, яких він знав по іменах. Часто вони включали теплі особисті слова, пораду чи навіть батьківський прочухан.

Але сама назва цього Послання – до Римлян – викликає образ могутньої імперії, яка правила західним світом. Для людей за часів Павла Рим був центром світу в будь-якому сенсі – закону, культури, влади і освіти. Послання, призначене цій досвідченій аудиторії, безумовно, мало відповідати найвищим вимогам, щоб викликати інтерес читачів.

У Посланні до Римлян Павло блискуче освітлює увесь спектр християнської доктрини, яка в той час ще передавалася з міста в місто усно. Павло хотів переконати своїх вимогливих читачів у тому, що Христос має відповіді на всі важливі життєві питання.

Огляд в одній книзі

Літераторів часто запитують: “Якби ви, будучи мандрівником, виявилися на незаселеному острові, яку книгу ви б хотіли мати із собою?” (Вікторіанський автор Г. К. Честертон дав класичну відповідь – “Томасівське керівництво з практичного суднобудування”.) Якщо поставити подібне питання відносно окремої книги Біблії, багато християн вибрали б Послання до Римлян. Достатньо компактне, щоб уміщатися на газетному розвороті, Послання до Римлян, проте, охоплює всі основні аспекти християнської віри.

Незважаючи на ретельність, послання, проте, читається не як суха книга з богослов’я. Великі пробудження в історії християнства були натхненні вивченням саме цієї книги. Августинець Мартін Лютер і Джон Веслі обидва відносять своє духовне відродження до читання Послання до Римлян. Ця книга містить вичерпну відповідь апостола Павла на “питання про сенс життя”.

Як читати Послання до Римлян

Римлян – книга для неквапливого і ретельного смакування. З найпершого розділу Павло розвиває аргументацію, і його логіка розгортає одну думку за другою. У Римлян ви можете зустріти багато добре відомих віршів, зверніть на них увагу в їх контексті, як на елементи загального розкриття питання Павлом.

Римлян має чітку структуру.

  • Розділи 1-3 служать введенням і обґрунтовують необхідність Благої Звістки Євангелія. Закінчення розділу 3 називають центральним богословським уривком Біблії. У невеликому абзаці стисло викладений основний сенс.
  • Розділи 4 і 5 служать розширенню цього сенсу.
  • Римлян 6-8 обговорюють застосування Євангелія в житті християнина.
  • Потім Павло робить паузу в три розділи (9-11), щоб пов’язати свою аргументацію із старозавітною історією євреїв.
  • Далі він продовжує давати практичні поради з окремих питань (12-16).

Для того, щоб повністю усвідомити вчення Послання до Римлян, будуть потрібні час і старанність, – небагато хто може стверджувати, що вони повністю зрозуміли цю книгу. Проте вона не має рівних за стислістю і послідовністю викладу християнської віри.

Римлян 1

1:17 Брами для Лютера

Вірші 1:16-17, суть послання Павла до Римлян, назавжди змінили реформатора Мартіна Лютера. Після того, як Лютер зрозумів, що позбавлення від провини дається Богом, він сказав: “Я відчув, що я наново народився і через розкриті брами увійшов до раю. Усе Писання набуло нового значення… Цей написаний Павлом уривок став для мене брамами до раю”.

1:20 Немає їм вибачення

Починаючи з Адама і Єви, в усіх невдачах люди вважають за краще звинувачувати інших, а не самих себе. Римлян 1-3 висуває важливий принцип, який набув визнання в роботі різних реабілітаційних груп, зокрема в “Анонімних алкоголіків”: до тих пір, доки ти спочатку не визнаєш відповідальність за свою неправильну поведінку і не припиниш звинувачувати інших, ти не видужаєш.

Римлян 2

2:1 Приказки про образу

“Сам такий”. “Горщик обізвав чавунець”. От іспанська приказка – “Осел назвав свиню “довгі вуха””. Усі ці приказки перекликаються з тим, що мав на увазі Павло. Ми часто критикуємо інших за те саме, що самі кажемо чи робимо.

Люди, яких треба знати

Павло

Навернення

Апостол Павло, Рембрандт ван Рейн

Хоча Павло починав свою діяльність фанатичним гонителем християнства, пізніше він став його найбільшим проповідником. Поза всяким сумнівом, після Ісуса він є найбільш видатною особою в Новому Завіті. Павло був не просто відданим справі активістом і не просто богословом, що викладає глибокі думки про Бога. Він був і тим, і другим, і його пристрасне, наповнене відданістю життя як і раніше служить зразком для вірних.

На відміну від дванадцяти Ісусових учнів, Павло починав, маючи статус і освіту. Він був народжений як римський громадянин, що було рідкісним і високим привілеєм для єврея. Те, що Павло вільно писав грецькою, видає в ньому обдарованого публіциста, добре знайомого із сучасною йому літературою.

Проте в цілому Павло вважав себе правовірним юдеєм. Він вивчав богослов’я в Єрусалимі під керівництвом відомого учителя Гамаліїла. Він брав участь в арештах, в ув’язненнях і навіть страт християн, бо вважав, що вони святотатствували, поклоняючись людині. Він мав намір викоренити цю єресь.

Яскраве явлення Ісуса на дорозі в Дамаск повністю перевернуло життя Павла (Діяння 9:1-19). Шляхом найдраматичнішого навернення, яке колись мало місце, Павло став одним з тих, кого він так ненавидів, – християнином. Пізніше він писав вірним у Филиппи: «Бо для мене життя – Христос» (Флп. 1:21). Ніхто не міг поставити це під сумнів. У кожному написаному ним рядку проглядає пристрасна любов до Ісуса. Вона була причиною кожного кілометра пройденого ним шляху. Павло є людиною, яку християни називають «христоцентричною».

Проте знадобилося кілька років, перш ніж Павло знайшов своє служіння. Він набув його в Антиохії, важливому місті римської імперії на території сучасної Туреччини, де виникла перша велика община неєврейських християн. Після цього Павло повністю присвятив себе місіонерській діяльності, поширюючи Благу Звістку про Ісуса по всьому світу. Він майже невпинно подорожував, переходячи з міста в місто по Середземномор’ю і проповідуючи як євреям, так і язичникам.

Життя Павла було сповнене пригод – він зазнав корабельну аварію, укус змії, побиття, небезпечні втечі. Він заснував багато церков і написав 13 послань, що увійшли до Нового Завіту. Усі вони стосуються проблем, які виникали в цих перших церквах.

Хоча Павло ніколи не переставав думати про себе як про правовірного юдея, він провів більшу частину життя, роз’яснюючи, що Бог однаково любить і юдеїв, і язичників. Багато людей виступають за расове рівноправ’я. Павло був одним з перших, хто почав боротися за нього. Він наполегливо виступав проти тих, хто хотів, щоб язичники повністю підкорялися єврейському закону. Він був переконаний, що християни-неєвреї повинні бути першими в Царстві Божому. Єдине, що вимагає Бог, – це віра в Ісуса.

Попередній запис

Діяння апостолів: розділи 26-28

Апостол Павло в Кесарії, Микола Бодаревський Діяння 26 26:14 Йти проти рожна У цьому виразі мається ... Читати далі

Наступний запис

Послання до Римлян: розділи 3-5

Римлян 3 Зцілення Лікування загальної хвороби 3:22 "Правда Божа через віру в Ісуса Христа у всіх і на всіх‚ хто ... Читати далі