Євангеліє від Іоанна: розділи 16-19

Іоанна 16

Печаль обертається на радість

Що може бути доброго в тому, що Ісус піде?

16:22Так і ви маєте печаль нині; але Я знову побачу вас, і зрадіє серце ваше, і радости вашої ніхто не відбере від вас“.

Розставання завжди сповнені смутком, але для учнів ця прощальна промова здається особливо сумною. Вони пов’язали своє життя з Ісусом, і без Нього вони не бачать майбутнього.

Ісус залишає словесні картини і прямо каже про те, що чекає учнів. Щось вони розуміють, щось – ні. Іоанн зображує їх у розмові між собою в спробах зрозуміти Ісусові слова.

Можливо, самими дивними виглядають слова: “Краще для вас, щоб Я пішов” (Ін. 16:7). Краще? Як це може бути краще, якщо Ісус покине їх, розбивши їх надії на відновлення царства?

Подібно до пологів

Ключ до розуміння дає аналогія з пологами, яку наводить Ісус. Хоча пологи можуть мати на увазі нестерпний біль, цей біль – ще не смерть. Під час пологів народжується щось – нове життя, і їх вінцем є радість. Подібним же чином велика скорбота, яку належить пережити Йому і Його учням, не закінчиться смертю. Біль Ісуса принесе світу спасіння, а скорбота учнів обернеться радістю.

Ісус закінчує Свою мову підбадьорюючою заявою: “Але мужайтесь: Я переміг світ” (16:33). Ця заява виглядатиме порожньою наступного вечора, коли Його бліде понівечене тіло висітиме на хресті, а учні розбіжаться в темряву.

Як показує Книга Діянь, лише після відходу Ісуса нерозуміючі учні до кінця усвідомили значення Його смерті і воскресіння і почали радісно проголошувати їх кожному зустрічному.

Іоанна 17

Доручення учням

Завершальна молитва Ісуса про Своїх послідовників

17:9Я за них благаю, – не за весь світ благаю, але за тих, яких Ти дав Мені, тому що вони Твої“.

Коли Ісус почув відповідь учнів на Свої слова, Він, здається, дійшов певного висновку. “Тепер віруєте?” – запитує Він з явним полегшенням (16:31) і завершує їхню зустріч Своєю найдовшою молитвою, що дійшла до нас. У цій молитві Ісус виражає всі Свої почуття і надії на тісне коло друзів, які зібралися навколо Нього.

Ця відома молитва є певного роду доручення. У ній Ісус доручає Свою місію учням і, ширше, – усім віруючим, які прийдуть услід. Їх попередні місії, коли вони ходили околицями, проповідуючи і зціляючи, були простою розминкою. Зараз Він передає їм усе.

Нерозривний ланцюг

Сповненою таємницями промовою Ісус каже учням, що Він повинен покинути світ, а вони повинні залишитися, щоб проголошувати Його. Віднині ненависть і ворожість, які раніше були спрямовані на Нього, призначатимуться для них. Хоча вони живуть “у світі”, вони “не від світу”. Щось відділяє їх від світу і зв’язує їх з Ним в єдності з Богом, – єдності такій тісній, що вона не може бути пояснена.

Ісус також молився за єдність віруючих, які приєднаються в майбутньому, протягнувши не розривний ланцюг через віки історії. “Щоб усі були єдине: як Ти, Отче, в Мені, і Я в Тобі, так і вони нехай будуть в Нас єдине, – щоб увірував світ, що Ти послав Мене” (17:21). Після цього Він повів маленьку групу переляканих учнів на Свою зустріч із смертю.

Іоанна 18

Люди, яких треба знати

Понтій Пилат

Губернатор-цинік

Якщо місцеві правителі були не в змозі підтримувати в колоніях порядок, Рим призначав для цієї мети свою енергійну людину, яка називалася «прокуратором» або «губернатором». Пилат був римським прокуратором Іудеї, регіональним правителем найбільшої імперії в історії на той час. Проте, як Пилат переконався, абсолютна влада ще не гарантувала мир. Євреї ненавиділи правління римлян, і релігійні і націоналістичні емоції в Іудеї постійно вирували.

Згідно з істориком I ст. Йосифом Флавієм, Пилат увійшов з римськими воїнами в Єрусалим, надто пізно дізнавшись, що євреї готові померти, щоб не допустити внесення римських військових штандартів у місто. (Вони вважали зображення імператора блюзнірством.) Коли Пилат намірився побудувати акведук до Єрусалиму, він конфіскував храмові скарби, щоб сплатити будівництво, чим викликав криваве повстання. Пилатові воїни нещадно подавили багато подібних безладів.

Коли Пилат побачив Ісуса, він побачив у Ньому передусім ще одну причину безладів. Пилат спробував передати справу Іродові. Він навіть спробував звільнити полоненого. Проте в результаті Пилат вирішив принести Ісуса в жертву, щоб забезпечити порядок. Найвідоміші Пилатові слова – його цинічне питання: «Що є істина?» (18:38). Відповідь стояла прямо перед ним, але Пилат насправді не хотів її знати.

