Даниїла 10

Дан. 10-12 – Грандіозне останнє видіння

Ці завершальні глави становлять літературну цілість. Натхненними текстами тепер є пісні Девтеро-Ісаї про Отрока Господнього. Словосполучення «слово це правда та великий труд» (в. 1) є незрозумілим, як і ще кілька елементів цієї глави. Сцена в гл. 10 справді є дуже складною. Перш ніж значення цього видіння пояснить ангел, котрий виглядає, як «чоловік», це вимагатиме тривалої підготовки з боку Даниїла, бо його розуміння того видіння без втручання Гавриїла є неповним. Четвертий персонаж, архангел Михаїл, у 10:13 перемагає в битвах князівства та держави (пор. із Еф. 6:12), бо сум’яття на землі є відображенням подій небесних.

10:1-14 – Дата видіння, яка малася на увазі, – «За третього року [правління] Кіра, перського царя» (в. 1) – це 538 р. до Р. Хр.. тобто час відновлення, якого так нетерпляче очікували (Іс. 41:14; 43:1,14; 44:6,22-24; 53:1-5). Ця дата знаменує собою кінець «служби» (таке слово для такої самої реальности є і в Іс. 40:2). Вірш 10:1б дуже схожий на 9:23, і ця схожість розкриває ідентичність згаданого ангела як Гавриїла в 10:16-21. Також там згадано подібне аскетичне приготування (посту і з боку Даниїла (10:2), доречне для дня покути, як у гл. 9 (пор. із 9:3).

Перший ангел (вв. 5-9) носить священицьке облачення (пор. із Лев. 16:4,23) і називається «чоловік» із тією ж неоднозначністю, що й у 7:13. У цьому знову на задньому плані вгадується сказане в Єз. 1 та 8-12. Ангел говорить із Даниїлом, котрий знову опиняється сам-на-сам із голосом (вв. 7-8; пор. із Дан. 5, де тільки Даниїл може прочитати напис). Враження, яке справляє цей голос на Даниїла (в. 9), знову пробуджує в нашій пам’яті те, що було сказано в гл. 9, але й тут молитву було почуто із самого початку, а відповідь забарилася (вв. 12-13) тільки через протистояння з боку ангела Персії. Гавриїл («чоловік; герой») боровся проти нього сам, та все ж змушений був прийняти допомогу Михаїла (тобто, «сина Людського» з гл. 7, ангела-хоронителя Ізраїлю). «Не бійся», – каже ангел (тут і у в. 19): така формула об’явлення вводить сюди віщування про спасення, і її спеціяльно використовували священики у відповідь на індивідуальні ламентації (пор. із Пл. Єр. 3:57).

Головна частина починається з в. 10 деталізованим історичним оглядом від часів перського правління аж до періоду Антіоха. Вірш 14 – це цитата з Ав. 2:2-3. Даниїл безумовно повинен мати «вищий» дозвіл інтерпретувати цей таємничий пророчий текст, який стосується «кінця днів». Зверніть увагу на схожість Даниїла з Авакумом, що ми бачили її вище, виражену в апокрифічному додатку «Бел і Дракон».

10:15-21 – Вірш 15 розпочинає другий виклад за зразком (перед-) апокаліптичних текстів, як-от Єз. 38-39 та Ісаї 24-27. Даниїл почувається негідним об’явлення, що надходить, і ангел мусить торкнутися його уст, як це було із пророком Ісаєю (Іс. 6:7). Деталі того об’явлення подано, починаючи з 10:20. Згадана там битва – разюче представлена в образі міту – це насамперед «боротьба між богами», а вже потім – «боротьба між народами».

Попередній запис

Даниїла 9

9:1-27 – Сімдесят років-тижнів Глава 9 починається в літературному жанрі, який для Книги пророка Даниїла є унікальним, – це більше ... Читати далі

Наступний запис

Даниїла 11

Хід подій, кульмінацією яких стало осквернення єрусалимського Храму – перший в історії погром – та перехід юдейського опору під оруду ... Читати далі