Праведник стоїть на вічній основі. Притчі 10:25
Для початку наведу уривок з Писання: «Тому, залишивши елементарні початки вчення Христового, поспішимо до досконалості; і не станемо знову покладати основу вченню… про суд вічний» (Євр. 6:1,2, Розширений переклад).
Відсутність міцної основи в істині про вічний суд і покарання перешкоджає нам зводити здорове життя в Христі. Це можна порівняти із спробою здобути вищу освіту, не отримавши таких елементарних навичок у початковій школі, як читання.
Чому це так? При уважному вивченні Євангелій ви помітите, що про пекло Ісус говорив більше, ніж про небо. Він робив це з метою закласти в нас основу – страх Божий. От один з прикладів:
«Тому те, що ви сказали у пітьмі, почується при світлі; і що говорили на вухо в домах, те буде проголошене на покрівлях. Кажу ж вам, друзям Моїм: не бійтеся тих, що вбивають тіло і потім нічого більше зробити не можуть, але скажу вам, кого боятися: бійтеся того, хто має владу після вбиття вкинути в геєну вогненну» (Лк. 12:3-5).
Його слова сильні і пронизливі: через досягнення ясного розуміння про вічний суд і покарання вони міцно укорінюють страх Божий у наших серцях.
Дозвольте мені пояснити. Тільки Бог може призначити вічне покарання в пеклі. Те, що ми говорили таємно, буде проголошено у світлі Його слави на Суді. Не лише наші слова, але і наміри, стосунки і справи стануть явними. Страх Божий постійно нагадує нам, що ніщо не приховане від Нього, навіть найпотаємніше. Ми знаємо, що ніщо не зможе уникнути Його суду, – і суд Його справедливий. Якщо ми не маємо ясного розуміння, то можемо легко впасти в оману, вірячи, що Бог не помічає або навіть не бачить беззаконня, і заспокоювати себе думкою про неіснуючу милість. Ми з легкістю можемо увійти до кола великої кількості людей останнього часу, що ухиляються від твердого посвячення в бік беззаконня.
Ті, хто не має такої основи, скотяться до страху перед людьми і цілком служитимуть тому, кого вони бояться. Якщо ми боїмося Бога, то будемо слухняні Йому навіть під тиском. Якщо ми боїмося людей, то погоджуватимемося з ними, особливо під тиском, прагнучи отримати особисту вигоду або потураючи тілесним бажанням. Постійне потурання плоті кінець кінцем призводить до серйозних наслідків. Отже, не маючи усвідомленого розуміння вічних судів і покарання, ми не матимемо повної міри страху Господнього, бо суди Христові дійсно один з аспектів страху Божого. Павло говорить про це так:
«Бо всім нам належить стати перед судом Христовим, щоб кожному одержати згідно з тим‚ що він робив, живучи в тілі, добре або лихе. Отже, знаючи страх Господній, ми наставляємо людей». (2Кор. 5:10,11).
Павло говорить не про великий білий трон Суду, про який Ісус згадував у попередньому вірші (де люди будуть засуджені на пекло), але про суд над вірними, про який мова піде далі. Зверніть увагу, що Павло прирівнює суд Христовий до страху Господнього (хоча це відноситься і до великого білого трону теж). Насправді в цьому вірші він у буквальному розумінні називає суд «страхом Господнім». Сенс у тому, що неможливо відокремити страх Господній від суду, а страх Господній є ключем до здорового життя.
Послухайте слова пророка Ісаї: «Він буде міцною основою в твоєму житті, удосталь дасть Він спасіння, мудрість і знання; страх Господній – скарб» (Ісаї 33:6, суч. пер.).
Святий страх є ключем до міцної основи. Згадайте з попереднього розділу: Ісус говорить про безліч людей, які творили дива Його ім’ям, які отримають вічне покарання. Недивно, що в 7-му розділі Євангелія від Матфея Ісус відразу ж пояснює причину їх падіння. У них була неправильна основа. Вони звели своє життя на аргументах розуму і вірі серця, які не витримали життєвих штормів.
«Отже, всякого, хто слухає ці слова Мої і виконує їх, уподібню мужеві мудрому, який збудував будинок свій на камені; І пішов дощ, і розлилися річки, і знялися вітри, і ринули на будинок той, і він не впав, бо був збудований на камені. А всякий, хто слухає ці слова Мої і не виконує їх, уподібниться мужеві нерозумному, який збудував будинок свій на піску; І пішов дощ, і розлилися річки, і знялися вітри, і налягли на будинок той; і він упав, і руйнування його було велике» (Мф. 7:24-27).
Ті, що витерпіли до кінця, витримали шторм завдяки міцній основі. Цією основою є страх Господній, який дає нам стабільність. Страх Господній є сховищем Божих багатств, Його спасіння, мудрість і знання приховані в ньому.
Страх Господній
Що таке страх Господній? Чи треба боятися Бога? Зовсім ні, інакше як можна мати близькі стосунки з Господом (яких Він так бажає), якщо ми боїмося Його? Бог прийшов, щоб відкрити Себе Ізраїлю, щоб мати з ними стосунки такі, як були в Нього з Мойсеєм, але, злякавшись, вони втекли і відмовилися наблизитися до Нього. Мойсей сказав народу: «Не бійтеся; Бог до вас прийшов, щоб випробувати вас і щоб страх Його був перед лицем вашим, щоб ви не грішили» (Вих. 20:20).
Здається, що в цих словах є протиріччя. Проте Мойсей робить відмінність між тим, щоб боятися Бога, і страхом Господнім. Той, хто боїться Бога, щось ховає від Нього. Згадайте, що зробив Адам, коли не послухався Бога в саду: він сховався від присутності Господньої. З іншого боку той, хто має страх Господній, боїться бути відокремленим від Бога. Він тікає від непослуху.
Давайте продовжимо досліджувати значення страху Божого. Мати страх Господній – означає шанувати, цінувати і любити Його найбільше за усіх. Це означає любити те, що любить Він, і ненавидіти те, що ненавидить Він. Те, що важливе для Нього, важливе для нас, що не важливо для Нього, не важливо і для нас. Якщо ми боїмося Його, ми трепетатимемо перед Його словом, що означає, будемо беззаперечно слухняні Йому, навіть коли не бачимо в цьому сенсу, коли боляче або це нам не вигідно. Отже, страх Господній проявляється в послуху Його Слову, Його шляхам і заповідям.
Писання каже, що страх Господній є початок мудрості, або можна сказати так: він є основою мудрості. Мудрість, яку ми глибоко досліджуватимемо в наступних розділах, – це знання і здатність робити правильний вибір у правильний час. Людині, що приймає рішення під тиском, бракує мудрості, а джерело мудрості в страху Господньому.
Писання каже, що наше життя можна порівняти з будівництвом будинку: спочатку закладається фундамент, потім уся будова. Ми читаємо: «Мудрістю влаштовується дім і розумом утверджується» (Притчі 24:3). Якщо ми будуємо своє життя, маючи можливість робити правильний вибір, тоді ми побудуємо здорове життя, після чого зможемо з’явитися з упевненістю на Суді. Самий початок, або основа, цієї мудрості – страх Господній.