Розділ 16:1-8 – Початок Доброї Новини

Сповіщення про Ісусове воскресення (16:1-8) є таким же коротким, як і оголошення про Його розп’яття (15:24) і смерть (15:39): «Він воскрес». Іще на ранній стадії були спроби зробити закінчення цього Євангелія таким, до якого, як в інших канонічних Євангеліях, увійшло б принаймні явлення Ісуса Петрові, як і всім Одинадцятьом (пор. Мт. 28:16-20; Лк. 24:34,36-49; Ів. 21; 1Кор. 15:5), Магдалині чи іншим жінкам (Мт. 28:9-10; Ів. 20:1,11-18) або іншим особам (Лк. 24:13-35). У більшості перекладів НЗ зафіксовано принаймні дві такі спроби. Як можна помітити, глава 16, що закінчується віршем 8, здається незавершеною, і не лише через відсутність Ісусової христофанії по воскресенні, але й через непослух жінок, що прийшли до гробу і були повідомлені про Його воскресення. Проте існують вагомі підстави вважати, що тут завершення Євангелія Марка є відповідним. Воно містить твердження, конститутивні для християнської віри. 1) Бог воскресив Ісуса з мертвих (16:6) – визнання, без якого християнська віра є марною (1Кор. 15:12-19); 2) воскреслий Христос – це ніхто інший, як розіп’ятий Ісус. Воскресення не заперечує розп’яття. З огляду на зосередження Марка на хресті як на місці об’явлення, він міг свідомо не додавати сюди опису явлення Ісуса по воскресенні, щоб не затьмарювати читачеві фінальний образ Ісуса розіп’ятого; 3) воскреслий Христос відроджує апостольську й відступницьку групу Дванадцятьох, навіть того, хто відрікся від Нього під присягою та більше не вважається одним з учнів; 4) воскреслий Христос ще заманіфестує Себе в історії людства в певних моментах та місцях. У 14:28 Він обіцяв Своїм учням, що зустріне їх у Галілеї, після Свого воскресення (і після того, як вони Його покинуть!), і цю обіцянку поновлено в 16:7. Чи має Марко на увазі, що ця зустріч стане пришестям Сина Людського, неясно, але те, що Ісус зустріне їх у тій же місцевості, де відбувалося Його пастирське служіння, де вони відгукнулися на Його покликання і продовжили Його пастирське служіння, є очевидним.

А як же втеча, жах, збентеження, мовчання та страх отих вірних жінок? Можливо, така їхня реакція є цілком відповідною стосовно Бога, Який розчиняє навстіж небеса та усуває межу між священним і світським та який відкриває гріб і скасовує ту останню, установлену для смертних межу між смертю й життям. Як же проповідувати Євангеліє в усьому світі? Марко не має наміру відповідати на це питання. Його метою було розповісти про «початок Євангелії Ісуса Христа, Сина Божого» (1:1). Добра Новина почалася, і тепер її можна проповідувати всім народам світу. І це вже завдання для Церкви.

Попередній запис

Розділ 15:21-47 – Розп’яття і смерть Ісуса

У 15:21-41 читачі Євангелія від Марка супроводжують Ісуса в Його останні години перед смертю та бачать, що деякі провідні теми ... Читати далі

Наступний запис

Особливе Євангеліє

Євангеліє від Луки – це єдине Євангеліє, що має продовження – Дії апостолів. У цих двох книгах ми маємо можливість ... Читати далі