Розділ 3 – Змова проти євреїв

Третю главу Книги Естери можна поділити на два підрозділи: перший (вв. 1-6) показує конфронтацію між Гаманом та Мордехаєм, тоді як другий підрозділ (вв. 7-15) розвиває тему змови проти всіх євреїв, що жили в Персії. Вірш 7 вводить тему, що є мотивом цілої книги, а саме тему свята Пурім.

Фраза «по цих подіях» (в. 1) стосується періоду між коронуванням Естери «сьомого року» (2:16) та «дванадцятого року» царювання Артаксеркса (3:7). Протягом цього часу цар звеличив Гамана і призначив його другим радником в імперії. Нарис не пояснює причини цього призначення. Термін «аґаґ’янин», ужитий щодо Гамана, міг бути перським чи язичницьким титулом. Та все ж у пам’яті ізраїльтян ця назва асоціювалася з нащадками Аґаґа, амаликського царя, ворога Саула (пор. 1Сам 15:8-33). Тому з самого початку цієї оповіді ми бачимо конфронтацію між Гаманом та Мордехаєм, якого текст також пов’язує з родиною Саула.

На додачу до царського призначення Гаман також користується почестями, займаючи таке становище. Це передбачало чіткий наказ, що «цареві раби, що були в царській брамі» (в. 2) мали ставати навколішки, кланятися перед ним і падати ниць. Такий звичай був поширений у різних стародавніх спільнотах, зокрема і в єврейській (пор. Бут. 33:3; 1Сам. 20:41; 24:8). Однак Мордехай не підкорився царському наказу і відмовився ставати навколішки перед Гаманом. Він не хотів принижуватися перед потомком Аґаґа та нащадком амаликитян, народом, що був завойований та майже знищений народом Ізраїля (пор. 1Сам. 15:30). Аґаґ був уособленням історичного ворога для євреїв (пор. Вих. 17:8-16; Втор. 5:17-19; 1Хр. 4:43).

Коли слуги царя поінформували Гамана про ставлення Мордехая, «Гаман переповнився лютістю» (в. 5). Ця ситуація знаменує початок змови про винищення євреїв у Перській імперії (в. 6). Якщо в цих умовах, будучи євреєм, Мордехай міг дозволити собі не підкоритися цареві, вся єврейська спільнота могла поводись так само. Ось чому Гаман «шукав випадку вигубити всіх юдеян, що були в усьому Ахашверошевому царстві». Як це вже було у випадку з царицею Вашті (1:19), непокора цареві вважалася найстрашнішим злочином, який мав бути суворо покараним.

Вірш 7 додає важливу деталь, що має відношення до головної мети цієї книги, а саме, вираз, який пояснює назву свята Пурім. Слово вавилонського походження pur означає «жереб». Протягом першого місяця року, відомого як Нісан, вавилоняни намагалися передбачити майбутнє. Таким чином вони організовувалися і будували плани на цілий рік. Одним із способів дізнатися про майбутнє було кидання «жереба». Жереб, кинутий перед Гаманом, випав на тринадцятий день дванадцятого місяця, а саме – місяця Адара. Це міг бути найкращий момент для знищення євреїв.

Під час розмови з царем Артаксерксом (вв. 8-11) Гаман проголошує, що «є один народ, розпорошений та поділений між народами» по всіх частинах імперії, який має свої власні закони і традиції. А як відомо, люди, що не дотримуються перських законів, мають бути знищені (в. 8). Мало того, ворог євреїв був готовий заплатити величезну суму грошей, щоб досягти повного знищення єврейської спільноти. Пропозиція Гамана видалася прийнятною для царя, і він уповноважив його реалізувати створений ним план знищення євреїв. Царський «перстень» (в. 10) був символом влади.

Вірші 12-15 демонструють, що сталося в результаті дій Гамана. Відповідні інструкції були готові на тринадцятий день першого місяця і розіслані в усі провінції імперії царськими гінцями (в. 13). За наказом царя всіх євреїв потрібно було повбивати, вигубити й винищити, а їхнє майно розграбувати. Ця масакра мала була відбутися в певний день, а саме – у тринадцятий день дванадцятого місяця Адара.

Особливу увагу привертає той факт, що царський указ було видано наперед за рік. Протягом цього часу спільнота, яка піддавалась переслідуванню, мала доволі часу, щоб організуватися і протистояти цій кризі. Деякі богослови вважають, що в цей тривалий період передбачав збільшення напруги в єврейській спільноті та ширення антиєврейських настроїв у перській спільноті. Вірш 15 завершує цю главу на іронічній ноті. Артаксеркс і Гаман сідають разом до пиття, вважаючи знищення євреїв a fait accompli, тоді як місто Сузи було в «замішанні».

Попередній запис

Розділ 2 – Естер – цариця

2:1-18 – Естеру проголошено царицею Вірші 1-18 показують, як Естера стає царицею Перської імперії. Цей нарис можна поділити на три ... Читати далі

Наступний запис

Розділи 4-5 – Естера – заступниця

4:1-17 – Естера обіцяє заступитися за свій народ Оповідь розвиває сюжетну лінію, яка розпочалася в попередній главі, коли Гаман будував ... Читати далі