Пилат ясно вважав страту Ісуса своїм успіхом – вона не викликала жодних хвилювань, проте його «миротворча» дія втратила сенс вже через декілька років. Група самарян (народу, що зневажався євреями та утворився в результаті змішення кількох націй) почула абсолютно неймовірну новину: що на горі Гаризім Мойсей заховав скарби. Для походу на гору зібрався натовп народу. Вважаючи, що ці паломники можуть являти небезпеку, Пилат направив війська. Незабаром він отримав послання. За перевищення повноважень він був звільнений з посади і відправлений у Рим, щоб стати перед судом.

Іоанна 19

День страти

Учні виявилися абсолютно не готовими

19:30Коли ж спробував оцту Ісус, сказав: звершилось! І, схиливши голову, віддав дух“.

Події життя Ісуса – народження в яслах, смерть на хресті – можуть стати настільки знайомими, що ми можемо загубити головне. Вони занадто близькі нам. Роздумуючи про них, ми можемо іноді виявити абсолютно нові образи.

Одній групі вивчення Біблії запропонували знайти словесні образи, які можна застосувати до Ісуса. Спочатку спливли загальноприйняті – пастир, агнець, двері. Потім несподівано спливла абсолютно протилежна метафора – “феєрверк навпаки”. Усі в нерозумінні озирнулися на жінку середніх років, яка вимовила це.

“Задумайтеся, – сказала вона, – феєрверк вибухає виблискуючими вогнями і з гучним тріском, проте спочатку він зберігається у звичайній картонній упаковці. Коли Бог став Людиною, сталося навпаки. Творець усього у всесвіті вмістив Себе ні в чому не примітний людський вигляд”.

Коли стається неможливе

Жодна інша подія в житті Ісуса не підходить краще до метафори жінки, ніж Його страта в Єрусалимі. Подібне здавалося неможливим навіть найвідданішим послідовникам Христовим. Божий Син помре?! Як таке може бути?

Хіба може Творець усього стати жертвою Свого творіння? Учні, які проходили через усі випробування поряд з Ним, тепер покинули Його. Те, що Ісус, Месія, помре, було позбавлене всякого сенсу.

Проте пізніше інші думки займуть свої місця – це висловлювання із Старого Завіту, які однозначно вказували на хрест, пророцтва про Помазаника, який був і Царем, і Рабом, який страждає (див. Ісаї 53). Кінець кінцем, смерть була основною причиною, через яку Ісус прийшов на землю. Він стверджував це із самого початку.

Найважливіший тиждень

Останній тиждень Ісусового життя справив таке враження на учнів, що всі чотири оповідання про Нього присвятили третину свого об’єму цьому останньому тижню в Єрусалимі. На той час як євангелісти створили свої оповідання, вони, звичайно, могли бачити Його смерть в іншому світлі – як скорботну прелюдію до найбільшого з усіх чудес – Його воскресінню.

Проте навіть при цьому ніщо не може стерти враження від тих сповнених страхом останніх днів. Коли згустилася зловісна пітьма і Ісус віддав дух, учні дізналися щось дуже важливе про Бога і про любов.

Дороті Сейерс описує це так: “В яку б гру Він не грав зі Своїм творінням, Він дотримується Своїх правил і грає чесно. Він не може нічого стягнути з людини, якої Він не може відняти від Себе. Він Сам пережив усе в людському житті, починаючи від звичайних негараздів у сімейних стосунках і обмежень, викликаних важкою працею і браком грошей, і кінчаючи жахливими муками болю і приниження, поразки, відчаю і смерті. Коли Він був Людиною, Він грав за людськими правилами. Він народився в бідності і помер у безчесті. Він думав, що так мало бути”.

У жодний інший момент історії феєрверк не здавався таким безпорадним, як у день смерті Ісуса. Його ще не запалили.

19:31 Прискорюючи смерть

Солдати перебили розіпнутим гомілки, щоб прискорити їх смерть і щоб тіла можна було зняти напередодні священного дня. Ісус вже помер, тому Його гомілки залишили неперебитими. Це стало виконанням старозавітного пророцтва про те, що кістки Месії не будуть переламані, а Його бік буде проколотий списом (Вихід 12:46; Захарії 12:10).

Попередній запис

Євангеліє від Іоанна: розділи 14-15

Іоанна 14 Причина, за якою писав Іоанн Окремі епізоди, які доводять ціле 14:11 "Вірте Мені, що Я в Отці і ... Читати далі

Наступний запис

Євангеліє від Іоанна: розділи 20-21

Іоанна 20 Люди, яких треба знати Марія Магдалина Перша, хто побачив Марія Магдалина стала широкою відомою. Рок-опера «Ісус Христос Суперзірка» ... Читати далі