Послання до євреїв: розділи 3-8

Євреїв 3

Чи краще Христос?

Унікальність Ісуса

3:3Бо Він [Ісус] достойний тим більшої слави перед Мойсеєм, чим більшу честь має в порівнянні з домом той, хто збудував його“.

З часом твір великого художника через популярність свого творця набуває величезної цінності. Навіть звичайний блокнот з ескізами несподівано набуває вартості в мільйони доларів, якщо з’ясовується, що він належав Леонардо да Вінчі. Так само кожна будівля, побудована за проектом американського архітектора Френка Лойда Райта, має високу вартість через ім’я свого творця.

Для посилення твердження, що Христос вищий за будь-яку релігійну систему, автор Євреїв використовує аналогію. Хто гідний більшої пошани – будівельник будинку чи сам будинок? Звичайно, будівельник має більше пошани – будинок є просто проявом його таланту.

Самостійна категорія

Подібним же чином, говорить Послання до євреїв, Ісус гідний більшої слави, ніж хтось на землі. Як Творець всесвіту Він, фактично, задумав і створив усіх людей (1:2). Це примушує віднести Його до іншої категорії величі – набагато вищої, ніж категорія, до якої відносяться Мойсей, Аарон і інші герої євреїв.

Тому, – закликає Послання до євреїв, – спрямуйте духовний погляд на Ісуса (3:1). Він гідний усієї слави і повної вірності. Ставши Людиною, Ісус Сам пізнав випробування і страждання, які зазнають люди, тому Він може із співчуттям представляти нас перед Богом (4:14-15). Далі автор доводить, що Ісус повністю виконав Старий Завіт. Він став Священиком, Який може постійно сполучати Бога і людський рід (7:23-27). Одночасно, як Бог, Він набув влади за допомогою Своєї смерті усунути останню перешкоду гріха між Богом і людством (9:11-15).

Вільний доступ до Бога

Упродовж історії, стверджує автор, Бог обирав різні шляхи самовираження – творіння, пророків і старозавітні писання. Проте повне самовираження Бога здійснилося в Його Сині. Ісус – Той, Хто гідний слави. Завдяки Ісусові нам більше не треба приходити до Бога через священика, як це робили євреї. Те, що зробив Христос, робить Бога доступним для всіх, хто вірить у Нього. Бог більше не перебуває в Храмі – ми стали Його домом (3:6), творінням Його рук.

Євреїв 4

4:13 Сканер розуму

Досягнення сучасних технологій – магнітно-резонансна томографія, рентгенівські апарати, комп’ютерна томографія – дозволяють медикам заглянути всередину людського організму і дізнатися, що там відбувається. Проте ще ніхто не створив апарату, що міг би допомогти узнати думки і почуття людини. Бог може зробити це – тоді навіщо намагатися щось приховувати від Нього?

Євреїв 6

6:4-6 Чи може віруюча людина відпасти?

Цей уривок викликає в коментаторів великі труднощі. Люди, які не вірять у “вічне обрання”, вважають, що уривок стосується християн, які відпадають від віри. Інші, як Жан Кальвін, наполягають на тому, що автор Євреїв ясно має на увазі людей, які ніколи не були християнами повною мірою, оскільки інші вірші, схоже, кажуть про вічне обрання тих, хто перебуває в Христі (див. Іоанна 5:24; 6:37; Римлян 8:1; Євреїв 8:12). Незалежно від цього, автор Євреїв описує гіпотетичну ситуацію. Він пише не про те, що сталося, а лише про те, що може статися. Якщо таке відпадання колись станеться, то не буде жодної можливості знову врятувати таких людей. Дещо схоже твердження ми зустрічаємо наприкінці розділу 10.

Євреїв 7

Мелхиседек благословляє Авраама, Мартен ван Гемскерк

7:1 Хто такий Мелхиседек?

Ця загадкова людина з’являється в Старому Завіті лише в двох місцях – у Бутті 10 і псалмі 109. Хоча Мелхиседек був язичником, він поклонявся істинному Богові. Окрім того, що він був священиком, він був також царем. (У євреїв подібне сумісництво було б неприпустимим.) Послання до євреїв демонструє, що священство Мелхиседека було вище Ааронового, але їх обох перевершив Великий Первосвященик – Сам Ісус. Ісус – “подібний до Мелхиседека”, оскільки Він і Священик, і Цар.

