Послання до Ефесян: розділи 2-6

Ефесян 2

Лист з темниці

Нарешті настав час підняти найважливіше з усіх питань

2:21-22Вся будівля, складаючись злагоджено, зростає в святий храм у Господі, на якому і ви будуєтесь Духом на оселю Божу“.

Деякі найбільші літературні твори були написані в тюремній камері. Саме там Джон Буньян написав “Подорож пілігрима”. Талант Достоєвського, в основному, сформувався за колючим дротом. Частина Біблії, що включає Ефесян, Филип’ян, Колосян і Филимона, була написана в ув’язненні.

Можливо, це здасться дивним, але саме ці книги є одними з найяскравіших, сповнених надією біблійних книг. Тому є пояснення – ув’язнення надало Павлу достатню кількість цінного часу. Він більше не подорожував з міста в місто, захищаючи Христове вчення від усіляких нападів. Він міг приділити увагу піднесеним роздумам про сенс життя.

Звертаючи погляд увись

Один в’язень, який переніс 14-річне ув’язнення в кубинській в’язниці, розповів, як він зберігав бадьорість духу:

“Найважчим було переносити монотонність. У мене в камері не було вікна, і я подумки уявив вікно на дверях. Я в думках бачив прекрасний гірський пейзаж і водний потік, що стрімко тече скелястою ущелиною. Він став для мене настільки реальним, що я без зусиль міг бачити його кожного разу, коли дивився на двері камери”.

Послання до Ефесян дає нам розуміння того, що “бачив” апостол Павло, коли він дозволяв своєму розуму виходити за межі монотонності свого місця ув’язнення. По-перше, він подумки уявляв собі духовне зростання церков, які він залишав після себе. Більшість його тюремних послань починаються вибухом вдячності за життєстійкість церков, до яких він звертався. Потім, як він пише в Посланні до Ефесян, він намагається просвітити очі їх серця (1:18), щоб вони могли пізнати більш піднесені речі.

Глобальні теми

Послання до Ефесян наповнене сенсаційними радісними вістями. На відміну від інших Павлових послань, Ефесян не розглядає якусь насущну проблему. Із зітханням полегшення апостол звертається до найбільшого з усіх питань: який кінцевий Божий задум відносно цього світу? Павло відповідає на це питання таким чином: Бог замислив “усе небесне і земне з’єднати під главою Христом” (1:10). Павло підносить свій погляд набагато вище за свої власні обставини – до більш значущих, глобальних тем.

За іронією долі, було потрібно ув’язнення в темниці, щоб звільнити Павла для цієї вдалої спроби. Послання до Ефесян рідко наводить нову думку без того, щоб не супроводжувати її гімном або молитвою. Не дивно, що поет Семюел Колрідж пізніше назвав цю книгу “самим божественним твором людини”.

Ефесян 3

3:16 Читаючи між рядків

Молитви Павла часто дають певне розуміння конкретної ситуації. Ця молитва (3:14-21) і молитва в розділі 1 (1:15-23) свідчить про те, що Ефеська церква міцно утвердилася. Павло не розглядає якусь насущну проблему. Замість цього він намагається розширити розуміння навернених християн, які ще не повною мірою усвідомили всю глибину любові і благодаті Божої.

Вдалий випадок

Община, сформована на основі сильних відмінностей

3:18-19Щоб ви, вкорінені й утверджені в любові, могли зрозуміти з усіма святими, що є ширина‚ і довжина, і глибина, і висота, і зрозуміти любов Христову, яка перевищує розуміння“.

Ефес часів Павла був відомий своєю релігією, проте не тією, яку проповідував апостол. Ефес був центром поклоніння римській богині Діані, і його жителі дуже гордилися храмом на її честь. Ця будівля вважалася одним із 7 чудес стародавнього світу. Усередині нього сотні професійних жриць-повій робили послуги “шанувальникам культу”.

У цьому непідходящому місті Павло виявив вже існуючу общину християн. Вони щось знали про Іоанна Хрестителя, небагато – про Ісуса, і ніколи нічого не чули про Святого Духа. Протягом двох наступних років Павло проповідував. Церква укорінялася, і незабаром Слово поширилося по всій провінції Асія.

Надприродні знамення і чудеса, які відзначали Павлове служіння в Ефесі, так здивували місцевих чародіїв і магів, що вони спонтанно привселюдно спалили свої цінні книги.

Проповідь апостола Павла в Ефесі (фрагмент), Лесюєр Есташ

Бачачи це, ефеські торговці, які наживалися на продажі ідолів, вигнали Павла з міста (див. Діяння 19).

Позитивний підхід

Як і більшість інших ранніх церков, Ефес зіткнувся з етнічними і релігійними розбіжностями. Віруючі з числа євреїв мали зробити над собою величезне зусилля, щоб прийняти у свою церкву колишніх ідолопоклонників. Ця частина Послання безпосередньо звертається до питань єдності.

Для Павла нова община, яка складалася як з євреїв, так і з язичників, була однією з найбільших таємниць усіх віків, кульмінацію передвічного Божого задуму, який зберігався в секреті упродовж багатьох століть, а тепер став відомим. Павло ледь стримує свій піднесений голос, коли виражає подив з приводу здійснення Божого плану зараз. Він закликає читачів подумати відносно того, що означає представляти Христа у світі. Чи бачать люди якості Христові, коли вони дивляться на християн?

Ефесян 4

4:19 Дійшовши до бездушності

Хвороби, які викликають нервові розлади, – проказа, ушкодження спинного мозку, діабет, – відносяться до найбільш складних у плані лікування. Втративши чутливість або почуття болю, пацієнт може отримати пролежні, якщо він лежить в одній позі, або заробити мозолі, якщо він носить занадто тісне взуття. Тіло більше не попереджає про небезпеку. Згідно з Павлом, люди можуть також розвинути в собі подібну моральну бездушність, яка заглушає їх совість і робить грубими їх серця. Такий стан може виявитися згубним.

Ефесян 5

5:21 Ключ до упокорення

Поради, які дає Павло в наступних абзацах, для багатьох читачів складають труднощі. Це просте речення задає тон усім наступним: ми повинні підкорятися іншим, бо ми благоговіємо перед Христом. Іншими словами, в усіх видах взаємин між людьми – між чоловіком і дружиною, між дитиною і батьками, між рабом і хазяїном – присутній Хтось третій – Сам Христос. Павло закликає нас підтримувати ці стосунки в дусі Самого Христа.

Ефесян 6

6:11 У повній зброї Божій

Послання до Ефесян закінчується короткою аналогією, можливо, навіяною видом екіпірованого римського воїна, що охороняв доступ у Павлову темницю. Павло розглядав життя як подобу військової сутички, і він хотів, щоб читачі були готові битися з небезпечним супротивником. Дослідники Біблії часто відмічають дві обставини: 1) лише “меч духовний” є наступальною зброєю – уся решта озброєння використовувалася для захисту; 2) жодний з перерахованих видів зброї не захищає тил – Павло не збирався обертатися спиною до духовної битви.

Попередній запис

Послання до Ефесян: розділи 1-2

Для тих, хто перебуває в печалі Блага Вість для тих, хто почуває себе покинутим і нелюбимим 2:19 "Отже, ви вже ... Читати далі

Наступний запис

Послання до Филип'ян

Радісні звуки з тюремної камери Радість, коли її найменше можна чекати 3:1 "Втім, браття мої, радуйтесь у Господі". Радість. Яке ... Читати далі