3:1-4:21 – День спасення

Книга Йоіла знову говорить про день Господній в есхатологічній перспективі. Юдею та Єрусалим відновлено завдяки приходу Духа, а язичницькі народи – засуджено за законом відплати.

3:1-2 – Зіслання Духа

Книга Йоіла виявляє візію нової громади як спільноти, що виконує побажання Мойсея: «О, якби то ввесь Господній народ став пророками, коли б дав Господь Духа Свого і на них!» (Чис. 11:29) Дар Духа означає новий союз (Єз. 39:29; Іс. 59:21). Дух наділяє громаду даром пророцтва в снах і видіннях (Чис. 12:6; пор. Дан. 1:17; 2:19,28).

3:3-5 – Прихід дня Господнього

День Господній приходить серед знаків: вогню, темряви та крови, яка нагадує про знаки і лиха часів першого Виходу – з Єгипту (Вих. 7:14-24; 10:21-27). Книга Йоіла надає їм нового, вселенського, значення. Пророк цитує Овд. 17, аби показати, що спасення перебуває в імені Господа. Ті, хто призиває Господнє ім’я, належать до народу YHWH, і їх буде врятовано.

4:1-8 – Суд над народами

Віднову Юдеї та Єрусалима, які впродовж історії зазнали чимало зла від язичників, Йоіл описує есхатологічною мовою. А посилює напруженість, звертаючись до мови давнього правосуддя. Усе, що язичники вчинили проти Юдеї та Єрусалима, YHWH мусить учинити проти них.

Вірші 4-5 виразно вказують на тодішню діяльність греків на узбережжі Палестини. Мешканців Юдеї та Єрусалима продають грекам у неволю; така торгівля процвітала в IV ст. перед Р. Хр. Через те Бог судитиме фінікійців і філістимлян. Адже то вони розкрутили спіраль насильства, початком якого було викрадення храмової скарбниці, а піком – продаж єврейських військовополонених як рабів. Бог застосує закон відплати, щоби ворогів Юдеї спіткало те саме, що вони зробили іншим!

4:9-17 – Сила дня Господнього

Ці строфи мовою священної війни описують боротьбу між могутністю Бога та силою язичницьких народів. Усі армії світу не здатні знищити YHWH. Йоіл наводить пророцтво про райський мир (Іс. 2,4; 11:6; Мих. 4:3), проте в особливому сенсі: що навіть якби язичницькі народи перекували все своє сільськогосподарське знаряддя на мечі та на списи, то все одно не могли би встояти супроти могутности YHWH!

Йоілова візія досягає кульмінації, коли починає мову про присутність Бога серед народу (вв. 15-17). Сказано, що Сіон стане новим Сінаєм. Бог розкриє Своє Божество у великій теофанії, коли потужний Божий голос залунає, мовби грім. Послуговуючись мовою Книги Амоса, Йоіл показує нам YHWH, Який подає голос, як лев (Ам. 1:2), а говорячи мовою Пс. 46 – запевняє, що присутність Бога буде захистом для Божого народу.

4:18-21 – Божий дар щедрої родючости

Висновок пророцтва складається з трьох частин і починається словами «в день той» (в. 18) – тобто давнім пророцьким зворотом, який оголошує про нове та чудесне діяння Бога. Посуха закінчилась, і настав достаток вина, молока та води (в. 18). З храму – «з дому Господнього» – «вийде джерело» «і напоїть долину Шіттім» – Долину Акацій (символічне визначення). Деревину акації було використано для виготовлення таких священних речей, як Божа храмина та жертовник всепалень (Вих. 26:15; 27:1). Книга Йоіла вдається до цього визначення, висловлюючи в такий спосіб переконання, що в майбутньому також буде освячено цілий простір навколо Храму. Вода, яка тече з Храму, як і в Єз. 47, указує на те, що цей новий достаток є даром від Бога.

Тих, хто пригноблював Юдею, буде покарано. Єгипет і Едом – це приклади традиційних ворогів Божого народу (в. 19). Пророцтво закінчується Божим запевненням:

  • Юдею та Єрусалим буде завжди заселено;
  • їхню провину буде прощено;
  • Господь оселиться разом із народом на Сіоні.
Попередній запис

2:12-27 – Навернення до милосердного Бога

Навернення – це єдина можлива відповідь, яку можна дати милосердному Богові, котрий приходить до людей, офіруючи їм надію та обітницю ... Читати далі

Наступний запис

Загальний характер книги

Навіщо читати цю книгу? Два питання постають у свідомості пересічного християнина наших днів, коли йому пропонують прочитати Книгу пророка Амоса. ... Читати далі