17 листопада – Світло, пролите на минуле

Сувій Тори

Один китайський філософ наполегливо їздив на своєму ослові, сидячи задом наперед, щоб не відволікатися на те, що чекало його попереду, але роздумувати про те, що залишилося позаду. У певному значенні Біблія діє подібним же чином. Послання проливають світло на минулі євангельські події, щоб ми могли поглянути на них по-новому. Послання і Євангелія спільно проливають світло на минулі події Старого Заповіту.

Упродовж віків фраза «що передбачали пророки» чинила на людей, які навертаються до віри, один з найсильніших впливів. Юстин Мученик визнавав, що навернувся до Христа, вражений точністю пророцтв Старого Заповіту. Видатний французький математик Блез Паскаль теж називав пророцтва, що виконалися, одним з найважливіших чинників його віри. У наші дні лише небагато християн читають книги пророків (напівспіритичні пошуки вказівок на прийдешні події – не беруться до уваги). Ми втратили глибоке розуміння єдності між двома Заповітами, яка була властиво лідерам Реформації.

Можливо, бажання зрозуміти нашу цивілізацію і зрозуміти Біблію – це дійсно важливі причини для вивчення Старого Заповіту, проте, напевно, найголовніша причина полягає в тому, що саме таку Біблію читав Ісус. Він простежував на її сторінках усі важливі факти про Себе і Свою місію. Він цитував її як аргумент для Своїх опонентів на кшталт фарисеїв, саддукеїв і самого сатани. Образи, які використовував Ісус для опису Самого Себе, – Агнець Божий, Пастир, знамення Йони, відкинутий будівничими камінь, – прийшли безпосередньо зі сторінок Старого Заповіту.

Якось в одній країні влада спробувала виключити Старий Заповіт з християнського Писання. Нацисти в Німеччині заборонили вивчення цієї «єврейської книги», і Старий Заповіт зник як предмет навчання з німецьких семінарій і як тема наукових досліджень – з журналів. У 1940 році Дитріх Бонхеффер демонстративно видав книгу про Псалми, за що був серйозно оштрафований. У листах про апеляцію він переконливо доводив, що тлумачив Псалми як молитовник Самого Ісуса. Бонхеффер відмічав, що Ісус часто цитував Старий Заповіт і ніколи – якусь іншу книгу, хоча в той час єврейський канон ще не був сформований. Крім того, більшість книг Старого Заповіту явно чи побічно вказують на Ісуса.

З книги «Біблія, яку читав Ісус»

Попередній запис

16 листопада – Кут укосу

Дитріх Бонхефер (1906-1945) У горах, де я живу, геологи і гірники використовують термін «кут природного укосу». ... Читати далі

Наступний запис

18 листопада – Внутрішня інформація

Елейн Сторкі пише, як одна маленька дівчинка, вбігши в лікарняну палату, де лежав її новонароджений брат, запитала: «Скажи швидше, як ... Читати далі