Євангеліє від Марка: розділи 13-16

Марка 13

13:10 Усім народам

Проповідь Благої Звістки всім народам була, напевно, чимось новим для учнів, які як і раніше мислили поняттями Месії для євреїв. Але деякі з них проведуть решту життя, виконуючи це пророцтво.

Пророцтво про руйнування храму, Джеймс Тіссо

День жаху

Чого слід чекати наприкінці часів

13:33Пильнуйте, будьте на сторожі і моліться, бо не знаєте, коли настане час цей“.

Буквально через кілька днів після подій, що описуються в Марка 13, римські солдати підганяли Ісуса до місця страти. Услід йшла група жінок, охоплених горем. Несподівано Ісус обертається до них і заспокоює їх наступними словами: “Дочки єрусалимські! Не плачте за Мною, а плачте за собою і за дітьми вашими… Бо коли із зеленим деревом таке роблять, то що ж буде з сухим?” (Лк. 23:28,31).

Як похмуро уточнює розділ 13, Ісус не чекає, що війна проти Божого Царства закінчиться з Його смертю. Він передбачає, що сили зла лише зміцнюватимуться до тих пір, доки після останньої спроби бунту, земля не буде звільнена Богом для повного відновлення.

Розділ перекликається зі старозавітними пророками і цитує їх. Наприкінці часів Бог зніме всі покриви. Коли Ісус повернеться, Він з’явиться в новому вигляді – не як безпорадне немовля в яслах, не як прибитий до хреста, але як Син Людський, “Який гряде на хмарах, з силою і славою великою“.

Коли настане кінець?

Деякі зі страшних Ісусових пророцтв здійснилися в 70 році по Р. Х., коли римські солдати узяли штурмом стіни Єрусалиму і зруйнували побудований Іродом Храм, той самий Храм, яким захоплювалися учні, коли Ісус вимовляв безпосередньо ці слова. Інші пророцтва, очевидно, ще не виконалися.

Буквально через декілька десятиліть після смерті Ісуса насмішники глумилися над обіцянкою Другого пришестя Христового: “Де обітниця пришестя Його? Бо з того часу, як почали вмирати батьки, від початку творіння, все залишається так само” (2Пет. 3:4). Для всіх подібних насмішників в Ісуса і пророків було одне грізне попередження: “Почекайте. Бог не допустить, щоб ви вічно глумилися. В один день земля і небо втечуть від Його присутності”.

Марка 14

Ознака кінця

Зовні – святкування, по суті – урочиста церемонія

14:23І, взявши чашу та хвалу воздавши, подав їм; і пили з неї всі“.

Пасха, щорічне святкування на згадку про позбавлення ізраїльтян з єгипетського полону, була головним святом єврейського календаря. В дні Ісуса всі чоловіки старше 12 років прямували в Єрусалим, і місто наповнювалося тисячами паломників.

Кульмінацією святкування Пасхи була урочиста трапеза, під час якої сім’я і друзі згадували Вихід – час позбавлення. Вони їли маленькі шматочки їжі, потягували вино і вголос читали місця з єврейських Писань. Вони також вибирали ягняти і відводили його в храм, де приносили в жертву Богові.

Ісус увійшов до міста у вербну неділю, це був момент тріумфу. Проте час розп’яття невблаганно наближався. Ісус готувався до смерті. Коли жінка омила Його дорогими пахощами, Він назвав це похоронним обмиванням.

Кінець мрії

За межами кімнати, де Ісус відзначає Пасху, крадуться вороги, вичікуючи моменту, щоб схопити Його. Усередині – учні присягаються у вірності до свого Вождя. Вони кажуть про свою відданість, хоча Він запевняє їх, що всі вони незабаром залишать Його. Саме під час цієї сумної трапези Ісус вимовляє сповнені глибоким сенсом слова. “Це є Кров Моя Нового Завіту“, – каже Він, наливаючи вино. “Це є Тіло Моє“, – каже Він, переломлюючи хліб.

Хоча учні не розуміють цього до кінця, мрія помирає – їх мрія про могутній народ. Ісус оголошує Новий Завіт, скріплений кров’ю не агнців, а Його Власною. Нове Царство, Боже Царство, очолюватиметься не єврейськими полководцями і царями, але цією переляканою групою учнів, які зібралися за столом.

Сьогодні, фактично, усі християнські церкви в певній формі продовжують практикувати причастя (месу, євхаристію чи переломлення хлібу). Ця урочиста церемонія йде корінням у пасхальну трапезу, яку заснував Ісус.

Причащання апостолів, Джеймс Тіссо

14:32 Спроба усамітнитися

Де молитися? Храм був переповнений, а синагоги призначалися для громадських зустрічей. Для того, щоб усамітнитися, Ісус часто прокидався рано вранці чи проводив цілі ночі в молитві. Лука повідомляє, що цей сад був одним з найулюбленіших місць Ісуса (Лука 22:39).

