Розділи 6-7

6:1-8:1 – Сім печаток

Агнець – це ланка, що з’єднує процес до і після того, як Він ламає сім печаток. Чотири вершники (перших чотири печатки) – це зловісно відомі фігури. Усі сім печаток утворюють літературну частину, центр якої тяжіє до останніх трьох, а не перших чотирьох описів. Насправді можемо стверджувати, що п’ята печатка – це ключова сцена всієї книги, оскільки під час того, як Агнець ламає п’яту печатку, чуємо благальний крик про справедливий Божий суд, і Господь відповідає на цей заклик. Господь дає Божу відповідь на крик відчаю.

  • Перші чотири печатки (6:1-8)
  • П’ята печатка (6:9-11), ключовий елемент книги, і шоста печатка (6:12-17)
  • Драматична інтерлюдія (7:1-17)

6:1-8 – Перші чотири печатки

Видовище чотирьох коней різної масті, котре автор дуже майстерно змальовує, опираючись на тексти Єз. 5:12; 14:21 та Зах. 1:8-10; 6:1-8, а також проводячи паралелі до сучасних історичних подій, це загадкове явище, котре досить важко розшифрувати. Аби не загубитися в деталях, варто зосередитися на панорамній картині подій. Перші чотири печатки органічно пов’язані, чотири істоти, що перебувають біля Божого престолу, приводять у дію чотирьох вершників. За кожним із них ми можемо впізнати історичні події, котрі автор описує як універсальні. Перший переможний вершник може символізувати вторгнення, що загрожувало існуванню імперії, наприклад, навалу парфян (9:13); другий – символізує жорстокі події братовбивчої громадянської війни; третій – символізує голодомор або нестачу їжі (подорожчання основних харчових продуктів); четвертий – посилює катастрофічні наслідки від попередніх напастей. Ми не схильні ототожнювати першого вершника з постаттю Ісуса Христа (керуючись лише тим, що кінь – білої масті, і тим, що названий переможним: пор. 19:11), оскільки саме Агнець ламає всі печатки. У будь-якому разі варто зазначити, що автор протиставляє першого вершника, що названий «переможець,щоб перемогти» (6:2), і четвертим, що названий зловісним іменем «Смерть» (6:8). Тут маємо справу із пророчим видінням кінця світу, Божого суду на землі у відповідь на крик відчаю жертв насилля, який передує п’ятій печатці: «Аж доки, Владико святий та правдивий, не будеш судити, і не мститимеш тим, хто живе на землі, за кров нашу?» (6:10). Відповідь можна порівняти із драматичною фразою, яку бачимо в Єз. 5:8: «Ось Я проти тебе, Сам Я, і зроблю серед тебе суди перед очима тих поган!». За лаштунками видимого миру та спокою, гарантованих для всіх жителів імперії, існують інші сили, котрі перебувають під контролем Господа, вони дестабілізують імперію і є інструментами Божого суду. Кари, котрі Господь посилає на землю, не завжди легко пояснити, автор і апокаліптична традиція розглядають це як знаки попередження про неминучий кінець усіх часів і неминучий суд Божий. Центральна частина книги пропонує нам поступове пояснення про настання суду.

6:9-11,12-17 – П’ята печатка, ключовий елемент книги, і шоста печатка

Однією із найкрасномовніших ознак кінця світу, що наближається, – це переслідування та страждання вибраних. П’ята печатка говорить ось про що: жертви беззаконня благають про помсту. Вони, як і Агнець, були заколені. Вони стоять у привілейованому місці, поряд із Господом, «під жертівником» (6:9), і роблять виклик, закричавши «гучним голосом»: «Аж доки, Владико святий та правдивий, не будеш судити, і не мститимеш тим, хто живе на землі, за кров нашу?» (6:10). Сюжет Книги Об’явлення розгортається, щоби показати, що Господь чує цей крик відчаю. І Він ще покаже імперії, що саме Він вирішує питання про життя, чи смерть людини, що лише Агнець спроможний почути цей благальний крик і дати життя. Вони отримали білу одежу, що означає першу відповідь Господа на їхні молитви (як запевнення про їхню перемогу) і їм потрібно трохи спочити (6:11). Так автор спонукає читачів бути впевненими та стійкими у вірі.

