Псалми 78-83

Псалом 78

Цей псалом починається як вказівка мудрости, схожа на ті, що їх знаходимо в Пр. 1-9. Мета учителя мудрости зазначена в 78:4-8: він має намір передати перекази, отримані від попереднього покоління, наступним поколінням, щоб ще ненароджені діти згодом могли уникнути тих помилок, які робили їхні предки. Передавання переказів відбуватиметься у формі «приповісток» або в загадках (Мт. 13:35 цитує Пс. 78:2 з грецького перекладу Септуагінти). «Приповістка» псалма складається зі стислого переказу ранньої історії Ізраїля, яка наголошує на нестачі віри й вдячности народу за велику кількість милостивих дій Бога на їхню користь. Прихована «загадка» псалма, здасться, запитує, чому Бог продовжує миритися з неподатливістю Ізраїля.

Псалміст використовує ретроспекції з Виходу (78:12-14 і 43-53), перебування в пустелі (78:15-41) і домонархічні перекази (78:54-64), щоб проілюструвати надзвичайну стриманість, яку виказував Бог, стикаючись із постійними провокаціями попередніх поколінь обраного народу (вв. 38-39). Псалміст згадує (ніби попутно), що деякі винні загинули через свої гріхи, але важливою річчю, на якій він хоче наголосити, є таке: Бог продовжує бути ласкавим навіть тоді, коли обраний народ не може відповідати Йому належно.

Кульмінація цієї розповіді (78:65-72) натякає, що вибір Сіону як місця для мешкання Господа й вибір Давида як «пастиря» над Ізраїлем є зовсім недавньою і найважливішою з усіх милосердних дій Бога на користь обраного народу. Невимовленим переконанням псалміста є те, що Юда багато навчився на помилках своїх предків, тому цього разу має відповісти Богові з належною вдячністю за дар Давидової династії.

Псалом 79

І знову псалміст, який говорить від імени цілої спільноти, описує руйнування Божої святині в Єрусалимі в яскравих деталях (пор. 74:3-7 і 79:1-3). І знову спільнота цікавиться, чи теперішнє палання Божого гніву триватиме «повіки» (79:5 і 74:1; див. також 77:8-10). Мовець у Пс. 79 скаржиться, що тіла померлих залишили непохованими на поживу стерв’ятникам, додаючи ганьбу до гіркоти поразки (79:2-4). Цей псалміст також апелює до Божої гордости (79:9-12), як і мовець у 74:10, пропонуючи Богові мотив для дії супроти тих, які «пожерли Якова» (79:7). Репутація Бога постраждає, якщо ті, що пролили кров слуг Божих, не будуть покарані (79:10).

Псалміст хоче, щоб Бог відомстив «поганам», які довели до відчаю Ізраїль, обґрунтовуючи це тим, що вороги, які насміхаються з Ізраїля, також є ворогами Бога.

Псалом 80

На стародавньому Близькому Сході правителів часто називали «пастирями» їхніх народів. У Пс. 78; 79 і 80 метафору пастиря застосовано також щодо Бога як правителя. Сказано, що Бог Ізраїля є й пастирем, і царем Ізраїля. У Пс. 78 сказано, що Бог вів Ізраїль, як отару овець, пустинею (78:52). У Пс. 79 народ сам називає себе отарою Божої пастви, під захистом Бога (79:13). І знову в Пс. 80 до Бога звертаються: «Пастирю ізраїлів» і «Ти, що провадиш, немов ту отару, Йосипа» (80:2).

До метафори пастиря в Пс. 80 додано метафору Бога як садівника й виноградаря (80:10-13). Ізраїль порівняно з виноградною лозою, яку Бог колись турботливо посадив і вирощував (див. також Іс. 5:1-7). Народ скаржиться, що Бог, Який колись доглядав за ними як за дорогою серцю рослиною, тепер дозволяє зривати й красти їхні плоди, а хижакам – топтатися по них (80:13-16).

Проте люди, які скаржаться, не мають сумнівів, що їхній доглядач здатен захистити їх. Той, кого вони називають «Пастирю ізраїлів», також відомий їм як командувач небесних сил. Рефрен у 80:5,9,20 поєднує турботливі дії пастиря і виноградаря з військовими образами воїна «Господа сил». Прохачі просять Господа, Який командує небесними силами, відновити Своїх «овець» і свою «лозу» до попереднього безпечного становища.

Як і псалмісти, ми також можемо по-різному досвідчувати дії Бога в нашому житті. Цей псалом заохочує нас використовувати різноманітні метафори для опису реальности стосунків між Богом і нами.

Псалом 81

Як обставини для рецитування цього псалма уявіть собі святкування празника врожаю (можливо, свято Кучок, знане єврейською мовою як Суккот) – як описано в Чис. 29. Час збору плодів землі є часом для веселощів (81:2-4), але також і часом пригадування спасительних дій Божих під час Виходу (81:7) та в пустелі (81:8), а ще пригадування тих очікувань від Бога для Ізраїля, що були при укладенні союзу на Сінаї (81:9-11).

У 81:7 Бог говорить (голосом псалміста) до громади, яка зібралася святкувати свято. Мова Бога нагадує Ізраїлю про його недотримування в минулому Божих очікувань (81:12-13). Це нагадування зроблене не для того, щоб викликати почуття провини, а щоб умотивувати зміну. Бог пропонує тим, що поклоняються, нову можливість належним чином відповідати в новому році (81:14-17).

Псалом 82

Монотеїзм (віра, що лише один Бог може існувати і таки існує) в історії релігійного мислення Ізраїля розвинувся відносно пізно. Як і Йов. 1:6-12 та 1Цар. 22:19-23, цей псалом відображає набагато старішу ідею, що Бог Ізраїля правив над небесним двором чи радою, яка складалася з менших божеств. (Див. також коментар на Пс. 58).

Оскільки псалміст може уявляти існування інших богів, він переконаний, що верховним Богом є Бог справедливости, Який підтримує права тих, хто маргіналізований у людському суспільстві (82:3-4). Псалміст припускає, що всі ці менші боги (тобто ті, які підтримують грішників, 82:2) приречені померти через свою нездатність бути на боці Правосуддя (82:5-7).

Псалом 83

Мовець у цьому останньому «Псалмі Асафа» припускає, що ті, які змовляються знищити народ Ізраїля, є ворогами Бога (83:3-6). Історії, які розказано в Суд. 4-8, стали для псалміста зразком (83:10-13) очікування, щоб у теперішній кризі Бог боровся на боці Ізраїля. Ми можемо не схвалювати ті речі, які псалміст просить зробити з ворогами Ізраїля (83:14-18а), але нам варто принаймні звернути увагу на його обґрунтування цього прохання: осоромлення чи розгромлення ворога має функціонувати як інструмент його навернення (83:17б, 18б).

Попередній запис

Псалми 73-77

Псалом 73 Третя книга починається з другого з дванадцяти псалмів Асафа (першим був Пс. 50, решта десять – це Пс. ... Читати далі

Наступний запис

Псалми 84-89

Псалом 84 Друга низка псалмів синів Коревих починається тут (перша низка – це Пс. 42-49). Псалміст у цьому псалмі, як ... Читати далі