Євангеліє від Матфея: розділи 5-9

Матфея 5

Нагорна проповідь (фрагмент), Карл Генріх Блох

Запальні Слова

Слухачі не чують Ісуса

5:3Блаженні убогі духом, бо їхнє є Царство Небесне“.

Одне емоційно забарвлене слово – “Царство” викликає в Ісусових слухачів образи, що змінюють один одного: яскраві прапори, чисельні армії, золото і слонова кістка часів царювання Соломона, повернення народу Ізраїльського до слави. У той же час, починаючи з першого звернення: “Покайтеся, наблизилося бо Царство Небесне” (4:17), – Ісус багаторазово вимовляє це слово, яке примушує частішати пульс юдеїв.

Коли Ісус казав ці слова, вітри перемін вже віяли над Ізраїлем. У натовпах народу в очікуванні сигналу знаходилися повстанці, звані зилотами. Озброєні і добре організовані, вони рвалися в бій проти римських завойовників. Проте сигналу до повстання все не було. На їх розчарування, поступово ставало ясно, що Ісус говорить не про політичне чи військове царювання.

Розбуджені словами Ісуса очікування призвели до краху надій і, кінець кінцем, до гнівного заперечення. Первинне захоплення чудесами Ісуса переросло в розчарування, коли Він не відновив так довго очікуване царство. З’ясовується, що слово “царство” має одне значення для натовпу і зовсім інше для Ісуса.

Види історії

Ісус показує, що події розвиваються одночасно у двох планах.

Ми живемо у видимому світі сім’ї, людей, міст і народів – у царстві світу цього. У той же час, Ісус закликає людей присвятити життя невидимому царству – Царству Небесному, важливішому і ціннішому за будь-що в навколишньому видимому світі. Воно подібне до найціннішої у світі перлини, говорить Ісус. Вона вартує того, щоб продати все для її придбання.

Відповідно з цієї основної теми Нагорної проповіді, досягнення Царства Небесного має на увазі повний переворот цінностей. “Блаженні убогі духом”, – сповіщає Ісус, – а також ті, що плачуть, лагідні, спраглі правди, гнані, “бо їхнє є Царство Небесне“. Становище в цьому світі не гарантує становища в Царстві Небесному.

5:17 Ісус і закон Мойсеїв

У цьому вислові Ісус пояснює Своє ставлення до Мойсеєвого закону. Наступні вірші містять детальніший виклад Ісусового вчення, яке суперечить багатьом традиційним трактуванням цього закону. “Ви чули, що було сказано древнім… – починає Ісус, але потім Він завершує, – а Я ж кажу вам“. Ісус розкрив істинне значення старозавітного закону, на противагу його традиційному трактуванню.

5:44 Молитва за тих, хто ненавидить

Ісус мав можливість утілити ці слова в житті, коли прибитий до хреста, молився за Своїх переслідувачів (Лк. 23:34). Приклад першого християнського мученика Стефана (Діяння 7:60) показує, що деякі послідовники Христові утілили Його заповідь у житті, і це вплинуло на одного з переслідувачів християн на ім’я Савл, який згодом увійде в історію як апостол Павло.

Матфея 6

Нагорна проповідь, Гюстав Доре

Нагорна проповідь

Зразкова молитва і порада, що ставить у безвихідь

6:33Шукайте ж спершу Царства Божого і правди Його, і все це додасться вам“.

Продовження Нагорної проповіді в 6 розділі Євангелія від Матфея містить молитву “Отче наш” – можливо, найвідомішу молитву всіх часів. Ця зразкова молитва повною мірою відбиває погляд Ісуса на Царство: “Нехай прийде Царство Твоє; нехай буде воля Твоя, як на небі, так і на землі“. Ісус прагне поєднати обидва світи, а Нагорна проповідь пояснює, яким чином.

На перший погляд, деякі з Ісусових вказівок можуть здатися абсолютно безглуздими: давайте усім, хто просить, любіть своїх ворогів, підставляйте іншу щоку, давайте в борг без відсотків, не турбуйтеся про одяг і харчування. Чи може такий ідеалізм бути дієвим у “реальному” або видимому світі? Якраз на це спрямована мова Ісуса: не треба піклуватися про безпеку, благополуччя, ощадливість, удавану праведність. Замість цього покладіться на Отця. Дозвольте Богові піклуватися про вирішення особистих негараздів, які зустрічаються на вашому шляху. Довірте Богові турботу про ваші повсякденні потреби. У стислому виді вчення про Царство можна викласти таким чином: живіть для Бога, а не для себе.

Ісус говорить також і про нагороду. Більшість з нас у пошуках нагороди звертається в бік друзів, які схвально поплещуть по плечу, похвалять, поаплодують, зроблять вишуканий комплімент. Ісус стверджував, що в Божому Небесному Царстві нагороди будуть набагато значнішими. Тому найбільш важливі справи можуть здійснюватися таємно – ніким не видимі і ніким не відзначені. Ніким, окрім Бога.

Вклад у майбутнє

Ісус пояснює, що ми повинні поповнювати свого роду ощадний рахунок, “збираючи собі скарби на небі”, а не на землі. Ці багатства будуть достатньо великими, щоб оплатити будь-які страждання в цьому житті. Старий Завіт наводить декілька смутних вказівок на життя після смерті, Ісус же прямо каже про місце, де “праведники засяють, як сонце, в Царстві Отця їхнього” (13:43).

