4 жовтня – Лазівки

Біблійний автор Юда попереджає про можливість перетворити «благодать Бога нашого в привід для розпусти». Спочатку на задвірках нашого розуму з’являється лукава думка. «Я хочу цього. Ну так, я знаю, що це неправильно, але, все одно, чому б мені це не зробити? Я завжди можу потім отримати прощення». Ця ідея переростає в нав’язливу думку, і врешті-решт благодать стає «приводом для розпусти».

Християни реагують на таку небезпеку по-різному. Мартін Лютер, сп’янілий Божою благодаттю, іноді висміював можливість зловживання: «Якщо ти – проповідник благодаті, то проповідуй не фальшиву, а справжню благодать. І якщо це справжня благодать, то принось їй справжній, а не фальшивий гріх, – написав він своєму другу Меланхтону. – Будь грішником і гріши рішуче. Досить того, щоб ми за багатством Божої слави пізнали Агнця, що поніс на Собі гріх світу; а тому гріх нас не відділяє, навіть якщо ми тисячі, тисячі разів на день скоюємо перелюб або вбивство».

Інші, стривожені перспективою християн, що перелюбствують або вбивають тисячі на день, закликали Лютера до відповіді за його гіперболу. Врешті-решт, Біблія представляє благодать цілющою протидією гріху. Як же вони обидві можуть співіснувати в одній людині? Чи не повинні ми «зростати в благодаті», як заповідає Петро? Чи не повинна наша сімейна схожість з Богом збільшуватися день від дня? «Христос приймає нас такими, які ми є, – пише Волтер Тробіш, – проте, коли Він нас приймає, ми вже не можемо залишатися такими ж».

Богослов XX ст. Дитріх Бонхеффер придумав вираз «дешева благодать», що узагальнює ідею зловживання благодаттю. Живучи в нацистській Німеччині, він був приголомшений боягузтвом, з яким християни сприймали погрози Гітлера. Лютеранські пастори неділями проповідували зі своїх кафедр про благодать, а в інші дні тижня залишалися безмовними, коли нацисти утілювали свою політику расизму, евтаназії і, врешті-решт, – геноциду. Книга Бонхеффера «Ціна учнівства» вказує на багато фрагментів Нового Заповіту, що повелівають християнам досягати святості. Всякий заклик до навернення до Христа, – наполягає Бонхеффер, – включає заклик до учнівства і подоби Його образу.

З книги «Що дивного в благодаті?»

Попередній запис

3 жовтня – Зловживання благодаттю

Можливості «зловживання благодаттю» я усвідомив з усією гостротою, сидячи одного разу пізно увечері в ресторані і слухаючи, як мій приятель ... Читати далі

Наступний запис

5 жовтня – Короткострокові результати

Якось влітку мені треба було вивчити основи німецької мови, щоб успішно закінчити університетську програму. Що за жахливе було літо! Прекрасними ... Читати далі