Євангеліє від Іоанна: розділи 4-8

Іоанна 4

4:4 Подолання відмінностей

Коли одна церква називає іншу церкву “культом”, то звинувачення звичайно надовго викликає образу. Так само ставилися один до одного самаряни і євреї. Релігія самарян багато в чому нагадувала юдаїзм, проте в найважливіших питаннях вона відрізнялася. Самаряни визнавали тільки п’ять перших книг Старого Завіту і наполягали на тому, що істинним місцем поклоніння Богові є гора Гаризім, а не Єрусалим. Хоча євреї і самаряни уникали один одного, Ісус переступив ці бар’єри.

Бесіди з Ісусом

Як Ісус розмовляв з простими людьми?

4:25-26Жінка говорить Йому: знаю, що прийде Месія, званий Христос; коли Він прийде, сповістить нам усе. Ісус сказав їй: це Я, Який розмовляю з тобою“.

Вода. Коли її багато, ми сприймаємо її як належне, як повітря. Ми затримуємося в душі, заливаємо запорошений, сухий асфальт, годинами тримаємо включеним розбризкувач, щоб подвірря були зеленими.

Проте в пустелі все по-іншому. Там рослини накопичують воду навіть у колючих шипах. Там вода набуває міфічного ореолу. У розжареному повітрі з’являються дратівливі міражі озер і річок. Спрага витісняє всі інші думки, а ковток води для пересохлого горла цінується на вагу золота.

Для жінки, яка жила в засушливій місцевості і щодня носила глиняні глеки до колодязя і від колодязя, вода була найбільш яскравим з можливих образів. Недивно, що, коли Ісус запропонував “живу воду”, яка стане “джерелом” (4:10,14), самарянська жінка зацікавилася.

Прості слова з глибоким сенсом

Просте слово чи фраза з глибоким сенсом – такий стиль повчань Ісуса, як вони представлені в Євангелії від Іоанна. Жоден біблійний автор не використовує прості, загальноприйняті слова – вода, мир, світло, життя, народження, любов, істина. Проте, в Іоанна вони використані в такому глибокому сенсі, що відтоді сотні авторів намагалися виміряти всю глибину їх значення.

Читання Євангелія від Іоанна подібно до сидіння в каное посеред глибокого кришталево чистого озера. Чиста вода відкриває, як ви вважаєте, усе, що приховано під поверхнею. Проте, якщо придивитися, ви ніколи не побачите дна. Щось завжди буде приховане.

Той, хто намагається виявити чітку схему організації матеріалу в Євангелії від Іоанна, зазвичай зазнають невдачі. Євангеліє опускає багато подій, що описуються в Марка, довгі публічні вислови Матфея і всі притчі Луки. Вчення Євангелія від Іоанна витікає із зустрічей Ісуса наодинці з різними людьми.

Вслухуючись у бесіди наодинці

Деякі зі Своїх найбільш відомих висловлювань Ісус зробив у ході звичайнісіньких бесід. Євангеліє від Іоанна рідко зображує Ісуса, коли Він звертається до великого натовпу. Замість цього ми бачимо, як Він таємно зустрічається із зацікавленим релігійним начальником (3:1-21) або розмовляє з нерозбірливою в стосунках жінкою біля колодязя (4:5-26).

Обидва співрозмовники понесли із собою прості, але, проте, глибокі образи (другого народження, живої води), і сьогодні ми згадуємо ці слова в числі найбільш відомих біблійних висловів.

Іоанн демонструє реакцію людей на Ісуса під час Його перебування на землі. Деякі сміливо йшли за Ним. Хтось залишався в сумнівах, а хтось проявляв ворожість. Часто, як відмічає Іоанн, не дивлячись на те, що Ісус використовував яскраві образи, люди просто не розуміли Його.

У цілому, ставлення до Сина Божого на землі майже 2000 років тому вражаюче нагадує ставлення світу до Нього сьогодні.

Іоанна 6

Їжа нетлінна

Ісус насичує натовп (а пізніше викликає його гнів)

6:66Відтоді багато з учеників Його відійшли від Нього і вже з Ним не ходили“.

Окрім воскресіння, насичення Ісусом 5000 людей – єдине диво, яке описують усі чотири євангелія. Воно демонструє, як за допомогою ячмінних хлібів, Ісус задовольняє основну потребу людей – в їжі.

Іоанн описує ефект, який здійснило диво на людей, які бачили його. Засліплені силою Ісуса, вони спробували проголосити Його царем. Коли Він пішов від них, наполегливі шанувальники посідали в човни і перетнули озеро, щоб перехопити Його.

