Починаючи читати

Читач Книги пророка Ісаї, хоч трохи знайомий з Новим Заповітом, вже знає, що ця пророча книга має особливо близький стосунок до християнської віри. І справді, саме уривок з Ісаї – із четвертого віщування про Отрока Господнього, гл. 52 та 53, – читає скопець етіопської цариці Кандаки, коли, відповідно до Дії 8:26-40, дорогою з Єрусалиму до Гази його наздоганяє апостол Пилип; власне, тлумачення цього тексту у світлі Христового воскресення і відкриває скопцеві шлях до віри в Ісуса та спонукає його попросити Пилипа про хрещення. Крім того, кожен християнин зберігає у своїй пам’яті багато текстів з Ісаї, які цитуються на літургії упродовж цілого року. У цій книзі, в якій уся жорстокість історії здіймається, наче приплив, і в якій ризики союзу часто виражені болісними запитаннями, б’ється серце Ізраїлю. Тут б’ється також і серце Церкви, бо тексти цієї книги розкривають зародження надії, яка вказує на втілення Божого Сина. Перш ніж приступити до систематичного читання, хорошим способом наблизитися до книги може бути просте переживання непереборної сили та краси її висловів, які є одними з найпрекрасніших та найпоетичніших у всій Біблії. Можна, для прикладу, по-новому прочитати уривки, які зазвичай подає літургія, почути по-новому слова, якими в Різдвяний піст проголошують спасення, що вже близько: «Народ, який в темряві ходить, Світло велике побачить» (9:1); або ті, якими під час Великого посту розповідають про страждання народу Ізраїлю, про муки та про його зітхання через невимовну тугу за Богом: «О, коли б небеса Ти роздер і зійшов» (63:17-64:11); або ті, що розповідають про повернення вигнанців, які «зо співом увійдуть, і радість довічна на їхній голові» (35:10); або почути віщування із Сіону, які закликають Єрусалим здивуватися та возрадуватися через спасення, що вже настає (49:14-23 і гл. 54).

Таким чином, ознайомившись із фрагментами цієї книги та «скуштувавши» її на смак, читач зможе почати її досліджувати більш систематично. Одним зі способів проникнути в таємницю Книги Ісаї насамперед може стати прочитання низки уривків, в яких пророк описує ситуацію завдяки заглибленню в серця окремих осіб і в плани цілих народів. З огляду на це буде корисно прочитати 1:21-24; 5:8-25 або 57:1-13, звернені до Єрусалиму, та 13:1-20 і 47:1-15, які стосуються Вавилону – ідолопоклонницького пихатого міста.

Як наслідок, можна побачити, що важливе місце тут займає проголошення суду. Проте, хай там як, покарання лихих людей святим Богом Ізраїля не є головною темою Книги пророка Ісаї. Поряд із цим повідомленням про покарання книга проголошує й одвічний Божий план, якому ніщо не може завадити. Бог прагне врятувати Ізраїль – богообраний народ – і людство – творіння рук Божих, – вирвавши людей із їхніх гріхів та наново зодягнувши їх у свою праведність. Тут буде доречно прочитати гл. 35 і 43:16-21, де видно перспективу нового Виходу, а також 40:1-11; 41:8-20 і 43:1-7, де проголошено, що Бог збирається «утішити» Свій народ; разом з тими рядками можна також прочитати красивий текст звернення до Єрусалиму в 54:1-10.

Однак цей Божий план набирає форми справжньої стратегії, розлогої як Божі задуми, що перевершують межі людських думок, які цей текст більшою чи меншою мірою виявляє, залежно від того, що саме починає розкривати Бог про Свою стратегію в час писання цього тексту. Прикладами цього є провіщення, що Бог збирається принизити всякого роду гординю (2:11-22) та розпочати Своє діло від скромного «останку» (10:20-23); що народиться «Князь Миру», заповіданий у 9:1-6; до цього фрагмента можна додати 11:1-9, де сказано, що врешті прийде Отрок Господній, заповіданий у 42:1-7 і 52:13-53:12, – Отрок, Який відновить справедливість і спасе грішників.

І врешті-решт буде корисно прочитати деякі з пророцтв, що дозволяють помітити початки діла спасення, – спершу в Ізраїлі (4:2-6 і гл. 60), а потім і поза богообраним народом, коли це спасення – через народ Ізраїля – дістанеться до всіх народів землі (2:1-5; 56:1-8; 66:18-21).

Попередній запис

Посилення протестного пророкування в VIII ст. перед Р. Хр.

У середині VIII ст. перед Р. Хр. податки, вилучення спадкової власности на користь держави, примусові роботи і загальна військова повинність ... Читати далі

Наступний запис

Книга загалом

Книга пророка Ісаї, однак, не є якимось родовищем добірних цитат. Її слід читати як органічне ціле, тобто повністю. Безперервне прочитання ... Читати далі