Розділи 4-6

4:1-14 – Світильник і оливкові дерева

Це видіння має на меті зміцнити образ Ісуса та Зоровавеля. Світильник зі сімома запаленими лямпадами стоїть між двома оливковими деревами. Той самий текст пояснює, що ці сім вогників – то «Господні очі, що ходять по всій землі», не залишаючи нічого поза межами свого огляду і забезпечуючи цим Богові можливість чинити справедливо. Оливкові ж дерева уособлюють двох помазаників: Ісуса – бо Він є первосвящеником і Зоровавеля – бо він має царське помазання для політичної влади. Їхнє перебування поруч із Богом надає їм найвищого авторитету і провідної роли в оновленій єврейській громаді.

У цьому видінні є три згадки про Зоровавеля. З одного боку, тут сказано, що Ягве промовляє до нього сам, без посередництва пророка. Це – така собі обітниця Святого Духа, яка додасть Зоровавелеві наснаги просувати Божий план. Окрім того, там є загадкова згадка про гору, яку буде зрівняно зі землею та розгладжено перед Зоровавелем. Це може стосуватися гори Ґарізім як загрози ідолопоклонства з боку Самарії, а можна також пов’язати це з руїнами Храму, який буде відбудовано під орудою Зоровавеля. І, врешті-решт, до Захарії приходить Слово Господнє, яке голосить, що, подібно до того як роботу над Храмом розпочав Зоровавель, поклавши камені фундаменту, так само Зоровавель має бути і тим, хто керуватиме цією роботою аж до її завершення.

5:2-4 – Летючий сувій

Цей сувій має величезні розміри: він завбільшки майже такий самий, як і фасад Храму (1Цар. 6:3). Це – символ Божого закону, який наказує переслідувати злодіїв і богохульників, аби покарати їх. Це – спосіб очищення богообраного народу напередодні врочистого освячення Храму. У цьому видінні засудження гріхів богообраного народу пов’язано з Божою волею відновити здорове суспільство.

5:5-11 – Жінка та безбожність

Це видіння продовжує тему очищення громади. Воно звертається до теми ідолопоклонства. Пророк бачить мірну бочку, всередині якої перебуває якась жінка, котру ангел називає «безбожністю», що єврейською також означає «ідолопоклонство». Відтак з’являються дві крилаті жінки, котрі піднімають цю мірку в повітря і забирають її до «краю Шін’ар» (Вавилон). У цій сцені є два символи. По-перше, ідолопоклонство повернено до Вавилона – місця свого походження. Ті, хто повернувся до Єрусалима, ймовірно, принесли зі собою деякі вавилонські ідолопоклонницькі чи синкретичні форми культу. Оновлена громада мусить покласти край цьому спокушанню з боку вавилонських культів і залишити в минулому всі релігійні практики, які суперечать релігії Ягве. Тут зазначено, що у Вавилоні побудують храм, де буде покладено згадану мірку. У контексті будівництва свого власного Храму в Єрусалимі поствавилонська громада заявляє, що все ідолопоклонство буде повернуто на місце свого походження та що жодній релігійній формі, яка суперечить вірі народу Ізраїля, не буде дозволено залишитись в Єрусалимі.

По-друге, показовим є те, що гріховність тут показано як жінку. Це може перегукуватися зі засудженням якоїсь конкретної вавилонської богині чи просто жінок-чужоземок, котрі разом із репатріянтами прийшли з Вавилона жити до Єрусалима. В обох випадках жінка, котра перебуває в тій мірці, уособлює загрозу втрати культурно-релігійної самоідентичности єврейського народу. Добре відомо, що лідери поствавилонської громади мали антипатію до жінок-чужоземок, уважаючи їх джерелом збочень і зла (Мал. 2:11-12; Ездр. 9-10). Пов’язати зло зі жіночим родом, здається, не є метою цього тексту, бо ж саме жінки є тими, хто повертає «безбожність» до Вавилона. І те, що вони мають крила, є символом їхньої святости.

6:1-8 – Колісниці

Це видіння є паралеллю до першого (1:7-17). Колісниці з’являються, щоби покарати язичницькі народи, хоча тут конкретно згадано тільки про один із них – той, що живе в краю на півночі. Це натякає на Вавилон, знов ідентифікований зі злом і з ідолопоклонством, як і в попередньому видінні (Єр. 3:18; 4:6; 6:1,22; Єз. 38:6,15; Йоіл. 2:20). Вавилонський вплив на громаду вигнанців був таким, що будь-яка згадка про Божу кару асоціювалась у них насамперед із цим містом. Мусимо пам’ятати, що єврейська громада існувала у Вавилоні навіть під час Реставрації. Саме цю громаду не раз закликали повернутися до Єрусалима, та очевидний провал цих закликів, імовірно, пов’язано з тим фактом, що цю громаду було засновано у Вавилоні та що сам Єрусалим іще не досяг на той час очікуваних стабільности і процвітання.

6:9-15 – Коронування первосвященика Ісуса

Цей цикл видінь (1:7-6:8) завершується віщуванням, за яким первосвященика Ісуса має бути увінчано короною (6:11). Цей текст збиває з пантелику. Він створює враження, що цю коронацію було насправді призначено для Зоровавеля, та в певний момент ім’я одержувача царського знака замінили на ім’я первосвященика. Це могло статися з двох можливих причин: по-перше, тому, що духовенство Єрусалима зросло на силі та прийшло до влади вже на другому етапі відбудови, а по-друге, тому, що Зоровавель, який був великим героєм відновлення Храму, у таємничий спосіб зник із історії, і жодних пояснень цього ніхто ніколи не висував. Його ім’я могли замінити на інше для того, щоби відвернути увагу від пам’яти про нього та сфокусувати її на новому лідері.

Фактично, наявний текст каже, що корону треба виготовити зі золота й зі срібла, що їх мають пожертвувати певні люди, про котрих ми не маємо жодної додаткової інформації. Та й імен їхніх неможливо знайти в інших книгах СЗ. Цією короною мали коронувати Ісуса, і вона мала означати обітницю, що Бог пошле чоловіка на ім’я «Пагін», котрий буде відповідати за відбудову Храму (3:8). Також тут є заклик до тих, хто й досі перебуває далеко у Вавилоні, повернутися до Єрусалима. Усі ці події стануть ознакою того, що Ягве все ще цікавиться обраним народом, а тому й передає йому послання через Своїх пророків.

Попередній запис

Розділ 3

3:1-7 – Первосвященик Ісус Мета цього видіння – звеличити постать первосвященика Ісуса. Літературно-лінгвістична структура відрізняється від решти видінь – факт, ... Читати далі

Наступний запис

Розділи 7-8

7:1-3 – Піст Цей текст описує те, що трапилося через два роки після згаданих вище видінь – у четвертий рік ... Читати далі