Шоста печатка символізує гнів Агнця у відповідь на виклик, який роблять душі вбитих. Могутній і вражаючий опис показує реакцію всесвіту на великий «гнів Агнця» (6:17). Спершу, безпека можновладців (відповідальних за муки безневинних) похитнулася від гніву Ісуса Христа. Агнець, мирне створіння, з’являється, демонструючи сильний гнів, тому примушування терпіти несправедливість викликає обурення (8:5; 11:18; 14:10; 16:19 та 19:15). Отже, шоста печатка символізує той початок, коли Бог дає першу відповідь на благання, що лунали під час ламання п’ятої печатки, коли так багато життів було зруйновано і стільки крові було пролито впродовж історії людства (11:18; 16:5-6; 18:24; 20:4-6). Гнів – це вираження обурення Господа перед силами зла й означає Його божественну волю втрутитися, щоби звільнити Божий народ, так само як Господь утрутився, щоби звільнити Агнця.

7:1-17 – Драматична інтерлюдія

Перед тим, як Агнець має зламати сьому печатку, настає затишшя перед бурею, передчуття страшних подій у відповідь на запитання людства: «Бо прийшов це великий день гніву Його, і хто встояти може?» (6:17). Автор називає кількість обраних; це ті, що зможуть витримати випробування, позначені печаткою Бога Живого. Вираз «Печатка Бога Живого» трапляється в Єз. 9:4 і також має зв’язок із фрагментом Вих. 12:13, в якому йдеться про те, як Господь «пройшов» Єгиптом, проминувши будинки, помазані кров’ю Агнця. Далі ми дізнаємося, що знак (печатка) – це ім’я самого Агнця та ім’я самого Господа (14:1), і ті, хто позначені печаткою, належать Господу (14:3). Число 144000, яке ми отримуємо в результаті математичної дії множення 12х12х1000, символічне, воно означає цілісність і універсальність спасення. Воно символізує повноту оновленого Ізраїля, відкритого для всіх народів.

Як підтвердження цієї універсальности вибраних, Іван бачить «натовп великий, що його зрахувати не може ніхто» (7:9), проголошуючи спасення гучним голосом (7:10 та 12:10). Це дійсно спільнота, що не має кордонів, до якої належать «ті, що прийшли від великого горя» (7:14), яке свідок видіння також відчуває фізично. Крізь випробування та лихоліття шлюбний одяг нареченої вже приготований (19:7). «Натовп великий» – то люди, що «випрали одіж свою, та вибілили її в крові Агнця». Вони «зодягнені в білу одежу, а в їхніх руках… пальмове віття» і вони стоять «навколо престолу» – це означає, що вони здобули перемогу, і їхня перемога – це спільність у святкуванні перемоги Агнця, Якого вони так люблять. Їхнє поклоніння – вічне, адже воно відбувається в присутності Бога, Який розкинув Свій намет серед Свого народу. Так Іван передвіщає видіння Нового Єрусалима, з єдиною різницею. Відтепер це нове небесне місто вже не буде Божим храмом. Божий народ, ведений Агнцем, добрим пастирем (Вс. 49:10 та Пс. 23). Господь іде попереду Своєї Церкви, направляючи її до джерела життя, яке знаходимо в спільності з Господом та Агнцем.

Попередній запис

Розділи 4-5

4:1-22:5 – Частина друга: «Що статися має по цьому» Видіння продовжується в главі 4, котра розпочинає другу важливу частину книги, ... Читати далі

Наступний запис

Розділи 8-11

8:1-11:19 – Сьома печатка та сім сурем Сьома печатка відкриває нову серію семи подій: сім сурем, а до того відбувається ... Читати далі