Диспут четвертий

2:17-3:5 – Диспут четвертий: «Словами своїми ви мучите Господа…»

Четвертий диспут, як і третій, починається зі вступних слів пророка, які перегукуються з Іс. 43:24 («своїми гріхами Мене ти турбував та своїми провинами мучив Мене!»). Слідом за цим висловлено прохання пояснити, і пророк відповідає чи то словами, чи думками самого народу: «Чому нечестивці процвітають?» Те саме питання детально розглянуто в Пс. 37 і 73. Доброчесність, здається, не приносить жодної вигоди. Вибраний народ закликає втрутитися справедливого Бога. Відповіддю Бога спершу є скерувати гінця (mаl’аk). Цей гонець, як і наш пророк-mаl’аkі, не має імені, і він є навіть іще більш загадковим, аніж, власне, пророк. У Вих. 23:20 Бог обіцяв вирядити попереду ізраїльтян посланця, щоби той охороняв їх на їхньому шляху. Цей посланець мав підготувати дорогу «перед обличчям Моїм» – підготувати шлях для приходу Ягве. Його роль подібна до ролі пророка в Іс. 40:3, котрий наприкінці періоду вавилонського полону готує шлях для Бога, котрий має втрутитись у перебіг подій і нарешті всіх звільнити. І досить спокусливо вважати цього mаl’аk-а ідентичним пророкові Малахії. Та, як і у випадку зі слугою Господнім у Девтеро-Ісаї, тут найкраще нікого не ідентифікувати і залишити це питання відкритим.

Прихід Господа має стати раптовим. Подібно до Бога, котрий повертається до відбудованого Храму в Єз. 43:1-9, тут теж Господь приходить для того, щоб очистити. Далі Господь описаний тут як «мал’ак беріт» (mаl’аk bеrit – «Ангел Союзу»). Можливо, це – посилання на «Союз із Левієм» (2:4-5), бо Господь планує очистити синів Левія (3:3). Проте це може також стосуватися заповіту між Богом та Ізраїлем – укладеного й оновленого, бо Господь приходить, аби очистити Храм. І Книга Малахії відтак посяде одне з найвизначніших місць у пророкуванні віднови (пор. Єр. 31:31-34; Єз. 37:26 та Іс. 54:10).

Використання поняття «мал’ак» (mаl’аk) у Малахії:

  • 1:1 – «Пророцтво Господнього слова до Ізраїля через Малахію»;
  • 2:7 – «бо він Ангол Господа Саваота»;
  • 3:1а – «Ось Я посилаю Свого Ангола»;
  • 3:1б – «Ангол заповіту, Якого жадаєте. Ось іде Він».

Довгоочікуваний прихід є несподіваним суворим випробуванням (3:2). І тут для ілюстрації використано два образи очищення. Господь буде «як огонь той у золотаря». Образ очищення металу використовують зазвичай у контексті Божого суду (пор. Єр. 9:7; Іс. 48:10 і Зах. 13:9). А ще Господь буде «як у пральників луг». Очищаючи, Господь наслідуватиме працю сукновала, котрий топче та б’є сукно, щоб очистити і пом’якшити його. Й очищення, якого Ізраїль не спромігся досягнути відмиванням самого себе від гріхів (Єр. 2:22), буде досягнуто через пришестя Господа. Це прибуття є драматичним, але Господь приходить очищати, а не руйнувати.

Вірш 3 надає значущости священицькому ідеалу «очищення», що часто з’являється в Книзі Левит (напр., 13:6 і 16:19). Це саме «сини Левія» – всі ті, кого залучено до виконання священицьких і левитських обов’язків, – є тими, кого буде очищено. І, щойно очищені, вони почнуть здійснювати жертвоприношення «в правді». Ганебному нехтуванню законів культу, описане в 1:6-14, настане край. Віднині жертвоприношення Юдеї та Єрусалима Господа тільки радуватимуть.

Заключний вірш цього диспуту повністю вгамовує ремствування народу, викладені в 2:17, адже Ягве виходить зі Своїм судом проти розмаїтих лиходіїв. Чаклунство було оголошено поза законом: і в приписах союзу (Вих. 22:18), і в Девтерономістичному Кодексі (Втор. 18:10). Засудження перелюбників іще раз доводить, що пророк захищає вірність між чоловіком і жінкою (2:11,14). Приписи Книги Левит щодо святости містять заборону фальшивої клятви іменем Господа (Лев. 19:12). Єремія згадує деякі з таких учинків, які слід засудити, у своїй великій проповіді біля дверей Храму (Єр. 7:9). Останні групи грішників відображають перелік законів суспільства з Девтерономістичного Кодексу (пор. Втор. 24, особливо вв. 14 і 17). Тих, хто пригноблює найманих працівників, удів, сиріт і чужоземців, має бути засуджено. Усі ці гнобителі, як і згадані вище (1:6) священики, не виявляють свого страху перед Господом.

Попередній запис

Диспут третій

2:10-16 – Диспут третій: «Зраджує Юда... бо... дочку бога чужого за жінку узяв» Третій диспут починається розлогим вступним словом пророка ... Читати далі

Наступний запис

Диспут п’ятий і шостий

3:6-12 – Диспут п’ятий: «Верніться ж до Мене, і вернусь Я до вас!» Як і перший та другий диспути, п’ятий ... Читати далі