Девтерономічна формула відплати

Змальовуючи шлях, протягом якого девтерономісти бачили усі перипетії стосунків Ізраїлю з Богом у період суддів, вони сформулювали своє богословське послання, що містить чотири пункти. Ось формула Божої відплатної справедливости, яка знову і знову повторюється в декількох переказах лише з незначними відмінностями: (а) «Ізраїлеві сини робили зло в Господніх очах» (3:7а; 3:12,14; 4:1); (б) «І запалився Господній гнів на Ізраїля, і Він передав їх у руку [ворога, який гнобив їх]» (3:8; 3:12; 4:2); (в) «І кликали Ізраїлеві сини до Господа (sâaq)» (3:9,15; 4:3), (г) «Господь поставив для Ізраїлевих синів рятівника, (môsia’), і він врятував (yâsa) їх» (3:9, 3:15). Сини Ізраїлю повинні були слідувати Ягве та виконувати заповіді, допоки був живим їхній рятівник. Тому девтерономіст вбачає причинно-наслідковий зв’язок між відступництвом Ізраїлю та смертю лідера. Саме після смерти лідера люди чинитимуть ще більше зла, ніж навіть їхні предки були спроможні вчинити. Відсутність доброго лідера, який слугував зразком у покорі Господеві призводила до усілякого відступництва.

Навіть якщо Книга Суддів складає враження, що сини Ізраїлю грішили щоразу, як тільки були звільнені від ворожого гніту, критичне прочитання тексту спростовує це враження. Залежно від періоду правління суддів спливав певний час, перш ніж ізраїльтяни відвертались від Господа, і цикл відплатної справедливости починався спочатку. Наприклад, після того, як Девора та Гедеон звільнили ізраїльтян, люди залишалися вірними Ягве протягом сорока років у кожному з цих випадків. Існує думка, що упродовж суддівства Егуда сини Ізраїлю були вірними Ягве вісімдесят років, або, якщо брати до уваги тодішню тривалість життя, протягом життя двох поколінь. Є періоди, про які немає свідчень, що ізраїльтяни чинили зло перед лицем Господа, як це очевидно під час правління наступників – Їфтах (12:7), Івцан (12:8-10), Елон (12:11-12) та Авдон (12:13-15).

Заслуга девтерономістів полягає в тому, що вони уклали збірку історичних оповідань та народних переказів про військові перемоги Ізраїлю над незліченними ворогами в стародавні часи, щоб продемонструвати своїм сучасникам, наскільки великі військові здобутки вони могли отримати, заручившись підтримкою Господа. Девтерономісти особливо наголошували, що при такому сильному лідері, як Ісус Навин, усі ізраїльтяни, покірні Господеві, навіть перебуваючи у військовому оточенні, могли звільнитися від загрози ворогів, якщо на перше місце ставили віру в Ягве. Іншими словами, девтерономісти агітували за пряме лідерство, таке, як було за Ісуса Навина та підпорядкованих йому харизматичних вождів. У Суд. 2:7,10 чітко сказано: «І служив народ Господеві по всі дні Ісуса та по всі дні старших, які продовжили дні свої по Ісусі, що бачили всякий великий чин Господа, якого зробив Він ІзраїлевіІ також усе це покоління було прилучене до батьків своїх, а по них настало інше покоління, що не знало Господа, а також тих діл, які чинив Він Ізраїлеві». Якраз на цьому етапі сини Ізраїлю забули про Ягве, й почали ходити за іншими богами (2:11-12). Очевидно, що автор покладає вину за ідолопоклонство Ізраїлю на недалекоглядних вождів Ізраїлю. Якби Ізраїль мав далекоглядних вождів, все могло би бути добре. Але «того часу не було царя в Ізраїлі, кожен робив, що правдиве було в його очах» (17:6; пор. 18:1 та ін.).

У підсумку девторономісти стверджують, що період суддів мав належним чином продемонструвати принцип відплатної справедливости Ягве. Вони переповіли історію військової кампанії синів Ізраїлю за завоювання Ханаану, аби показати наступним поколінням, що Ягве завжди послідовний у застосуванні покарань. У минулі часи Бог благословляв синів Ізраїлю, як тільки вони підкорялися Божим заповідям, зміцнюючи їх у боротьбі і здобутті землі ханаанської, але як тільки вони повставали проти Господа, щоб служити іншим богам, Ягве щоразу їх карав (Суд. 3:7; 10:6; 8:33). Отже, головною метою книги було попередити синів Ізраїлю про згубні наслідки бунту та відступництва, а також спонукати народ повернутись до Господа і жити (Ам. 5:4,6). Книга Суддів – це безперервне повчання про цінність віри в Ягве. Концепт Бога в Книзі Суддів не є статичним. Він постійно змінюється разом із будь-якими змінами, що відбувалися з Ізраїлем у контексті історичних подій.

Ізраїль та явлений образ Бога

Упродовж патріархального періоду предки колін Ізраїлю ставилися до Бога як до свого покровителя. Вони так і говорили про Бога – «Бог наших предків». Кожен патріарх, очевидно, мав головне заступницьке божество та власне місце культу. Коли коліна Ізраїлю нарешті об’єдналися і стали нацією, Бог їхніх прабатьків ототожнювався з Ягве, божеством, відомим через Божі спасительні дії. Отже, образ Бога Ізраїлю змінився. Вони почали ставитися до свого Бога як до свого царя (Суд. 8:22-23) і судді (Суд 11:27). Оскільки царі були військовими головнокомандувачами, ізраїльтяни сприймали свого Бога-Ягве як божественного військового помічника, котрий безліч разів допомагав Ізраїлю здобути переконливі і дивовижні перемоги над ворогом (І. Н. 24:6-13; Суд. 2:1-10; Втор. 6:20-22; 26:5-9; Іс. 51:9-11). Вони очікували, що Ягве продовжить захищати синів Ізраїлю проти народів, що його оточували, і задовольняти їхні потреби, але лише за умови, що вони залишатимуться вірними своєму Богу. Сини Ізраїлю були впевнені, що серед усіх людей на землі вони були єдиним народом, який Бог вибрав і любив. Таким чином, із плином часу їхній образ Бога змінився. Бог каратиме синів Ізраїлю за їхні беззаконня (Ам. 3:2), і їхні жертви та марні богослуження не відвернуть Божого гніву (5:18-20).

Зміна образу Бога в очах Ізраїлю допоможе читачу усвідомити, що Бог Старого Заповіту не відрізняється від Бога Нового Заповіту. Нам видається, що Бог у Книзі Суддів і в книгах Старого Заповіту інший, саме через постійний розвиток історичної перспективи Ізраїлю у світлі одкровення Бога в контексті історичних подій.

Попередній запис

Божа формула відплатної справедливости в Книзі Суддів

Перший девторономічний історик (Девт. 1) Книга Суддів характеризується двома богословськими позиціями, які загалом ототожнюються з першим девторономістом (Девт. 1) та ... Читати далі

Наступний запис

Загальний контекст для інтерпретації книги

Богословська проблема в Книзі Суддів Власне кажучи, Книга Суддів є більш відомою через батальні сцени під проводом харизматичних вождів, таких, ... Читати далі