Відчуття смаку

Під час молитви маємо нагоду відчути присутність Бога. Ми вже зазначили, як допомагає нам у цьому наш слух, зір і дотик. Переживаючи близькість Бога, можемо також під час молитви за посередництвом відчуття смаку куштувати доброту Бога: «Скуштуйте й побачте, який добрий Господь» (Пс. 34:9; пор. 1Петр. 2:3). Однак треба додати, що тут ідеться не про матеріальне смакування. Йдеться про смакування присутності Бога, яке перевищує будь-який матеріальний досвід. Це смакування мудреця. На це, зокрема, вказує той факт, що етимологічно слово «мудрість» нагадує нам про смак і смакування (лат. sapientia, sapere). А отже, у молитві йдеться про смакування мудреця, що вміє насолоджуватися Особою Бога, яка об’являється завжди по-різному та завжди неповторно. «Молитися – це пізнати смак Бога» (Ж.-І. Лєлю). Зовнішнім виявом смакування Слова Божого та присутнього в ньому Бога є цілування Святого Письма. Цей жест виражає повагу й любов, а також глибоке прагнення скуштувати Бога, відчути смак Його Слова у своїх устах, як Єзекиїл, якому Бог сказав з’їсти сувій з Його словом, наповнити ним свою утробу і тільки тоді йти пророкувати. «І я з’їв. І був він в устах моїх солодкий, як мед» (Єз. 3:3). У молитві Бог дає нам відчути неповторний смак Його Слова. У Його Слові смакуємо Бога, який завжди є іншим і відмінним від того, якого ми хотіли б відчути.

Говорячи про те, що в переживанні присутності Бога можуть брати участь і наші органи чуття, треба звернути увагу ще й на п’яте, дуже делікатне, відчуття. Отож, про присутність особи свідчить також її запах. На Літургії зовнішньою ознакою не лише шани й культу, а й переживання за посередництвом запаху присутності Бога є кадило. Запах кадила дає нам змогу усвідомити атмосферу присутності Бога, Який завжди залишається для нас незбагненною таємницею. Повторюємо за псапмопівцем: «Нехай стане молитва моя як кадило перед лицем Твоїм» (Пс. 141:2). На прегарний образ молитви-пахощів натрапляємо й у євангельській сцені зустрічі жінки-грішниці з Ісусом. Вона виливає на стопи Ісуса нардову оливу, пахощі якої наповнюють дім, у котрому всі перебували.

Треба звернути увагу на основний сенс використання органів чуття під час молитви. Послуговуємося ними не тому, що прагнемо зазнати зовнішніх відчуттів, зосередитися на них і відчувати від них утіху. Дуже важливо використовувати їх так, як пропонує нам це Бог під час молитви. Отож, на підставі екзистенційного досвіду можна послуговуватися своїми відчуттями по-різному. Це, наприклад, може бути природне використання, до якого нерідко вдаємося під час споглядання Слова Божого, щоб зануритися в євангельську сцену, бути посеред подій, осіб і так ліпше чути, бачити й торкатися Ісуса, Якого зустрінемо в цій конкретній ситуації. Натомість слід остерігатися земного чи, точніше, просто-таки сатанинського застосування відчуттів, тобто трактування чуттєвих вражень як мети молитви, нарцистичного пошуку відчуттів для власного задоволення. Це призвело б до пошуків себе або того, як ми відчуваємо Бога, а не самого Бога. Боже використання відчуттів полягає в тому, що вони мають провадити нас до Бога. Завдяки цьому поринаємо в молитву всім своїм єством, усім нашим духовним і тілесним життям – розумом, серцем, волею та відчуттями.

Звернімо увагу на те, як цілеспрямовано веде нас до такої молитви Літургія, як виразно вона звертається до наших відчуттів. З одного боку, очищає наші відчуття, а з іншого, – об’єднує їх задля пошуків і знайдення самого Бога. Літургія звертається до нашого розуму, серця, а також до наших відчуттів.

За допомогою читання Слова Божого, співу молитва очищує та зосереджує наш слух. За посередництвом простоти таїнственних знаків (хліб, вино, вода) та різних образів і декорацій вона очищує й зосереджує наш зір. Завдяки поклонам, подаванню руки, прийняттю святого Причастя вона очищує та зосереджує на Богові наше відчуття дотику. Через святе Причастя промовляє також до нашого смаку. За допомогою кадила впливає на наш нюх. Усі відчуття об’єднуються з розумом, серцем і волею в єдиній молитві, щоб шукати й знаходити в ній присутність Бога.

Попередній запис

Слухові та зорові відчуття

Слухові відчуття Бог дуже часто звертається до нашого відчуття слуху. Встановлюючи контакт із людиною, з народом, Він каже: «Слухай». Так ... Читати далі

Наступний запис

Споглядання – вирішальний момент дня

Коли Слово вже посідає в нашому серці центральне й постійне місце, це означає, що пошуки Бога сягнули своєї завершальної стадії ... Читати далі