Ламентації книги

Горе, лихо, невдача, кара – ці слова можуть описати становище єврейського народу в перші роки вавилонського вигнання (близько 580 р. до Р. Хр.). Тут, у вигнанні, їхній усталений спосіб осягнення віри й стосунків із Ягве втрачає свою актуальність; їхні традиційні переконання та образ Бога змінюються. Криза, спричинена вигнанням, вимагала нового, глибинного проходження віри вигнанців і вплинула на переосмислення духовних цінностей та засад віровчення. Зрозуміти, як народ пережив таке гірке відчуження, нам допоможе важливий текст, автор якого був безпосереднім свідком онтологічного впливу цієї трагедії на вигнанців, а саме книга Плач Єремії.

Це правда, що ми радше звернемося до історичних текстів, які розповідають нам про цю подію (2Цар. 24-25; 2Хр. 36; Єp. 52), та однак такий гіркий і драматичний досвід мав би бути виражений і в поетичний спосіб. Історичної оповіді замало, щоб описати ситуацію, коли біль є майже нестерпним. У такі моменти сам лише переказ подій не може виразити те, що відбувалося насправді; потрібні крик, ламентація чи нарікання. Ось тому ми маємо Плач Єремії.

Плач Єремії не розглядає «онтологічної проблеми людини», як наприклад, Книга Йова, а радше жахливий і водночас унікальний історичний момент, соціяльну драму, що значною мірою вплинула на подальшу історію євреїв. Перші чотири ламентації написані у формі акровіршів, які починаються з певної літери єврейської абетки і дотримуються її послідовності. П’ята ламентація складається з двадцяти двох віршів – відповідно до кількости літер у єврейському алфавіті.

Незвичним є той факт, що такі емоційні поетичні твори, написані під впливом кризових подій, мають чітко продуману структуру. Основною причиною цього є прагнення не полегшити запам’ятовування, а справити особливе враження – враження тотальности і зробити так, щоб людина відчула надзвичайний смуток із приводу страждань, описаних тут від «А» до «Я», так наче здатність людей страждати була повністю вичерпана і жодний подальший біль вони вже не спроможні зносити. Цю літературну форму можна знайти в інших давніх близькосхідних традиціях: мова йде про тексти з переліком «від алефу до тау» (від першої до останньої літери єврейського алфавіту) дотримання чи переступів Закону; списки гріхів в алфавітному порядку; перелік усіх складів для відлякування диявола тощо.

Поеми мають особливий ритм, що відповідає літературній формі qinah (із євр. «плач»): один рядок із трьома наголошеними складами та один короткий рядок із двома наголошеними складами. Другий піввірш є наче сумним відлунням першого і створює відчуття спустошення й плачу. Проте щоб уникнути надлишкової монотонності, тут використано й інші поетичні засоби.

Плач Єремії – це поєднання суспільних та особистих ламентацій, жалобних пісень, благань тощо. Тут можна розпізнати намір автора використати різні засоби вираження, щоб у поєднанні з надзвичайно розмаїтими образами та їхніми численними описами виразно показати гіркий смуток людей. Ми можемо твердити, що третій плач є особистим, четвертий – суспільним, а інші три – це скорботні народні пісні.

Внеском Плачу Єремії в богослов’я і духовність стали такі теми: впевненість у Богові серед невдач і смутку; заклик відверто висловити гіркоту і найбільші сумніви в щирій молитві; усвідомлення того, що Божі плани не завжди будуть зрозумілі для людини; смиренне ставлення до Бога; визнання недосконалости власного життя; соціяльна чутливість, яка дозволяє подолати власний смуток, щоб співпереживати разом із спільнотою і плакати «з отими, хто плаче» (Рим. 12:15); Бог, що діє і продовжуватиме діяти в людському житті та історії людства. В окремих текстах, як-от 3:20-33 і 5:15-22, автор описує глибокі духовні переживання.

Актуальність цієї книги незаперечна, оскільки сучасний світ продовжує досвідчувати голод, війну та інші масові лиха. Молитовне читання Плачу Єремії єднає нас із людьми в скорботі, дає нагоду помолитися за них і співпереживати з ними.

Попередній запис

Розділи 50-51

50:1-51:58 – Пророцтво щодо Вавилону Вступні вірші задають тон цьому довгому пророцтву, яке славить поразку Єрусалиму й тріюмф Ягве. Це ... Читати далі

Наступний запис

Загальні контексти для тлумачення

Загальний історичний контекст П’ять плачів були написані протягом вавилонського вигнання і описують ті ж самі історичні події, хоча й з ... Читати далі