Євангеліє від Іоанна: розділи 9-13

Іоанна 9

9:2 Страждання і гріх

У цій історії Ісус змінює громадську думку про те, що страждання походить від гріха. Зцілений сліпий стає переконаним свідком на користь Ісуса. Проте його свідоцтво не змогло переконати фарисеїв (9:34). Характерним чином Іоанн пов’язує цей випадок із словами Ісуса про різні види сліпоти.

Іоанна 10

Сучасний пастир

Як би сьогодні виглядав “пастир добрий”

10:10Я прийшов для того, щоб мали життя, і надто мали“.

Деякі картини сільського життя біблійних часів не зовсім зрозумілі сучасній людині. Що таке “пастир добрий”? Що Ісус мав на увазі під цим?

Драма, яка сталася на схилах гори Райнієр у Вашингтоні, може допомогти зрозуміти вираз “добрий пастир”. У вихідні дні, коли відзначався День Пам’яті, стоматолог-християнин Джеймс Редік розкривав своїй 12-річній дочці і 11-річному синові привабливості гірського туризму. Несподівано почалася буря з ураганним вітром і сильним мокрим снігом. Хуртовина не дозволяла нічого розгледіти і позбавляла можливості рухатися слизькими схилами.

Бажання померти

Алюмінієвим казанком Редік ретельно вирив довгасте поглиблення і накрив дітей спальними мішками з боку входу. Він закрив лаз брезентом, але його здувало і траншея залишалася відкритою для снігу, який постійно надувало. Редік вирішив сам лягти на лаз, щоб своєю вагою притиснути краї брезенту. Його тіло закрило сина і дочку від завиваючого вітру.

Пройшли два дні, перш ніж рятувальники нарешті виявили край рюкзака, що стирчав з глибокого снігу. Вони поспішили до нього, сподіваючись, що під сніговим пагорбом знаходяться три зниклі туристи. Вони знайшли Шерон і Девіда абсолютно неушкодженими. Проте біля стіни снігової печери лежало задерев’яніле тіло їх батька. За словами одного з рятувальників, “він вибрав найхолодніше місце”, використавши свою спину як зовнішню стінку.

Подібний образ, напевно, виникав в умах слухачів Ісуса, коли Він описував доброго пастиря, який “душу (життя) свою покладає за овець” (10:11). Ніщо – ні пронизливий холод, ні злодії, ні вовки – не встане між добрим пастухом і його вівцями. Він помре, щоб захистити їх.

Популярність на мить

У міру того як наближалися останні дні Ісуса в Єрусалимі, у Його притчах і прямих висловлюваннях продовжувала бути присутньою тема смерті, Його смерті. Незважаючи на це, число Його прибічників продовжувало зростати. Його популярність досягла піку, коли Він невеликою кількістю хліба наситив 5000 людей. Це диво відмічається усіма чотирма євангелістами.

Пік підтримки, що виразився в прагненні зробити Ісуса царем, зробив глибоке враження на Його послідовників. Проте Ісус пішов на гору (6:15). Він не хотів бути царем на умовах натовпу. Він продовжував один виконувати Свою місію, викликаючи полеміку і ненависть, зціляючи людей у суботу і проголошуючи Себе рівним Богові.

Ігноруючи дивовижне диво

Багато євреїв прийшли до Ісуса після здійснення Ним одного з найбільш вражаючих чудес – воскресіння Лазаря. Проте в цей же час релігійні начальники безсердечно вирішили, що буде краще, якщо одна людина (Ісус) помре за народ, ніж всі євреї загинуть (11:50). Чотири рази вони намагалися схопити Його.

Ісус прийшов запропонувати “життя” – одне з тих коротких, наповнених сенсом слів, які Іоанн постійно вплітає у своє оповідання. Лазар отримав це життя напрочуд буквальним чином, ставши черговим знаменням нескінченної влади Ісуса. Між тим, Ісус готувався віддати Своє власне життя, принісши вищу жертву доброго пастиря.

Це не Секрет

Ісус – Людина, Яка виконує місію

10:24Тут юдеї обступили Його і говорили Йому: чи довго триматимеш душі наші у невіданні? Якщо Ти Христос, скажи нам прямо“.

Кожні кілька років письменник, учений або навіть кінорежисер піднімає нове (чи старе) питання про те, Ким був Ісус. Часто створювані образи показують Ісуса, Який у пошуках блукає по землі в прагненні зрозуміти, навіщо Він прийшов і що Йому треба робити.

Найбільш повним у цьому плані є оповідання, яке дає нам Іоанн, найближчий друг Ісуса. Згідно з Іоанном, Ісус був Людиною. Він виконував Свою місію, чітко знав, що Він має зробити, прийшовши на землю. Іоанн ясно описує Його місію, щоб люди повірили, що Ісус – це Христос (20:31). Щоб продемонструвати, Хто є Ісус, Євангеліє від Іоанна наводить окремі випадки з Його життя.