Наступного дня, коли натовпи народу наздогнали Його, Ісус зустрів їх суворим попередженням: “Істинно, істинно кажу вам: ви шукаєте Мене не тому, що бачили чудеса, а тому, що їли хліб і наситились. Дбайте не про їжу тлінну, а про їжу, яка залишається на життя вічне, яку дасть вам Син Людський” (Ін. 6:26,27).

Важко прийняти

Почувши це, євреї, без сумніву, згадали дивну манну, яку їх предки їли за часів Мойсея. Ісус вказує на кращу їжу, ту, яка змінює життя, – на Себе Самого. Як “хліб життя” Він насичуватиме Свій народ набагато краще, ніж це зможе зробити якась чудотворна їжа.

Натовп, який шукає сенсації, більше привертає видовище, ніж духовна істина. Те, що сталося потім, повною мірою підтверджує це. Після того, як Ісус пояснив духовне значення дива, увесь ентузіазм випарувався. Натовп явно захвилювався, а потім став проявляти ворожість. Люди не змогли примиритися з Його піднесеною заявою: “Я зійшов з небес”, – оскільки вони знали, що Він був родом з тих місць, і вони знали Його матір і батька.

Люди, яких треба знати

Іуда

Людина диявола

За словами Блеза Паскаля, люди одночасно є «і мерзотою, і славою всесвіту». Біблія теж реалістично зображує людей як вмістилище добра і зла. За винятком Ісуса, ніхто не може бути настільки благим, щоб бути без вади, проте мало хто в Біблії представлений повністю негативним чином.

Іуда Іскаріотський являє собою основне виключення. Він, поза сумнівом, мав позитивні якості, інакше чому Ісус призвав його в учні? Проте, ці добрі якості були поглинені рисами, які Біблія прямо називає сатанинськими. Фактично, Сам Ісус називає Іуду дияволом (6:70).

Як людина може пасти так низько? З новозавітних свідчень виходить, що Іуда дозволив жадності запанувати над собою. Будучи серед учнів скарбником і носячи скриньку з грошима, він почав привласнювати гроші (12:6).

Можливо також, що Іуда був розчарований небажанням Ісуса бути проголошеним царем і очолити повстання проти римлян. Хоча інші учні також важко сприймали цю відмову, але тільки Іуда так повно видався злу, що сатана запанував над ним. І Іоанн, і Лука свідчать, що в Іуду увійшов сатана (Луки 22:3; Іоанна 13:27). У результаті він зрадив свого Господа, вказавши на Нього поцілунком серед натовпу в ночі.

Потім Іуда відчув сором і розкаяння. Проте те ж саме відчували інші учні, які також покинули і відкинули Ісуса. Іуді слід було піти до Ісуса за прощенням – адже Ісус милостиво постив Петру його легкодухе зречення. Замість цього Іуда пішов не до тих людей, намагаючись виправити свою зраду зустріччю якраз з тими, які йому заплатили.

Будучи знехтуваним своїми спільниками, Іуда скоїв самогубство (Матфея 27:5). Він увійшов до історії як найбільш відомий з усіх Ісусових учнів – відомий як повчальний приклад того, що може статись навіть серед послідовників Ісуса, якщо вони поступляться злу.

Іоанна 7

7:12 Громадська думка

У свій час музикант, який бажав завоювати всенародне визнання, повинен був виступити в американському культурному центрі Карнегі-Холл. Подібним же чином брати Ісуса бажали, щоб Він пішов в Єрусалим, який був політичним і релігійним центром. Проте Ісус менше, ніж вони, довіряв громадській думці, і Іоанн пояснює чому. Натовпи народу, які приходили в Єрусалим, цікавилися, але були скептично налаштованими. Деякі вважали, що Ісус був доброю людиною, інші вважали Його спритним артистом. Вони були уражені Його знанням Писань, але приписували Його ідеї тому, що Він був одержимий бісом (7:20). Вони не могли примиритися з тим, що Він був Месією (7:43).

Іоанна 8

8:3-11 Жінка викрита в перелюбі

Згідно з оповіданням, фарисеї не дотримували закону Мойсеєвого, який вимагав засудження також і спільника жінки за злочином. Цікаво, що вірш 8:6 – єдиний у Біблії, в якому говориться, що Ісус писав.

Попередній запис

Євангеліє від Іоанна: розділи 1-3

Бог перериває мовчання Він говорив так, щоб ми могли добре зрозуміти 1:14 "І Слово стало плоттю, і вселилося між нами". ... Читати далі

Наступний запис

Євангеліє від Іоанна: розділи 9-13

Іоанна 9 9:2 Страждання і гріх У цій історії Ісус змінює громадську думку про те, що страждання походить від гріха. ... Читати далі