Контекстуалізація

Книга Естери містить звернення до вірних, які живуть у наш час. Боротьба і переслідування, що зазнали євреї з боку перського суспільства, є особливо значущими для спільноти вигнанців, іммігрантів та чужинців. Естера, героїня цього оповідання, яка належить до етнічної меншини, мусить боротися, щоб зберегти життя своїх співвітчизників.

На початку цієї оповіді цариця Вашті проголошує цінність особистої гідности. Жінки – це не об’єкти, якими можна користуватися чи маніпулювати. Цариця публічно ігнорує примхи царя, виявляючи непокору, невідповідну для гарему (пор. Мр. 6:14-29). Особиста гідність, і особливо гідність жінок, є важливішою за почесті, багатство та престиж.

Позиція Естери і Мордехая в Перській імперії символізує надію для спільноти людей у період кризи. Вони є зразком розсудливої поведінки та енергії в боротьбі проти утисків і несправедливости. Естера, навіть ставши царицею і насолоджуючись своїм становищем, не заперечувала, що вона була єврейкою і не зреклась свого походження. Навпаки, у відповідний час, та влада, яку вона мала, дала можливість Естері зробити щось важливе для свого народу.

Ми маємо зазначити, що кроки, які робила Естера, відбувалися радше в політичній, ніж релігійній площині. Її відданість Господу, народу та справедливому ставленню проявилася в конкретних політичних діях. Для Естери завдання спасення народу від переслідування та від голокосту було політичною акцією, що мала етичне та релігійне підґрунтя.

Гаман – це прототип деспота-гнобителя, який не поважає права людини. Його політика переслідування і знищення являє собою типову реальну ситуацію, яка повторюється знову й знову в історії людства, не лише через жахливе ставлення до євреїв, але й як будь-яка політика, спрямована проти інакодумців, що заохочує депортацію, насильне переміщення людей, масові вбивства та братовбивчі війни. Мордехай, навпаки, є взірцем відданости звичаям, традиціям та цінностям свого народу. Його поведінка спонукає вірних розуміти, що в часи випробувань вони не повинні бути пасивними глядачами. Натомість вони повинні стати агентами Господа в процесі спасення і звільнення народу від смертельної загрози.

Цей біблійний нарис поклав початок традиції, яку в XVII ст. поетично розвинула одна зразкова жінка. Мексиканська поетеса, сестра Хуана Інес де ла Крус послідкувала прикладу Вашті та Естери. Вона увірвалася в літературний світ та в середовище критичних роздумів тоді, коли домінування чоловіків подавляло всі спроби справедливого ставлення до жінок. Один із її найпопулярніших віршів – катрен, адресований чоловікам, в якому вона критикує ставлення до жінок з позиції мачо, які зневажають жінок, ображають їхню гідність, насильно підкоряючи їх власним сексуальним бажанням. Сестра Хуана Інес викриває таке лицемірне ставлення і проголошує моральну цінність та права жінок.

Книга Естери дає нам план дії. У наш час дискримінація, маніпуляція, сексуальні домагання та переслідування, що зачепили багато галузей людської діяльности, особливо проявляються в зловживанні жінками в ролі об’єктів та символів сексуальних стосунків. Смілива й гідна постава Вашті може допомогти показати жінкам місце, призначене їм у сучасному суспільстві. Поведінка Естери, яка є поєднанням здорового глузду, сміливости та розсудливости, показує що практика віри важливіша за красномовні релігійні промови. Мало того, Книга Естери робить серйозний виклик церковним богословам, вона вимагає трансформувати богословський дискурс у дії, які звільнюють людство.

Попередній запис

Історичні аспекти

Деякі богослови вважають Книгу Естери історично достовірним нарисом, тоді як інші розглядають її як вимисел, витвір художньої уяви автора. Між ... Читати далі

Наступний запис

Розділ 1 – Цариця Вашті нехтує царем Артаксерксом

Дії, описані в першому розділі, можна поділити на три акти, як у драмі. Перший акт (вв. 1-9) відбувається при дворі ... Читати далі