Як саме проповідь стає провідним образом?

Біблія – це скарбниця образів. Багато з того, що було сказано про «розповідь», можемо також сказати і про образи, їх розповсюдженість та функцію в Біблії. У цьому випадку слово «образ» стосується багатьох понять: слова, картини, ідеї або предмету, який є ключем до нового розуміння речей. Замість того, щоб абстрактно говорити про Бога, оточуючи слово «Бог» багатьма прикметниками, Біблія зображає Його, наприклад, як «Твердиню», «Скелю» (Бут. 49:24; Втор. 32:4; 1Сам. 2:2; Пс. 18:2,32,47; 19:15; 89:27) або як «Пастиря» (Бут. 49:24; Пс. 23:1; Іс. 40:11; Євр. 13:20). У такий спосіб вона обирає дві очевидні Його властивості з числа багатьох можливих. Автор Євангелія від Івана намагається подати якомога більше образів Ісуса, починаючи з образу «слова» на самому початку Євангелія. Однак велике число образів він пропонує після слів Ісуса «Я є»: хліб (Ів. 6:35,41,48,51), світло (Ів. 8:12: 9:5), ворота (Ів. 10:7) та пастир для овець (Ів. 10:11), воскресення і життя (Ів. 11:25), дорога, правда і життя (Ів. 14:6), виноградина (Ів. 15:1,5). Євангелія характеризують християн не тільки за допомогою того, у що вони вірять і які діла чинять, але також за допомогою таких образів як сіль (Мт. 5:13), світло (Мт. 5:14), вівця (Ів. 10:11-18), гілки (Ів. 15:5), святі (1Кор. 1:2; 2Кор. 1:1; Еф. 1:1; Фил. 1:1; Кол. 1:2 тощо) та багатьох інших. Христос використовує слова «чаша» та «хрещення» як образи страждання та смерти (Мр. 10:35-40). Сам хрест для християн – це не лише знаряддя страти, але образ життя (Лк. 9. 23; пор. Мт. 16:24; Мр. 8:34).

Процес пошуку і створення образів, які були б прийнятні для слухача, вимагає від проповідника не лише інтелектуальних зусиль. Розум має справу з образами. Образи ж потребують уяви, здатности вийти за рамки буквального значення, побачити в слові щось більше, ніж воно на перший погляд означає. Це здатність запитати: «А якщо…?» та «А як щодо цього…?» Уява спонукає шукати спосіб висловити те, що не можливо повністю передати людською мовою. Відтак знайшовши відповідний образ, вона довіряє його вираження людській мові.

Образи здатні пропонувати нові перспективи та можливості, новий погляд на обставини життя людини, переосмислення стосунків та дійсности. Готуючись до проповіді, проповідник може взяти з біблійного уривку головний образ, уявити кілька асоціяцій, на які наштовхує образ, привабливо оформити його і запропонувати його на розсуд та оцінку слухача. Чудовим прикладом того, як образ відкриває нові шляхи для осмислення життя та взаємин людини з Богом та іншими, є невеличка книга Генрі Ноуена, яка вийшла незадовго до його смерти: Чи можете ви пити цю чашу? В основу цієї книги покладено образ «чаші» з Мт. 20:20-23. Чаша – це дуже сильний біблійний образ. Проповідникові не варто під час однієї проповіді використовувати усі можливості біблійного образу. Якщо він зважиться на таке, то зруйнує образ, сила якого до певної міри криється в невичерпності значень. Як саме він торкнеться людини, складно передбачити. Це пізнається лише у випадку конкретної людини. Завдання проповідника полягає не в тому, щоб формувати нову віру в людях, але щоб надати їм засоби, завдяки яким вони самі зможуть розпізнати, збудувати та оживити свою віру. Святе Письмо якраз пропонує нам такі корисні засоби, які допоможуть виконати це завдання.

Яким чином проповідь стає Божим словом?

Біблія наповнена розповідями про чуда. Кожен проповідник повинен у своєму серці сподіватись, що Бог знову здійснить найбільше з усіх чудес Біблії. Мова не про те, що зупиниться сонце, що проповідник піде по воді або зцілятиме недужих. Без сумніву, ці чудесні знаки є вражаючими і важливими. Однак найбільшим чудом, про яке постійно та в різний спосіб говорить Біблія, є те, що Бог говорить, а люди слухають. Найбільшим чудом є те, що це Боже слово людям передають інші люди, і вони слухають його. Чудо Божого звернення стає можливим завдяки чудові людського слухання. Хоч і це останнє також є ділом Божим.

У цій статті ми накреслили шляхи, за допомогою яких можна зміцнити зв’язок між християнською проповіддю та Біблією. Ми вказали також, які питання можуть виникнути, а також як «поводитись» з біблійним текстом та слухачами, до яких ми звертаємось. Однак коли ми, як проповідники, зробили все, що можемо по-людськи зробити, щоб зменшити прірву між текстом та слухачем і допомогти останньому усвідомити незбагненну Божу любов, тоді нам тільки залишається віддати наше діло і наших слухачів у Божі руки. І Дух Божий здійснить чудо слухання.

Попередній запис

В який спосіб проповідь переказує розповідь?

Біблія – це збірка розповідей. Вона сама є великим наративом, а також містить у собі багато оповідань. Увесь біблійний канон ... Читати далі

Наступний запис

Святе Письмо допомагає розпізнати Божу дію в наших серцях

Харизмати охоче читають і моляться текстами Святого Письма, оскільки вважають, що це допомагає їм зрозуміти те, як Бог діє в ... Читати далі