Об’явлення: розділ 21

1 І бачив я небо нове й нову землю, перше бо небо та перша земля проминули, і моря вже не було. 2 І я, Іван, бачив місто святе, Новий Єрусалим, що сходив із неба від Бога, що був приготований, як невіста, прикрашена для чоловіка свого. 3 І почув я гучний голос із престолу, який кликав: Оце оселя Бога з людьми, і Він житиме з ними! Вони будуть народом Його, і Сам Бог буде з ними, 4 і Бог кожну сльозу з очей їхніх зітре, і не буде вже смерти. Ані смутку, ані крику, ані болю вже не буде, бо перше минулося! 5 І сказав Той, Хто сидить на престолі: Ось нове все творю! І говорить: Напиши, що слова ці правдиві та вірні! 6 І сказав Він мені: Сталося! Я Альфа й Омега, Початок і Кінець. Хто прагне, тому дармо Я дам від джерела живої води. 7 Переможець наслідить усе, і Я буду Богом для нього, а він Мені буде за сина! 8 А лякливим, і невірним, і мерзким, і душогубам, і розпусникам, і чарівникам, і ідолянам, і всім неправдомовцям, їхня частина в озері, що горить огнем та сіркою, а це друга смерть!

21:1-22:5 Останнє видіння книги показує Наречену Агнця, небесне місто Єрусалим, який очікує святих. Це видіння змальовує стан слави мовою подружнього союзу (21:2), святе місто (21:10), божественний храм (21:22) та райський сад (22:2).

21:1 небо нове… нову землю: не зовсім нові, але цілком оновлені (21:5). Іван бачить, як усе творіння перемінилося й випромінює славу Божу. Це вже не той світ, в якому існують смерть та руйнування і який страждає від шкідливих наслідків людського гріха (Бут. 3:17-18; Рим. 8:20-22). Процес усесвітнього оновлення почався в Новому Заповіті, коли віруючі стають частиною нового творіння в Христі (2Кор. 5:17), а Іванові показано такі небо й землю, якими вони будуть, коли цей процес завершиться. • Образ узятий із книги Ісаї, що пророкує новий початок для Ізраїлю та світу через нове творіння (Іс. 65:17). Ісая бачить це у зв’язку з усесвітнім поклонінням Господеві «всякого тіла» (Іс. 66:22-23); моря вже не було: обитель смерті й зла буде висушена (13:1; 20:13; 21:4). В апокаліптичних та поетичних текстах море часто символізує хаос та притулок для всіляких страшних і бісівських речей (Йов 7:12; Пс. 74:13; Іс. 27:1; Дан. 7:3).

21:2 Новий Єрусалим: небесне місто, будівничим і творцем якого є Бог (Євр. 11:10). Він сходить на землю для того, щоб Церква, яка поклоняється Богові, могла приєднатися до небесної Літургії ангелів і святих, що повсякчас хвалять Господа й Агнця (Євр. 12:22-25). Видіння цієї вічної Літургії пронизують книгу Об’явлення (4:1-5:14; 7:9-8:5; 11:15-19; 14:1-5; 15:1-8). Окрім того, наводяться декілька порівнянь-протиставлень нового Єрусалиму та покараного (17-18) міста-блудниці. (1) У 17:1 ангел запрошує Івана «підійти» й подивитися на блудницю; у 21:9 ангел пропонує йому «підійти» й побачити небесне місто. (2) У 17:3 Іван віднесений у дусі, щоб міг побачити грішне місто в пустині; у 21:10 його віднесено в дусі, щоб він побачив святе місто з високої гори. (3) У 17:4 місто-жінка вбране, як повія, має на собі золото, коштовне каміння й перли; у 21:11, 18 та 21 місто-жінка вбране, як непорочна наречена, прикрашена золотом, коштовним камінням, а брами його зроблені з перлів. (4) У 18:2 Вавилон показаний пристанищем демонів; у 21:3 новий Єрусалим – це помешкання Бога. (5) У 18:7 Вавилон звинувачено в тому, що він прославляв себе; у 21:23 нове місто огорнене славою Бога. (6) У 18:23 місто-блудниця вводить народи в оману своїм чаклунством; у 21:24 святе місто веде народи за своїм світлом; як невіста, прикрашена: Церква приготовлена для вічного союзу з Христом-Нареченим (див. примітку до Об. 19:7-9).

21:3-4 Святі з нетерпінням очікують на радісне та безболісне існування з Богом. • Надія на те, що Бог житиме з народом його, підтверджує обітницю Нового Заповіту в Єз. 37:27. Про те, що Він витре кожну сльозу, знищить смерть, нагадує видіння месіанського бенкету в Іс. 25:8.

21:3 оселя: або «скинія» (15:5).

21:6 Альфа… Омега: Бог створив усі речі споконвіку, і Він скликає їх назад до Себе вкінці (див. примітку до Об. 1:8); джерела живої води: надприродне життя Духа (Ів. 4:14; 7:37-39; 1Кор. 12:13). Зверніть увагу на контраст із Об. 21:8 – тут святих оживляє жива вода; там грішників палить смертельний вогонь.

21:7 він Мені буде за сина: слова з 2Сам. 7:14. • Обітниця божественного синівства була дана Давидовим царським нащадкам і зрештою сповняється в Христі як Давидовому Месії (Рим. 1:3-4; Євр. 1:5). Віруючі стають синами та дочками Бога через благодать (Рим. 8:1-16), але повнота благодаті божественного синівства очікує воскресіння святих та прославлення їх тіл. Це подія, що співпадає з оновленням усесвіту (Рим. 8:21-23).

