Розділи 2,3 – Подорож від Хориву до східного берега Йордану (закінчення)

2:1-23 – Від гори Сеїр до Моаву

Народ Ізраїлю відступив до пустелі та до підніжжя гори Сеїр, як велів Господь (в. 1, див. 1:40). Тоді Господь наказує Ізраїлю йти далі на північ уздовж східного краю Едому (вв. 3:8), але не дає їм битися супроти нащадків Ісава, бо Господь віддав територію довкола Сеїру (= Едом) Ісавові, який був родичем Ізраїлю (вв. 4-5; див. 23:7, а також Бут. 32:4; 36). Ізраїль купує в них воду та харчі за гроші (в. 6) і не має жодної нестачі (в. 7, див. 8:3-4). Фраза «Господь, Бог твій, поблагословив тебе в кожному чині твоєї руки» нагадує людям, що все хороше з’являється з рук Господа (див. 14:29; 15:10,18; 16:15 та ін.). Промова Господа пояснює, що розподіл земель чи возвеличення та занепад народів – усе це в руках Божих (див. 9:5).

Господь не дає Ізраїлю битися проти моавитян і аммоніїв, тому що Він віддав був Арі – головне місто (?) Моаву (див. Іс. 15:1) – і землю аммоніїв нащадкам Лота (вв. 9,19; див. Бут. 19:37-38). Про народи тієї землі пор. Бут. 14:5-6 та І. Н. 13:3-4. «Кафтори, що вийшли з Кафтору» (Криту) (в. 23), були філістимляни (Ам. 9:7) – противники Ізраїлю в завоюванні Обіцяної Землі.

У проміжку між промовами Господа Мойсей акцентує на затримці в подорожі (в. 14) і на повному вигубленні цілого покоління вояків (в. 15), що було наслідком віровідступництва народу Ізраїлю (див. 1:19-46). Щодо Ваді Зереду пор. коментар до 1:3.

2:24-37 – Війна проти Сигона

Ваді Арнон (в. 24) відмежовує ізраїльську територію Зайордання від землі Моав. Народ Ізраїлю входить нарешті в землю, яку він має завоювати. Фрази: «Ось Я дав у твою руку Сигона, царя Хешбону» та «коли почують чутку про тебе, то затремтять, і жахнуться перед тобою», – вказують на те, що це є війна самого Господа; див. Вих. 15:14. Моавитяни не пропонують ані харчу, ні води й наймають Валаама, щоби прокляв Ізраїль. (Втор., згадує про ці події лише в 23:3-6). Тоді як у Чис. 22-24 розповідь про Валаама описує те, як його прокляття було замінено на благословення для Ізраїлю, Втор, наголошує на тому, що все те було в планах Господа (2:30; пор. з Вих. 4:21). Ізраїль завдає Сигонові поразки, винищує всіх чоловіків, жінок і дітей – відповідно до Господнього плану ведення війни (2:34; див. 20:16-18) – і завойовує територію аж до Яббоку (2:36; пор. Чис. 21:24).

3:1-11 – Війна проти Оґа

Перебіг цієї війни: наказ Господа (в. 2), передавання ворога з рук у руки (в. 3), цілковите його винищення (вв. 3-7) – є таким самим, що й у війні проти Сигона (2:31-35). Ізраїль учиняє з Оґом так, як він учинив і зі Сигоном (вв. 2:6). «Того часу» (див. 1:9) Ізраїль відібрав у двох царів землю поза Йорданом, від Арнону до гори Хермон (в. 8). Оґ був останнім із рефаїв – відтак уже не було жодного остраху перед можливим їхнім реваншем (див. 1:28). Оґове ліжко (чи саркофаг), виготовлене зі заліза (чи, можливо, з чорного базальту), «можна й досі бачити в Раббі» – столиці аммоніїв. Його довжина була дев’ять ліктів, а ширина – чотири (приблизно 4 м на 1 м 80 см) (в. 11).

3:12-22 – Коліна Зайордання

«Того часу» колінам Рувима, Ґада та половині коліна Манасії було віддано землю Зайордання. Розподіл цієї землі має стосунок до війни, яку веде Господь. «Пісґа» означає пагорби на північний схід від Мертвого моря (див. 34:1). «Того часу» ті покоління, які бажали залишитись у Зайорданні, отримали вказівку взаємодіяти з іншими поколіннями в справі завоювання Обіцяної Землі (вв. 18-20). Розгром двох царств у Зайорданні с моделлю для завоювання цілої Обіцяної Землі (вв. 21-22).

3:23-29 – Мойсеєва молитва

Господь відкидає Мойсеєве прохання ввійти до Обіцяної Землі через гріх обраного народу, а не через гріх самого Мойсея (пор. 32:51 і Чис. 20:12). «Владико Господи (YHWH)» (в. 24) показує стосунки між Господом і Мойсеєм як стосунки господаря та слуги. Ливан (в. 25) символізує красу тієї землі (Пс. 72:16). Пор. 31:1-8; 32:48-52; 34:1-12. Ізраїль зупинився в долині навпроти Бет-Пеору (див. 1:1, а також 4:46 і 34:6). Назва цієї місцевости нагадує нам про віровідступництво (Чис. 25:1-9, а також Втор. 4:3).

Попередній запис

Розділ 1

1:1-5 – Преамбула Мойсей звертається до «всього Ізраїлю», що перебуває за Йорданом (в. 1), а саме в землі Моав (в. ... Читати далі

Наступний запис

Розділ 4 – Мойсеєва промова про об’явлення на горі Хорив

4:1-40 – Мова Мойсея Словами «тепер, Ізраїлю, послухай» (в. 1) починається повчальна промова, базована на попередній історії. Слова «слухай, Ізраїлю» ... Читати далі