14:51 Зображення автора?

Багато учених вважають, що згаданий у цьому вірші юнак був ніким іншим, як самим Марком, автором євангелія. У древні часи автори часто не називали імен, але, як у даному випадку, давали ключ до розуміння.

Марка 15

15:1 Прохання про смертний вирок

Римське право давало євреям багато свобод, включаючи право на свою, єврейську, судову систему – раду, яка називалася синедріоном. Проте синедріон не мав влади ухвалювати смертний вирок. Бажаючи добитися такого вироку, вороги Ісуса ведуть Його до римського правителя Пилата.

15:25 Ганебна смерть

Свій найстрашніший вид страти, розп’яття, римляни призначали для рабів і закоренілих злочинців. Скелети жертв розп’яття свідчать про те, що їх зап’ястки і п’яти пробивалися товстими цвяхами. Смерть (внаслідок асфіксії) зазвичай наставала через багато годин або навіть через декілька днів.

Усунення перешкоди

Чому Ісусу треба було померти?

15:31Інших спасав, а Себе не може спасти!

Схоже, що всі вимагають чудес. На суді синедріону слуги били Ісуса і провокували Його, кажучи: “Проречи нам, Христе, хто вдарив Тебе?” (Мф. 26:68). Пилат і Ірод, до яких дійшли чутки про силу Ісуса, просили показати їм видовище. Сповнені печалі жінки, які йшли за Ісусом на всьому шляху з Галилеї, благали про диво позбавлення. Цього ж жадали учні, які зіщулилися від страху.

Злочинець на хресті, який був розіпнутий разом з Ісусом, знущався з Нього: “Якщо Ти Христос, спаси Себе і нас” (Лк. 23:39). Народ, який юрбився навколо місця страти, вигукував: “Нехай тепер зійде з хреста, і ми увіруємо в Нього; уповав на Бога, нехай тепер порятує Його, якщо Він угодний Йому” (Мф. 27:42-43).

Проте не відбулося жодного порятунку, жодного дива. Відповіддю є тиша. Отець відвернувся, або це так здається, давши можливість подіям розвиватися далі, давши можливість усьому злу в цьому світі торжествувати над усім добром. Ісус, Який дуже легко рятував інших, не міг врятувати Себе.

Завіса, що роздерлася

Чому Ісус мав померти? Богослови, які роздумують над подібними питаннями, упродовж віків обговорюють різні теорії спокутування і не доходять до спільної думки. У будь-якому випадку, для того, щоб отримати те, що не можна отримати силою, вимагається любов, жертовна любов.

Одна подробиця, вказана Марком, дає ключ до розуміння. Ісус щойно скрикнув гучним голосом: “Боже Мій, Боже Мій! Навіщо Ти Мене покинув?” Будучи Сином Божим, Він настільки тісно зріднився з родом людським, узявши на Себе його гріхи, що Бог-Отець повинен був відвернутися. Настільки глибока безодня! Проте, щойно Ісус помер, завіса в Храмі “роздерлася надвоє, зверху донизу” (15:38).

Масивна завіса призначалася для того, щоб відділяти Святе-Святих, де покоїлася присутність Божа. Як пізніше відмічено в Посланні до Євреїв (див. Євр. 10), розрив завіси однозначно свідчить про те, що здійснила смерть Ісуса на хресті. Більше не потрібні ніякі жертвопринесення. Ісус заробив для всіх нас, звичайних людей, а не лише для священиків, вільний доступ у Божу присутність. Узявши ярмо людського гріха на Себе і понісши покарання за нього, Ісус назавжди усунув перешкоду між Богом і нами.

Землетрус, Джеймс Тіссо

Марка 16

16:1 Останнє помазання

Єврейські закони забороняли торкатися до мертвого тіла в суботу. Оскільки Ісус помер під час дотримання суботи, Його друзі і рідні не мали можливості належним чином помазати пахощами і приготувати Його тіло. З цією метою вони пізніше прийшли до Його гробу, але на них чекав найбільший в їх житті сюрприз.

16:7 …і Петру

Посланець, який повідав жінкам про воскресіння Ісуса, дав їм особливу вказівку розповісти про це всім “ученикам Його і Петрові“, відмітивши учня, який рішуче відрікся від Ісуса. 21 розділ Євангелія від Іоанна містить продовження – зворушливу сцену, в якій Ісус окремо прощає Петра.

Попередній запис

Євангеліє від Марка: розділи 10-12

Марка 10 10:25-26 Добробут як перешкода Релігійні наставники того часу розглядали добробут як знак сприятливого ставлення Бога. Це пояснює подив ... Читати далі

Наступний запис

Євангеліє від Луки: розділи 1-2

Благовістя пастухам, Ніколас Берхем Як радісний мюзикл На планеті Земля щось назріває 2:10 "І сказав їм ... Читати далі