21:8 друга смерть: духовна загибель грішників (20:14). Подібні списки гріхів, які призводять до засуду, наведено в 1Кор. 6:9-10 та Гал. 5:19-21.

9 І прийшов до мене один із семи Анголів, що мають сім чаш, наповнених сімома останніми карами, та й промовив до мене, говорячи: Ходи, покажу я тобі невісту, жону Агнця. 10 І заніс мене духом на гору велику й високу, і місто велике мені показав, святий Єрусалим, що сходив із неба від Бога. 11 Славу Божу він має. А світлість його подібна до каменя дорогоцінного, як каменя ясписа, що блищить, як кришталь. 12 Мур воно мало великий і високий, мало дванадцять брам, а на брамах дванадцять Анголів та ймення написані, а вони імення дванадцятьох племен синів Ізраїля. 13 Від сходу три брамі, і від півночі три брамі, і від півдня три брамі, і від заходу три брамі. 14 І міський мур мав дванадцять підвалин, а на них дванадцять імен дванадцяти апостолів Агнця. 15 А той, хто зо мною говорив, мав міру, золоту тростину, щоб зміряти місто, і брами його і його мур. 16 А місто чотирикутнє, а довжина його така, як і ширина. І він зміряв місто тростиною на дванадцять тисяч стадій; довжина, і ширина, і вишина його рівні. 17 І зміряв він мура його на сто сорок чотири лікті міри людської, яка й міра Ангола. 18 Його мур був збудований з яспису, а місто було щире золото, подібне до чистого скла. 19 Підвалини муру міського прикрашені були всяким дорогоцінним камінням. Перша підвалина яспис, друга сапфір, третя халкидон, четверта смарагд, 20 п’ята сардонікс, шоста сардій, сьома хризоліт, восьма берил, дев’ята топаз, десята хрисопрас, одинадцята якинт, дванадцята аметист. 21 А дванадцять брам то дванадцять перлин, і кожна брама зокрема була з однієї перлини. А вулиці міста щире золото, прозорі, як скло. 22 А храму не бачив я в ньому, бо Господь, Бог Вседержитель то йому храм і Агнець. 23 І місто не має потреби ні в сонці, ні в місяці, щоб у ньому світили, слава бо Божа його освітила, а світильник для нього Агнець. 24 І народи ходитимуть у світлі його, а земські царі принесуть свою славу до нього. 25 А брами його зачинятись не будуть удень, бо там ночі не буде. 26 І принесуть до нього славу й честь народів. 27 І не ввійде до нього ніщо нечисте, ані той, хто чинить гидоту й неправду, але тільки ті, хто записаний у книзі життя Агнця.

21:9-22:5 Сліпучий опис небесного Єрусалиму. • Це видіння змальоване з архітектурного плану прославленого міста-храму в Єз. 40-48. Місто видно з гори великої (21:10; Єз. 40:2); воно опромінене Божою славою (21:11; Єз. 43:5); воно має дванадцять брам, названих за іменами синів Ізраїля (21:12; Єз. 48:30-34); його міряють тростиною-мірою (21:15; Єз. 40:3); його форма чотирикутна (21:16; Єз. 42:15-19); воно є місцем Божого престолу (22:1; Єз. 43:7); воно служить джерелом життєдайної води (22:1; Єз. 47:1-9), завдяки їй дерева вздовж берегів плодоносять кожного місяця й на них розпускаються листки оздоровлення (22:2; Єз. 47:12). Інші видіння Єрусалиму, прикрашеного золотом та всяким камінням коштовним (21:18-21), знаходимо в Тов. 13:16-17 та Іс. 54:11-12. Місто все у світлі, з брамами, які повсякчас відкриті (21:23-25; Іс. 60:1-3, 11).

21:10 духом: стосовно вживання цього вислову див. примітку до Об. 17:3.

21:14 дванадцяти апостолів: апостольські підвалини закладені Христом (Мт. 16:18; Еф. 2:20). З написами імен СЗ колін Ізраїлю та НЗ апостолів Небо є обителлю всіх праведних усієї союзної історії.

21:16 довжина, і ширина, і вишина його рівні: вічне місто зображене як велетенський куб, кожна сторона якого має близько 2400 кілометрів, а товщина стін приблизно 60 метрів.

Місто змодельоване за взірцем центральної кімнати Храму, Святого Святих, яка мала кубічну форму й була зроблена із суцільного золота (1Цар. 6:20).

21:22 Господь… йому храм: Трійця – святиня небесного міста, оточеного Отцем (Господом) і Сином (Агнцем) та повного слави Духа (світла). Якщо старий Єрусалим будувався навколо Храму, то новий Єрусалим стоїть у середині Храму і більше не має перегород чи завіс, які перешкоджають доступові. З богословської позиції це означає, що спільність із Богом на Небі не матиме ніякого посередництва, перевершуючи в близькості та безпосередності той доступ до Божої присутності, який колись існував у святині Ізраїлю.

Попередній запис

Об’явлення: розділ 20

1 І бачив я Ангола, що сходив із неба, що мав ключа від безодні, і кайдани великі в руці своїй. ... Читати далі

Наступний запис

Об’явлення: розділ 22

1 І показав він мені чисту ріку живої води, ясну, мов кришталь, що випливала з престолу Бога й Агнця. 2 ... Читати далі