Розділи 5-7

5:1-6:19 – Конфлікт неминучий

Ці вірші взято з єдиної глави, що відображає проблеми, які виникли в період після вигнання. Як ми вже побачили в цьому фрагменті про жінок у першому прочитанні, єврейська Біблія використовує два терміни, щоб описати певні типи жінок тієї епохи – zarah та nokriyah, і ці терміни важко передати при перекладі. Zarah має значення: чужий для сім’ї (Втор. 25:5), для племені (коліна) (Лев. 22:10), культової спільноти (Вих. 30:33) та Ізраїлю (Вих. 29:33). Nokriyah має значення «приходень, чужоземка» (Суд. 19:12, Рут. 2:10; 1Цар. 11:8, і т. д.). Група юдеїв, яка повернулася з вигнання була більш консервативною, ніж люди, що залишалися в Юдеї. Це ставлення проявлялося в матрімоніяльних законах, особливо тих, що стосувалися чужоземних жінок на противагу юдейським, бо вони протиставлялися і вважалися дивними чи іншими. Вожді народу були занепокоєні наслідками шлюбів, що укладалися поза межами їхньої спільноти. Оскільки жінки того часу могли успадковувати власність, сімейна частка потрапляла в руки сім’ї вдови. Також деякі жінки приносили з собою своїх божків і зберігали цих ідолів у своїх будинках, вшановуючи їх, окрім YHWH. Тема жінки-чужинки та тема подружньої зради іноді набувають символічного значення невірности союзу і навіть свідчать про брак віри в Господа Ягве. Розсудність перед лицем цього конфлікту представлена в книзі за допомогою шести висловів-застережень:

  1. про жінок-чужинок: 5:1-14,20-23;
  2. про те, як любити свою жінку всім серцем: 5:15-19;
  3. про угоди та фальшиву економічну стабільність: 6:1-5;
  4. про ледаря й мурашку: 6:6-11;
  5. про зло (подібно до тих, які оруть лихо і сіють загибель, як це описано в Йов. 4:8); 6:12-15;
  6. про антисоціяльну поведінку: 6:16-19.

Пр. 6:16-19 – це перший фрагмент, що має числові характеристики. У таких приповістках використано образи (переважно взяті з природи), щоб передати людські якості характеру Вони передаються відповідно до схеми, де кількісні показники йдуть у зростаючій послідовності: х, х+1, х+2,… Сенс цього прийому стає зрозумілим, як правило, наприкінці. Приповістки, що мають числові характеристики, трапляються в багатьох місцях Старого Заповіту. Мало того, останні чотири настанови (6:1-19), які дуже непевно пов’язані з головною темою «чужинки», можна вважати пізнішим доповненням до тексту. Тема дивної жінки знову з’являється в наступному фрагменті.

6:20-7:27 – Попередження про незаконні статеві стосунки

Батьки напучують свого сина (пор. в. 21-22 з Втор. 6:6-9; 11:18-20).

  • 6:25-35 – незаконні статеві стосунки – це загроза: зрада з іншою жінкою чи з сусідкою більш небезпечна і неприйнятна, ніж статеві стосунки з блудницею.
  • 7:1-5 – напучування вважати Мудрість сестрою; проставлення образу чужої жінки.
  • 7:6-23 – повчання, але не шляхом використання низки дієслів наказового способу, а через оповідь. Це може бути апокаліптичний Мідраш, який можна порівняти з Дан. 14:15-21. Текст містить опис жінки, що «одягнена як блудниця», (в. 10). У Єврейській Біблії цей термін часто стосується ідолопоклонства, але культові терміни у в. 14 – «мирна жертва» та «обітниці» – відображають релігію Ізраїля.

Фрагмент 7:24-27 починається новим закликом, до якого варто дослухатись. Батьки впевнені, що якщо їхній син вибере неправильну дорогу, вона приведе його в могилу (пор. Мал. 2:14-16).

Попередній запис

Розділи 3-4

3:1-12 – Новий союз Пр. 3 містить синтез духовности Мудрости. Перша частина отримала натхнення з Втор. 4:6 та 6:5-7. Повчання ... Читати далі

Наступний запис

Розділи 8-9

8:1-36 – Месіянська мудрість Мудрість виконує обітниці, дані пророками. Ця глава складається з трьох частин. Так само як 1:20-33, Мудрість ... Читати далі