Послання до Галатів

Протест проти зради

Чому Павло не святкує перемогу?

1:8Та коли б навіть ми або ангел з неба став благовістити вам не те, що ми вам благовістили, нехай буде анафема“.

Павло розсердився. Ми майже можемо бачити його обличчя – почервоніле від гніву. Зазвичай він коротко вітає читачів своїх послань, а потім слідують теплі слова похвали. Проте в цьому посланні потрясіння і стурбованість змінюють звичайну теплоту. Галатам погрожує криза, і Павло починає Послання з нищівної критики на адресу відповідальних за це.

У чому полягала проблема

Проте, прочитавши декілька розділів, ви можете здивуватися, чому апостол такий засмучений. Галатії, схоже, не властива ексцентричність Коринфа. Тут Павло не згадує про випадки розпусти. Навпаки, він пише про повсякденні турботи євреїв, таких як дотримання свят і древніх звичаїв, особливо обрізання. У чому ж полягала проблема?

Павло може передбачати результати роздумів галатів. Неправомірно звеличуючи юдейську спадщину, галати незабаром знецінять те, що створив Христос. Незабаром вони почнуть сподіватися на самих себе (своє дотримання приписів закону), щоб добитися Божого благовоління (3:1-5).

Якщо галати продовжуватимуть у тому ж дусі, то основа Благої Звістки зруйнується. Віра в Христа стане просто одним з кроків до спасіння, але не єдиним. Сама Блага Звістка буде перекручена (1:6-9).

Небезпечна класова структура

Павло також бачив інші численні небезпеки для християнської церкви, що саме формувалася. Як єврей, який мав римське громадянство, який говорив грецькою, він добре знав про властиву людині схильність звисока ставитися до інших людей. Громадяни Риму звисока ставилися до неримлян, греки зі зневагою ставилися до римлян, а євреї з їх величною історією і високо розвиненою релігією відчували свою перевагу стосовно представників інших культур.

Наполегливість галатів відносно строгого дотримання єврейських звичаїв могла мати побічні ефекти. Між християнами міг непомітно виникнути глибокий розподіл. Віра в Христа – це добре, але обрізаний, який дотримує єврейський закон, – набагато краще. Подібні думки вже заразили двох авторитетних апостолів – Петра і Варнаву. Обрізані християни зневажливо ставилися до своїх необрізаних братів у Христі як до громадян другого сорту.

У цьому сенсі Послання до Галатів протестує проти зради. Воно спрямоване проти підступного підводного каміння, що може повністю перекрутити Благу Звістку і розколоти Церкву. Павло стверджує, що Ісус Христос прийшов, щоб усувати стіни між людьми, а не зводити їх. “Нема вже ні юдея, ні язичника; нема ні раба, ні вільного; нема ні чоловічої статі, ні жіночої; бо всі ви – одно в Христі Ісусі” (3:28). Віра в Нього, а не в чийсь набір законів і правил (2:16), відкриває двері до прийняття Богом.

Як читати Галатів

Галатів читається як драматичний репортаж про судовий процес. В одному кутку залу судових засідань знаходяться обвинувачі Павла. Переконливі і могутні, які дотримувалися юдейських традицій, вони йшли за Павлом з міста в місто, розповсюджуючи хибні чутки і чинячи протидію його поглядам на християнську віру.

У другому кінці залу сидять присяжні – галати-християни. Останнім часом вони були добрими друзями з Павлом, проте деякі з висунених проти нього звинувачень серйозні. Чи вигадав він деякі фрагменти Благої Звістки, яку він їм проповідував? Чи дав йому, насправді, Бог особливе видіння? Чи правда, що його слова про свободу матимуть у результаті слабку, аморальну церкву? Чи повинні галати повернутися до своєї єврейської спадщини?

Павло, який захищає себе сам, ходить по судовій залі. Він використовує різноманітні стилі полеміки – строгу логіку, історичні екскурси і особисті випади. На порядку денному стоїть питання його чесності і, кінець кінцем, чесності Ісуса Христа.

У плані тематичного змісту Послання до Галатів охоплює більшість тем, освітлюваних у Посланні до Римлян. Проте за стилем воно просочене духом боротьби. Читаючи його, спробуйте уявити цю сцену в залі судових засідань і судіть самі, наскільки Павло був ефективним як захисник.

Галатів 2

2:11 Нав’язуючи конфронтацію

Галатів 2 містить захоплююче оповідання про закулісну сторону того, як єврейсько-язичницька проблема розколювала ранню церкву. Петро та Яків, які симпатизували християнам з язичників, лицемірили у своєму ставленні до язичників, доки Павло відкрито не виступив проти них. Діяння 15 наводить детальне оповідання про формальні розбіжності і про те, як вони, зрештою, знайшли вирішення.

