Псалми 60-67

Псалом 60

Заголовок, здається, посилається на випадок, про який повідомляється в 2 Сам. 8:13-14, за винятком того, що в 2 Сам. саме про Давида (а не Йоава) сказано, що він розгромив 18000 (а не 12000) едомітів у Соляній долині. Оскільки сам псалом відображає досвід поразки, а не перемоги (60:12), ми можемо уявити, що його рецитували до того, як війська Давида зіткнулися з едомітами.

Мовці в псалмі скаржаться, що Божий гнів розірвав їхню спільноту, так наче землетрус розколов землю (60:3-4), і вони молять Бога дати їм перемогу, щоб «Божі улюблені» були врятовані (60:7). Слова в Пс. 60:7-14 повторені в Пс. 108:7-14.

У 60:8-10 співці зображують Бога, Який говорить зі святині народу. У своїх умах вони можуть бачити Бога, Який ставить племена Ізраїля на почесні місця й відкидає народи, що протистояли розширенню Ізраїлю до землі Ханаан. Оскільки псалмісти зазвичай припускають, що вороги Ізраїля є ворогами Бога, тут співцям здається уявити Бога, Який використовує принизливі ремарки щодо їхніх ворогів (Моав, Едом та Філістимлянська земля).

Останні два вірші псалма можна застосувати в молитві, що підходить для будь-якого віку й покоління. Лише Божа допомога є ефективною проти справжнього ворога (Див. Пс. 62 на схожу тему).

Псалом 61

Навіть коли ми думаємо, що ми настільки далеко від Бога, наскільки це можливо, ми все-таки можемо просити Його про допомогу. Фразу «від краю землі» можна розуміти буквально (у значенні, що мовець перебуває фізично далеко від Храму Господа, наприклад, у вигнанні) або образно (натякаючи, що мовець почувається духовно віддаленим від Бога) (61:3). В усякому разі перша частина псалма просить, щоб відстань між Богом і мовцем була усунута. Божий «намет» і Божі «крила» є метафорами на позначення захисної присутности Бога, яку шукає псалміст (61:5).

Друга частина псалма стосується життя й правління неназваного царя. Псалміст може говорити про самого себе в третій особі, але в Септуагінті (та в пізнішій християнській традиції) цей псалом читали як месіянську молитву. Як така, вона висловлює надію на прихід майбутнього царя, правління якого буде підкріплене «ласкою й правдою», – це ідеал, якого досягли мало хто з історичних царів, а може й жоден (61:8).

Псалом 62

Коли тебе словами ображають ті, чиєю єдиною метою є повалити тебе, пам’ятай, що «сила у Бога» (62:12). Чи вони є синами вельможних чи ні (62:10), чи вдаються до лицемірства, брехні й хабарів (62:11) – «людські діти» не можуть протиставити силу, більшу за «подув» або клубок пари (62:10), проти міцного, як скеля, захисту Бога. Мало того, запевняє нас псалміст, Божа сила поєднана з «милістю», а це означає, що нам «воздається» згідно з нашими ділами (62:13; див. Мт. 16:27).

Псалом 63

Надзвичайна спрага використана тут як метафора на позначення бажання псалміста бути в сопричасті з Богом (хоч цю метафору міг підказати реальний досвід у пустелі, як допускає заголовок). Псалміст знає, що присутність Бога є такою ж необхідною для життя, як їжа й вода. Бути віддаленим від присутности Бога так само загрожує життю, як і бути переслідуваним ворогами (63:10-12). Хвалити Бога й роздумувати про милість Божу – це «насичення», яке вдовольняє духовний голод вірних (63:6).

Атанасій (єпископ Олександрійський із 328 по 373 рр. по Р. Хр.) радив другові: «Якщо тебе переслідують і ти втечеш до пустині, не бійся бути на самоті в цьому місці, тому що Бог є тут. Тому вставай рано-вранці і співай Пс. 63» (Лист до Марцеліна 20).

Псалом 64

Наклеп і лжесвідчення можуть бути такими ж смертоносними, як і зброя війни. Єрусалимська Біблія вловлює метафоричне значення мови, що використана в псалмі, перекладаючи 64:4б як «немов стрілу, пускають гірке слово». Псалміста поранив гострий, немов меч, язик наклепників, і він надіється, що Бог «пускає» таку ж «стрілу» назад у цих ворогів (64:8).

Навіть ті, хто вірить у «підставляння іншої щоки», можуть ідентифікувати себе (у певних випадках) із псалмістом, який надіється, що Бог оберне зло грішників проти них самих. Псалміст припускає, що Бог використає слова брехунів, щоб їх же й скинути (64:9а), і через це всі решта подумають двічі, перш ніж наслідувати їхні вчинки (64:9б-10).

Псалом 65

Хвала належить Богові, співає спільнота на Сіоні, адже Бог, Якому ми поклоняємося, відповідає на молитви (65:3) – чи то молитви про прощення (65:4), чи молитви про визволення від різних небезпек (65:6). Визволення, за яке співці найбільше дякують у цьому псалмі, – це визволення від загрози посухи. Дощі були рясними (мабуть, у відповідь на попередні молитви), врожай буде щедрим (65:10-12), і сама земля співає в радости (65:13-14) разом зі спільнотою вірних.

Псалом 66

«Всю землю» (66:1,4) закликають «прийти й поглянути», що Бог Ізраїля вчинив на користь Ізраїля (66:5). У цьому псалмі одержувачі Божої ласки є свідками для решти світу.

Перше свідчення отримуємо від спільноти загалом. Народ Ізраїля пам’ятає, що їхній Бог дозволив їм уникнути поневолення, «обернувши у сушу море» (66:6а), і що їхній Бог дозволив їм перейти пішки Йордан та увійти в Обіцяну Землю (66:6б). Розглядаючи їх із перспективи Обіцяної Землі, випробування, яких народ зазнав раніше, видаються не більше, ніж перевіркою (66:10-12).

Друге свідчення отримуємо від окремої особи, яка досвідчила Божу ласку на особистому рівні (66:16-19). Бог Ізраїля заслуговує на похвалу і тому, що цей Бог чинить на користь цілої спільноти (66:6-12), і тому, що Він також діє на користь окремих людей у межах спільноти (66:13-20).

Псалом 67

У цій пісні молитва за щедрий урожай поєднана із закликом до прослави. Бажання хвалити починається з модифікованої версії формули благословення, яку використовували священики, що походили від Аарона (Чис. 6:24-25). Спільнота просить «благословити» не з егоїстичних причин (як вони кажуть), але тому, що отримане благословення призведе до того, що решта світу визнає Божу «силу спасення» (67:3). Якщо потрібно зробити враження на інші народи за допомогою благословення Богом народу Ізраїля, їм потрібно показати якісь конкретні докази того, що Боже благословення діяметрально змінює життя тих, хто є благословенним. Щедрий урожай (67:7) якраз переконливо засвідчить, що Ізраїль був благословенний, і створить нагоду для того, щоб уся земля хвалила Годувальника.

Попередній запис

Псалми 53-59

Псалом 53 Псалми 53:2-5 і 53:7 є майже ідентичними з Пс. 14:1-4 і 14:7. Проте мовець у Пс. 53 надає ... Читати далі

Наступний запис

Псалми 68-72

Псалом 68 Цей псалом виглядає як композиція, що складається з дев’яти коротших пісень або фрагментів пісень, зосереджених навколо богослов’я Господнього ... Читати далі