Розділи 28-31

Б. 28:1-29:14 – Подвійна таємниця «зачерствіння» сердець та Божий план

Звернімо увагу, що наступний текст чітко описує опір, з яким зіткнулося розкриття плану спасення, що його готує Бог. Таким чином, мотив «зачерствіння» сердець знову повертається (28:7-13 і 29:9-11). На початку гл. 28 тлом для подібних роздумів стають пророцтва, датовані часами Ахава (сирійсько-єфремська війна). Долю Єфрему, який от-от має впасти, наче смоква, вперше описано та порівняно в долею «останку»: «Ногами потоптана буде корона пишноти Єфремлян п’яних» (28:1,3), але Господь сил стане «за прекрасну корону» (28:5) для тих, хто вижив із-поміж обраного народу, котрому Бог уділить Свого духа (28:6). Відтоді й надалі цей дух стане надбанням усього народу.

Вірші 7-13, де зображено Юдею, що хитається, мов п’яниця, описують втілення в життя місії «зачерствіння» сердець, що її вже оголошено в 6:9-13, оскільки «вони не хотіли послухати» (28:12). Через це Бог говоритиме незрозумілою мовою.

Наступні слова кидають світло на «діяння», яке далі вчинить Бог (28:21), – учинок «предивний» та «незвичайний» стосовно «плану», який виявляє таку ж саму мудрість, як і план орача, що діє відповідно до встановленого порядку, аж до часу збирання врожаю (28:23-29): орання та молотьба є лише засобами. Подібно до цього, Бог розкриває давній план із підготовки до жнив; отже, Бог нашле нищівний батіг («бич згубний») на тих, хто вірить у брехню та уклав союз зі смертю (28:15, можливо, є натяком на жертвоприношення дітей, знову запроваджені при Ахазі та Манасії в долині Гінном («Гівеон-долині»)). Але Бог не розтопче хороше зерно. Навіть більше, Бог поставить на Сіоні «камінь», який стане і каменем для фундаменту, і мірилом праведности та справедливости (28:16-17), які запанують у цій новій будівлі.

Одне з пророцтв, пов’язане, безумовно, із подіями 701 р. до Р. Хр., повторюється та використовується в 29:1-8, щоб надати нового значення Господньому суду над Єрусалимом: засуджуючи його невірність, Бог залишає це місто на ворогів, що його оточують. Місто назване тут символічним ім’ям «Аріїл», що означає «Лев Божий»; його змальовано в первинному вигляді – доізраїльському, – яким воно було, коли Давид отаборився навпроти нього, щоб захопити. Але YHWH обіцяє, що вороги міста будуть знищені повністю, як повністю зникає нічна примара. Залишається лише зробити так, щоб у них серця «зачерствіли» та стали глухими до слів Ісаї (29:9-11). Це повідомлення «запечатане» без жодної вказівки на порятунок. Вірш 13 доповнює поставлений раніше діягноз лукавства серця: кожен шанує Бога словами, але з великою пересторогою зупиняється на порозі віри («серце своє віддалив він від Мене»). Бог, згідно з парадоксальною логікою «зачерствіння» сердець, продовжуватиме об’являтися через знаки, які занадто загадкові для мудрости людської (29:14).

В. 29:15-31:9 – Зняття покрову із Божого плану

29:15-30:17 – Обманливі кривотлумачення підступних людей (29:14-15) будуть знівельовані завдяки парадоксальним Божим чинам, Який творитиме іще більш вражаючі діяння. І справді, цей текст провіщає кінець зачерствіння (29:18,24: глухі почують, сліпі побачать, заблудні духом стануть мудрими; весь процес виражено образами Ливану, саду та лісу). У вірші 23 побіжно, у вельми таємничий спосіб йдеться про нових дітей, яких Бог дасть Якову (ми знову знайдемо цю ідею в Девтеро-Ісаї та в текстах гл. 56-66).

Глава 30 починається новими пророцтвом, яке знову засуджує оманливий союз із Єгиптом – із «народ, що не буде корисний для них» (30:5). У цей момент Ісая отримує вказівку записати до книги слова, які залишаться як свідчення слова Божого, відкинутого бунтівливим народом. Розкривається більш глибокий пласт тайників людських сердець: не відчуваючи потреби навернення та праведного життя, як того вимагає Бог, твердосердий люд відповідає Його пророкам: «Не пророкуйте правдивого нам…» (30:10-11). За цей усвідомлений вибір неправди буде заплачено панічною втечею від ворога, аж поки не залишиться останок, як щогла на вершині Сіону (30:17).

Наступна частина (30:18-26) з виразним протиставленням до наведеного вище фрагмента зосереджується на оголошенні, що Бог простить тих, хто покладеться у своєму упованні на Нього і змінить свої серця. Потім – у немовби спосіб рапсодійний – повторюються попередні мотиви: провіщення Божого гніву, який знищить поганські народи та покарає Асирію (30:27-33), та застереження проти оманливого відчуття безпеки завдяки союзові з єгиптянами (31:1-3). І, нарешті, Бог прийде на гору Сіон, щоб знищити Асирію та зберегти Єрусалим.

Попередній запис

Розділи 24-27

Іс. 24-35 – Суд у космічних масштабах та універсальна надія А. 24:1-27:13 – Есхатологічні пророцтва Ці кілька глав із набагато ... Читати далі

Наступний запис

Розділи 32-39

Г. 32:1-35:10 – Установлення Божого есхатологічного царювання на Сіоні Глава 32 вводить постать праведно царя, великодушного правителя, яким уособлює притулок ... Читати далі