Галатів 3

Легалізм

Чи можемо ми щось зробити, щоб змусити Бога любити нас більше?

3:3Невже ви такі нерозумні, що, почавши духом, закінчуєте тепер плоттю?

Під час своєї першої місіонерської подорожі Павло, на свій подив, дізнався, що неєвреї краще приймали Звістку про Ісуса, ніж євреї. Він починає використовувати прийом, якому він згодом слідував упродовж усього свого служіння: спочатку він йшов у синагогу і проповідував євреям, а якщо вони його відкидали, він звертався до язичників.

Проповідь апостола Павла, Джованні Панніні

До свого навернення Павло був переконаним юдеєм суворих правил, який гордився своїм дотриманням законів. Якщо людина могла наблизитися до Бога, виконуючи закон, то переконаному фарисеєві Павлу це було під силу. Проте історія зробила крутий поворот, і Павло набув нової репутації як “апостола язичників”. Бачачи, як Бог діє серед неєвреїв, Павло стає їх войовничим прибічником.

Це Послання, що призначалося церквам Галатії (яка розташовувалася на території сучасної Туреччини) відноситься до часу розбіжностей між євреями і язичниками. Емоції Павла б’ють через край. Він украй розгніваний згубними спробами надіти на церкву кайдани єврейського легалізму. Павло відчув вітер свободи, який прорвався після звільнення від ряду обмежуючих законів, і він не збирався дозволити цій свободі вислизнути.

Без попередніх умов

У першій частині розділу 3 Павло повною мірою виражає всю силу своєї пристрасної віри. Потім він наводить “християнське”, а не єврейське трактування старозавітних обіцянок Аврааму і Мойсеєві.

Розділи 3 – 4 проводять різку грань між рабом і вільним, між піднаглядною дитиною і дорослим. Не поступайте як раб або дитина, пише Павло. Поступайте як наділені особливими привілеями сини, як спадкоємці великого статку! Послання до Галатів вщент розбиває думку про те, що Божа любов обумовлена тим, скільки приписів ми виконуємо. Такий підхід подібний до клітки, він може лише засуджувати людей кидати їх до темниці. Як підкреслює Павло, ніхто не в змозі повною мірою дотримувати усього закону Божого, і усі, хто намагаються робити це, кінець кінцем зазнають невдачі (3:10-11).

Ця невелика книга проголошує, що Бог щедро дарує нам Свою любов без попередніх умов. Ми ніколи не зможемо оправитися від шоку, викликаного цією істиною, каже Послання до Галатів.

3:17 Прірва в 430 років

Щоб уявити увесь старозавітний закон у новому світлі, у розділі 3 Павло наводить майстерні аргументи. Закон, стверджує Павло, ніколи не призначався для того, щоб відкрити шлях до Бога (3:11,21). Закон, швидше, “був вихователем, який вів нас до Христа” (3:24). Він повинен був переконати в неможливості набути в Бога прийняття нашими власними зусиллями. Для доказу свого погляду Павло посилається на проміжок часу в 430 років між Авраамом і Мойсеєм. Бог дав Свої обіцяння Аврааму, який жив задовго до Мойсея, якому був даний закон, тому Авраам ніяк не міг залежати від закону. Обіцяння Бога досягло свого повного виконання в Ісусі, Якого Павло називає “сіменем” Авраамовим (3:16).

Галатів 4

4:16 Павлів біль

Послання Павла чергує абстрактну аргументацію і палкі благання. Як свідчить цей уривок, у Павла вже були близькі особисті стосунки з галатами. Він відчуває біль і знедоленість – зараз вони, схоже, відвертаються від віри, якої він ретельно учив їх. Він відчуває, за його виразом, родові муки, з нетерпінням чекаючи, коли галати упораються зі своїми хибними переконаннями (4:19).

Галатів 6

6:2 Змінюючи ніжність на різкість

Оскільки Павло усвідомлював небезпеку, яка могла зруйнувати віру цієї церкви, Послання до Галатів містить деякі з найрізкіших його виразів. Проте ця книга містить і найбільш відомі слова втіхи. Розділ 6 описує дух терпимості і прощення по відношенню до тих, хто оступився. Він також підбадьорює тих людей, які втомлюються робити добрі справи в умовах, коли здається, що справедливість відсутня.

Попередній запис

Друге послання до Коринф'ян: розділи 10-13

2 Коринф’ян 10 10:7-18 Зовнішність або зміст? У Павла були проблеми із зором, і недруги користувалися цим, коли висміювали його ... Читати далі

Наступний запис

Послання до Ефесян: розділи 1-2

Для тих, хто перебуває в печалі Блага Вість для тих, хто почуває себе покинутим і нелюбимим 2:19 "Отже, ви вже ... Читати далі