Ангельська вечеря

Аби побачити, як земля «сходить до неба», треба допустити, що ми не є самодостатніми, а повинні ділитися тим, що є в домі, відкинувши гордість і замкненість, які не дозволяють відчинити ворота своєї душі.

Однак тайна завжди відкривається найменшим і найбіднішим.

Варене козеня

І прийшов ангел Господній і сів у Офрі під дубом, що належав Іоасу, нащадкові Авиазеровому; син його Гедеон вибивав тоді пшеницю в точилі, щоб сховати від мадіанитян. І явився йому ангел Господній і сказав йому: Господь з тобою, чоловіче сильний!

Господь, споглянувши на нього, сказав: іди з цією силою твоєю і спаси Ізраїля від руки мадіанитян; Я посилаю тебе. [Гедеон] сказав йому: Господи! як спасу я Ізраїля? ось, і плем’я моє в коліні Манассіїному найбідніше, і я в домі батька мого молодший. І сказав йому Господь: Я буду з тобою, і ти подолаєш мадіанитян, як одну людину. [Гедеон] сказав Йому: якщо я знайшов благодать перед очима Твоїми, то зроби мені знамення, що Ти говориш зі мною: не йди звідси, доки я не прийду до Тебе і не принесу дара мого і не запропоную Тобі. Він сказав: Я залишуся до повернення твого. Гедеон пішов і приготував козеня й опрісноків з ефи борошна; м’ясо поклав у кошик, а юшку влив у горщик і приніс до Нього під дуб і запропонував. І сказав йому ангел Божий: візьми м’ясо й опрісноки, і поклади на цей камінь, і вилий юшку. Він так і зробив. Ангел Господній простяг кінець жезла, який був у руці його, доторкнувся до м’яса й опрісноків; і вийшов вогонь з каменя і поїв м’ясо й опрісноки; і ангел Господній зник з очей його. (Суд. 6:11-12; 14-21)

Складники:

  • 1,5 кг. козячих (чи баранячих ніжок)
  • 2 гілки селери
  • 2 пореї
  • 2 зубці часнику
  • 8 коржів опрісноків (неквасного хліба)
  • олія
  • сіль

Помити порей та селеру і розрізати кожну на чотири частини. Довести до кипіння воду в каструлі, наповненій на дві третини її об’єму. Коли вода закипить, злегка посолити її і покласти м’ясо та зелень. Варити на малому вогні приблизно 30 хвилин, час до часу знімаючи з бульйону піну. Коли м’ясо звариться, порізати його на шматки і викласти у глибокі тарілки разом із вареною зеленню і двома коржами опрісноків. Приправити невеликою кількістю сирої олії і сіллю.

Кому подобається смак козячого бульйону, можна трохи долити його в тарілку.

Малий, останній… навпаки – найбільшій!

Подібно як у випадку Гедеона, Бог часто вибирає останніх, малих, найслабших. До прикладу, згадаймо про Саула, обраного на царя, незважаючи на те, що він належав до найменшого з дванадцяти колін Ізраїля – Веніаміна. Чи згадаймо Давида: його обрали володарем, навіть незважаючи на те, що він був останнім зі синів Ессея з Вифлеєму. Той самий Ізраїль, зрештою, є маленьким народом посеред сусідніх.

Таким чином, краще виявляється, що вибір належить самому Богові, і Він обирає відповідно до критеріїв, відмінних від людських. Як сказано про Давида: «Чоловік дивиться на лице, Господь же дивиться на серце» (пор. 1 Сам. 16:7). До того ж, тут виявляється ще одна обставина, яку, власне, кілька разів демонструє випадок із Гедеоном: якщо малий народ Ізраїля може перемагати набагато численніших і сильніших ворогів, то це тому, що Бог є його союзником.

Ісус доводить до завершення цю логіку, коли стверджує, що останні на цій землі будуть першими у Царстві Небесному. В інших випадках Він стверджує і демонструє на Своєму власному прикладі, що той, хто є поводирем учнів, повинен бути їм за слугу (пор. Лк. 22:24-27).

Ким є Гедеон?

Менш відомий за Самсона, з яким ми скоро зустрінемося, це Гедеон. Він належить до «суддів Ізраїля» (надзвичайних військових керівників) і про його дії розповідається у Суд. 6-8.

У його особі сила і здатність приймати важливі рішення поєднані з хитрістю і спритністю. У такий спосіб об’єднаним племенам Ізраїля вдається здобувати перевагу, навіть будучи у значній стосовно ворога чисельній меншості. Це демонструє, як Бог провадить Свій народ і дозволяє йому перемагати.