Пастир Ізраїлю

В розділі 10 Ісус каже “Я є двері” і “Я Пастир Добрий” (10:9,11). Євреї, які чули ці слова, поза сумнівом, подумки поверталися до старозавітних царів, таких як Давид, про яких з любов’ю згадували як про пастирів Ізраїлю. На відміну від сучасних пастухів, які для управління отарами використовують собак, пастухи за часів Ісуса йшли попереду овець і кликали їх, щоб вівці йшли за ними. Вівці відгукувалися тільки на знайомий голос.

У Старому Завіті Бог також називається “Пастирем Ізраїлю” (Псалом 79:2). Називаючи Себе добрим пастирем, Ісус підтверджує Своє управління отарою овець, за яку Він бажає померти. Коли Його запитують “Якщо Ти Христос, скажи нам прямо“, – Ісус так само прямо відповідає: “Я і Отець – єдине” (10:30).

Праведні євреї, які прекрасно зрозуміли Ісуса, схопилися за каміння, щоб стратити Його за богохульство. Проте така ворожа реакція ніскільки не здивувала Ісуса. Він готовий до зустрічі з недругами і навіть до страти. Як Він пояснює в цьому уривку, істинно добрий пастир, на відміну від найманця, “душу свою покладає за овець“. Цей розділ пояснює, чому Він зробив такий вибір.

Іоанна 11

11:21 Якби…

Марія і Марфа вражаюче відрізняються характером, але вони однаково реагують на горе. Зустрівши Ісуса, обидві сестри сказали одне й те саме: “Якби Ти був тут, не помер би брат мій” (11:21 і 11:32). Вони попросили Ісуса прийти, але Він не поспішав з приходом з причин, які були для них незрозумілими. Зцілення, на яке вони чекали, не сталося. Ісус не пояснив сестрам, чому Він затримався, але Він показав, що в Нього була причина – вона полягала в намірі показати Свою владу над смертю.

11:53 Кульмінація драми

Іоанн написав своє євангеліє з великим драматичним мистецтвом. Перші шість розділів оповідають про те, Хто є Ісус. Наступні шість розділів (7-12) демонструють наростаючий розподіл думок про Нього. З одного боку, Ісус набрав учнів і завоював відданих прибічників з числа простих людей. З другого боку, Його супротивники відкидали всі свідчення про Нього. Опозиція знайшла своє вище вираження в тій змові, яка в результаті призвела до Ісусової смерті.

Люди, яких треба знати

Анна і Каяфа

Змовники

Древні римляни знали, наскільки євреям була дорога їх віра, відповідно до якої вони наполягли на призначенні первосвященика Ізраїлю. Подібно до радянських комуністів і німецьких нацистів двадцятого століття, римляни прагнули тримати питання релігії під своїм контролем.

Анна і Каяфа повністю відповідали планам римлян. В дні служіння Ісуса посаду первосвященика обіймав Каяфа, проте його тесть і колишній первосвященик Анна мав такий великий вплив, що іноді він називається відповідно до титулу. Обоє вони були саддукеями, представниками аристократичного угрупування, що мало світське розуміння юдаїзму. Саддукеї покладалися на співпрацю з будь-яким угрупуванням, що мало політичну владу, і в результаті вони процвітали.

Коли Ісус почав набувати популярності в Ізраїлі, Анна і Каяфа угледіли в цьому політичну загрозу. Як пояснює Іоанн, вони боялися, що Ісус приверне так багато прибічників, що римляни стривожаться і втрутяться. Керуючись класичним принципом «не розгойдувати човна», Каяфа дійшов висновку, що буде краще покінчити з Ісусом, ніж ставити під загрозу майбутнє Ізраїлю. Чудеса Ісуса, Його вчення і природа були байдужі Каяфі. Політичне виживання було понад усе (11:45-53).

Тому релігійні начальники таємно схопили Ісуса, судили Його і віддали на страту римлянам. Пізніше вони переслідували церкву, яка виникла після Ісусового воскресіння.

Народ Ізраїлю вижив, проте ненадовго. У 70 році по Р. Х. римляни стерли Ізраїль з лиця землі. Вони зруйнували храм, в якому начальствував первосвященик. Навіть у двадцятому столітті євреї все ще не контролюватимуть Єрусалим.

Іоанна 13

13:4 Роль слуги

Перш ніж почати Тайну вечерю зі Своїми учнями, Ісус явив їм урок упокорювання. Зазвичай ноги тим, хто возлежав за столом, омивали раби. У даному випадку, почесний гість Ісус, опоясавшись рушником, одягнувся подібно до раба і наполіг на тому, щоб омити ноги Своїм учням. Павло відмічає це служіння Ісуса в Посланні до Филип’ян 2:5-11.

Попередній запис

Євангеліє від Іоанна: розділи 4-8

Іоанна 4 4:4 Подолання відмінностей Коли одна церква називає іншу церкву "культом", то звинувачення звичайно надовго викликає образу. Так само ... Читати далі

Наступний запис

Євангеліє від Іоанна: розділи 14-15

Іоанна 14 Причина, за якою писав Іоанн Окремі епізоди, які доводять ціле 14:11 "Вірте Мені, що Я в Отці і ... Читати далі