7:19 Наближаючись до Бога

Первинні читачі з числа євреїв як і раніше наслідували закон “старого завіту”, і Послання до євреїв було написане для того, щоб продемонструвати їм, як стан речей змінився на їх користь. У старозавітні часи лише первосвященик мав право “наближатися” до Бога. Це відбувалося лише один раз на рік, коли він входив у відгороджене завісою Святе Святих. Як відмічає Послання, Ісус заради нас увійшов до цього внутрішнього приміщення (6:20). Коли Він помер, завіса роздерлася надвоє. Віднині кожен з нас без страху може наближатися до Бога.

Євреїв 8

Старий Завіт у новому світлі

Переваги життя в наш час

8:7Бо, якби перший завіт був без недоліку, то не було б потреби шукати місця іншому“.

Для того, щоб зрозуміти різницю між оригіналом і копією, спробуйте сфотографувати видатну тварину – кита. Рой Чепмен Ендрюс описує його таким чином: “Одного дня на Алясці ми побачили, як він викинув фонтан, і направилися до тварини, перш ніж вона встигне зануритися. Через десять хвилин поверхня океану несподівано як би здибилася, і над нашими головами нависло величезне, як гора, вкрите піною чорне тіло. Воно на мить застигло, а потім перевалилося набік, щоб зникнути у вирі зеленої води. З кінокамерою в руках я пильно розглядав тварину. Кит виник знову всього в семи метрах від нас. Якби він перевалився в інший бік, наш човен був би роздавлений його сорокатонним тілом”.

Як ви можете адекватно передати досвід спілкування з чимось неймовірно великим? Фотографи зберегли фонтани, які кити піднімають над поверхнею води, або “підкидання хвостів” (помах у повітрі потужними хвостовими плавниками). Проте жоден фотограф не може зберегти абсолютну величину цієї тварини. Дитинча блакитного кита щомісячно додає тонну у вазі. Серце дорослого блакитного кита важить 450 кілограмів. Як сучасні двомірні фотографії можуть передати такі гігантські розміри?

Порівняння відбитку з оригіналом

Навіть найкраща фотографія – лише копія, заміна реальності об’єкту. Ніякий прямокутник 9×13 не може вмістити кита. Жодна панорамна фотографія Великого каньйону не може бути такою ж великою, як сам каньйон. Фотографія містить лише плоску копію реальності.

Послання до євреїв використовує аналогію з подібною словесною копією для того, щоб описати образи і обряди Старого Завіту – пасхальну трапезу, жертвопринесення і обов’язки священиків. Вони були контурами, що лише намічають реальність, яка повинна була наступити в особі Ісуса Христа. Жодна церемонія, як би вона не була детально представлена, не в змозі адекватним чином виразити Самого Бога, так само як фотографія кита чи гори не в змозі адекватним чином відобразити кита чи гору.

Згідно з Посланням до євреїв, старозавітні обряди були відбитком, а оригіналом є Христос. Автор вибирає з єврейської традиції образи, які шанувалися упродовж віків, – жертвопринесення, закони, кров, святилище, священик, день очищення – і пояснює, як Христос раз і назавжди розкрив значення цих образів, які були лише образами. Не будучи повною, копія, що містить лише контури, являє собою контраст з досконалою істинною реальністю.

Який краще?

Як завжди, послання підкреслює переваги сучасного життя в порівнянні з часом Старого Завіту (першого договору). Завдяки Христу жертвопринесення більше не потрібні (10:11,12), а закони Божі тепер написані не в офіційній збірці законів, а в наших умах і серцях (8:10). “Звершилось!” – вигукнув Ісус на хресті (Ін. 19:30), а автор Послання до євреїв описує, яким чином.

Копії мають певну цінність. Наприклад, фотографія кита багато що може сказати людині, яка ніколи не побачить справжнього кита. Проте, запитує автор Послання, хто віддасть перевагу копії перед самою річчю?

Попередній запис

Послання до євреїв: розділи 1-2

Час приймати рішення Чи має значення те, у що ви вірите, якщо ви вірите щиро? 2:3 "То як ми уникнемо ... Читати далі

Наступний запис

Послання до євреїв: розділи 9-13

Євреїв 9 9:11 Досконаліше святилище Опис святилища і жертвопринесень детально описується у Виході, Левит, Числах і Второзаконні. Він примушує багатьох ... Читати далі