Тушкована баранина зі сочевицею

Складники:

  • 800 г. м’яса з плеча ягняти
  • 200 г. сухої сочевиці
  • 1 цибуля
  • 2 зубці часнику
  • 150 мл. оливкової олії extra vergine
  • 2 лаврових листки
  • 1 чайна ложка майорану
  • 1,5 л. бульйону (баранячого чи мясного)
  • 200 мл. сухого червоного вина
  • дрібка солі

Намочити сочевицю. Порізати м’ясо на кубики, видаляючи надто жирні шматки. У достатньо місткій каструлі розігріти олію і злегка підсмажити баранину впродовж кількох хвилин, постійно помішуючи. Додати сочевицю, грубо нарізану цибулю і часник, а також лавровий лист. Залишити варити на короткий час, пізніше долити вино. Коли алкоголь випарується, влити бульйон і додати майоран, довести до кипіння і варити на малому вогні приблизно одну годину, час до часу помішуючи.

Самсон: герой і суддя

Він є селянином з племені Дана, що воював з філістимлянами. Володіючи величезною фізичною силою, він є головним дійовим персонажем в епізодах, в яких показує себе непереможним. Ми можемо прочитати про пригоди Самсона у книзі Суддів: його народження (див. Суд. 13), одруження і вбивство лева (див. Суд. 14), багато інших подій (див. Суд. 15, 1-16:3).

Козяче (бараняче) каре з ароматом лаврового листа

Складники:

  • 4 каре (зовнішнє філе з ребрами) вівці (кози), кожне з яких складається з 5 ребер
  • 2 цибулини
  • 12 лаврових листків
  • 200 мл. червоного напівсолодкого вина
  • 50 мл. оливкової олії extra vergine
  • сіль

На злегка змащену олією велику сковорідку викласти нарізану шматками (не надто тонкими) цибулю і чотири лаврових листки, на які викласти чотири каре. Посолити м’ясо і посипати його подрібненими лавровими листками, що залишилися. Запікати при 200°С упродовж 10 хвилин, потім полити м’ясо червоним вином і залишити пекти ще на 10 хвилин при 180°С. Подавати каре на стіл гарячим разом із соусом, що утворився в результаті готування.

Мед

Символ ввічливості (пор. Прит. 16:24) і мудрості (Прит. 24:13), мед був підсолоджувачем античного кулінарного мистецтва. Продукт, який на сьогодні для нас такий звичний, був надзвичайно рідкісний в Ізраїлі, бо там не було дуже поширене бджільництво, і його добували лише внаслідок випадкових знахідок посеред скель (див. Втор. 32:13) або ж у дуплах (див. 1 Сам. 14:25-27). Можливо, те, що у Біблії означено як мед, насправді було солодким і густим сиропом, що походить від довготривалого варіння фіг, фініків, ріжкового дерева та винограду. Навіть сьогодні, наприклад, в Апулії (південна область в Італії), у вжитку подібний продукт, що називається вінкото з фіг.

Мораль історії

Самсон є непереможним героєм аж до зустрічі з Далілою. Жінка до безтями закохує його у себе і дізнається, що сила покидає Самсона тоді, коли йому обрізати волосся, котре він має дуже довге, на знак посвяти себе Богові. У книзі Суддей розповідається про історію кохання Самсона до Даліли: жінка зраджує героя, спричиняючи його полон і смерть, у котрій, йому, однак, вдається відімстити ворогам-філістимлянам (див. Суд. 16:4-31). Самсон, якому знову відросло волосся і повернулася сила, повалив колони, на яких тримався палац, і забрав зі собою на той світ багато філістимлян.

Цей приклад має таку мораль: навіть найсильніша людина може стати слабкою від кохання; навіть людина, яка виглядає вже остаточно знищеною, може змусити дорого заплатити за свою смерть.

Йогурт з медом

Головною дійовою особою епізоду, про який розповідає 14 розділ книги Суддів, є Самсон. І ця історія є особливою: тут переплітаються війни і весілля, насилля і кохання. У центрі цієї історії – загадка, частковою розв’язкою якої є рецепт, який ми тут пропонуємо: «З того, що поїдає, вийшло те, що їдять, і з сильного вийшло солодке» (Суд. 14:14). Вірш 18 подає повну розв’язку.

Складники:

  • 1 л. цільного йогурту
  • 150 г. меду

Вилити йогурт у складену вдвоє марлю, застелену в глибокій тарілці. Взяти марлю за чотири кінці і зв’язати їх разом. Підвісити вузлик над умивальником приблизно на 6 годин, аж доки не стече добра частина сироватки. Розкласти загуслий йогурт у чашечки і полити медом.

Попередній запис

Земля семи прянощів

Треба бути здатним дивуватися, аби наповнити свій погляд усім тим добром, яке дарує земля, аби не втратити нічого з того ... Читати далі

Наступний запис

Пікнік Давида

Часом видається, що тягар хворого у тілі і в дусі є нестерпним. Набагато простіше покинути його у пустелі самотності і ... Читати далі