У пошуках Царства юдеї новозавітних часів шукали знаки Божого схвалення в цьому житті, в основному, у вигляді багатства і політичної влади. Своєю промовою Ісус переводить увагу людей на життя майбутнього віку. Він знецінює успіх у цьому видимому світі. Вкладайте в майбутнє життя, – попереджає Він, – оскільки в цьому світі іржа, злодій чи навіть комаха можуть позбавити нас усіх накопичених багатств.

Матфея 7

Нехай внутрішнє відповідає зовнішньому

Чи всі люди лицеміри?

7:14А вузькі ворота і тісна дорога ведуть у життя, і мало тих є, хто знаходить їх“.

Майже всі ми живемо двома життями – тим, що люди бачать на поверхні, і другим, – яке всередині. У школі ми дізнаємося, які зовнішні ознаки уваги подобаються учителеві. На роботі ми вчимося “добре виглядати”, коли повз нас проходить начальник. Неначе надіваючи маску, ми робимо зачіску, підбираємо одяг і використовуємо жести для того, щоб справити враження на оточенні. З часом ми набуваємо навички приховувати дійсно серйозні проблеми.

Люди зазвичай судять по зовнішності, і тому вони можуть бути легко введені в оману. Знайомі серійного вбивці часто бувають уражені після його арешту. “Він здавався таким приємним”, – заявляють вони. Зовнішність не відповідала внутрішньому стану.

Критика лицемірів

Розділи 5-7 проголошують, що настав час змінитися не лише зовні, але і внутрішньо. За часів Ісуса релігійні люди намагалися справити один на одного враження своєю показною поведінкою. Вони робили сумний і голодний вигляд під час нетривалих постів. Вони пихато молилися, якщо за ними спостерігали.

У Своїй знаменитій Нагорній проповіді Ісус критикує лицемірство, яке ховається за безневинною на перший погляд поведінкою. Бога не можна обдурити зовнішністю. Ми не можемо підробити поведінку, щоб обдурити Його. Він знає, що всередині кращих з нас рояться темні думки, повні ненависті, гордості і пожадання, – внутрішні проблеми, з якими може впоратися лише Він. Далі Ісус показує абсолютно інший спосіб життя – вільний від удаваності.

Знайомі і, проте, дивні слова

Ці три розділи входять до числа місць Біблії, які найбільш детально вивчаються. Вони містять новий погляд на світ. З одного боку, каже Ісус, представлені тут істини не нові – вони виконують, а не відміняють старозавітний закон. З другого боку, у цих розділах життя показується радикальнішим, ніж це було до чи після Ісуса. Його слова перевертають з ніг на голову багато звичних поглядів. Такими висловами, як “блаженні убогі духом, …ті, що плачуть, …лагідні, …миротворці, …гнані за правду”, Ісус різко засуджує тих, хто в прагненні справити добре враження робить вигляд, що вони могутні, успішні і самовпевнені.

Можливо, найрадикальніша з усіх, Нагорна проповідь говорить про те, що слід жити виключно для Бога, а не для створення враження. Кінець кінцем, наш внутрішній стан у житті має відповідати зовнішньому вигляду.

Матфея 8

8:14 За словами йдуть справи

Зазвичай Матфей поєднує слова і справи Ісуса. Розділи 5-7 містять найдовшу записану Ісусову промову – Нагорну проповідь, яка справила величезне враження на слухачів. Декілька наступних розділів оповідають про десять чудес, які здійснив Ісус. Вони ще більше укріпили Його авторитет. Облагодіяні люди – знедолений прокажений, римський офіцер, домогосподарка, яка страждала на кровотечу, два лютих біснуватих, розслаблений, начальник синагоги – демонструють широту Божої милості, яку Ісус щойно описав.

Матфея 9

Покликання святого Матфея, Караваджо

9:9 Непопулярна професія

Збирачі мита, податків, подібні до Матфея, за часів Ісуса були ще менш популярні, ніж податкові інспектори сьогодні. Багато юдеїв вважали їх зрадниками, службовцями Римської імперії. До того ж митарі несли службу на комісійній основі, яка дозволяла їм встановлювати свої ціни, що часто призводило до здирства. У цій драматичній сцені євангеліє оповідає про те, як Ісус спочатку призвав Матфея, а потім увійшов до його дому і вільно спілкувався з багатьма митарями і грішниками. Пішовши за Ісусом, Матфей залишив прибуткову державну службу. Поступово він перетворився на відданого учня, який використав впорядкований характер свого мислення на те, щоб скласти опис Ісусового життя.

Попередній запис

Євангеліє від Матфея: розділи 1-4

Різдво Христове, Володимир Боровиковський Міст від Старого до Нового Чому Євангеліє від Матфея починається зі списку ... Читати далі

Наступний запис

Євангеліє від Матфея: розділи 10-17

Матфея 10 Преображення Господнє (фрагмент), Карл Генріх Блох Незвичайний лідер Не всі хотіли царства по Ісусу ... Читати далі