34:1-36:43 – Історія з Діною, Яків в Обіцяній Землі

34:1-31 – Діна та Сихем

Повернення Якова до Ханаану позначає кульмінаційний момент історії про обітницю, що почалась із покликанням Авраама в 12:1. «Ізраїль» мав безліч дітей та отримав володіння землею. Наступні історії в главах 34-50 не вказують конкретно, чи можливо втілити обіцянку, а говорять про те, як житиметься після її втілення.

Перше випробування стосується Ізраїлю та ханаанського народу Сихема. Сама історія містить повтори та невідповідності (чи Хамор і його син Сихем говорять від імени міста?), що наводить на думку. що старіші джерела було поєднано. З самого початку це була окрема легенда, адже хронологічно Діна мала б бути надто юною та не досягти віку для одруженая. якщо ми приймемо роки, подані в 30:11. Роль Якова настільки пасивна, що науковці сперечаються, чи не додали його до перебігу оповідання в пізнішому часі.

Однак варто зазначити, що цю історію додали в цикл про Якова з двох причин. По-перше, аби показати обраному народу усі небезпеки шлюбів з ханаанськими жінками. Незважаючи на майстерно змальовану картину кохання Сихема до Діни, її брати постійно зачіпають тему сексуального насильства. Навіть якщо іноземці роблять обрізання як знак входження до ізраїльської громади, це не вважалось достатнім. По-друге, щоб пояснити читачеві, чому ж Левій та Симеон не стали поколіннями із власними землями: їх загубила жорстокість! Пізніше Левія понизили до виконування священицьких функцій серед решти поколінь, а Симеон осів у нижньому Негеві та асимілювався поколінням Юди. Уся ця сцена застерігає ізраїльтян від двох крайностей: бути надто зацікавленим ханаанською культурою або проявляти надмірне насильство щодо членів цієї спільноти, яка продовжувала жити серед Ізраїлю.

Структура оповіді про Якова (Бут. 27-35)

А. ІСАВ ТА ЯКІВ

  • Бут. 25:19-34
  • Бут. 27:1-46
А’. ІСАВ ТА ЯКІВ

  • Бут. 33:1-20
  • (Бут. 28:1-9)
Б. ТЕОФАНІЯ

  • Бут. 28:10-22
Б’. ТЕОФАНІЇ

  • Бут. 32:1-32
  • Бут. 35:1-15
В. ЛАВАН ТА ЯКІВ

  • Бут. 29:1-30
В’. ЛАВАН ТА ЯКІВ

  • Бут. 30:25-31:55

Г. НАРОДЖЕННЯ ДІТЕЙ ЯКОВА – Бут. 29:31-30:24

Увага: інші тексти що заповнюють оповідні традиції:

Бут. 26: завершення циклу про Ісака
Бут. 34: Діна та сихеміти
Бут. 35:16-29 кінцева інформація про родину

35:1-29 – Яків в Обіцяній Землі

Перш ніж залишити Якова та оповідати історію Йосипа, автори вставили декілька важливих повідомлень, необхідних для завершення дії Божого провидіння на цьому етапі та підготовки до нового етапу в Єгипті.

(а) Яків повертається до Бетела (35:1-15). У главі 34 синам Якова загрожувала в майбутньому втрата благословення в землі через їхню жорстокість до народу Сихема. Яків проводить обряд очищення, частиною якого є знищення усіх ідолів та обіцянка шанувати одного лише Ягве, відтак назавжди залишає Сихем і повертається до місця свого видіння – Бетелу. Яків має особливі асоціяції в Бетелі протягом усього свого життя. Безсумнівно, Північне царство, Ізраїль вбачав в Якові свого особливого предка, якого вшановували у своїй центральній святині, коли Єровоам І спорудив її в Бетелі на противагу Єрусалиму (1Цар. 12:39). Чи це просто збіг, що сам Єровоам у цей час перебрався з Сихема в Бетел і також перебудував святиню в Пенуїлі (1Цар. 12:25-33)? Легенда, подана у віршах 1-8, можливо, відігравала важливу роль під час богослужень у Бетелі в роки аж до самого падіння Північного царства в 722 році. Однак сцена завершується у віршах 9-15 коротким викладом джерела Р про покликання Якова бути предком Юдеї та північного Ізраїлю. Це перегукується та підводить підсумок під майже паралельними згадками Божої обіцянки в 28:13-15 та зміни імени і покликання в 32:28; обидва тексти зазвичай приписують традиції джерел J та Е.

(б) Народження Веніямина та смерть Рахілі (35:16-21). Має народитись останній син, Веніямин. Подібно до Йосипа, він – син Якова від його улюбленої жінки Рахілі, й буде особливим для свого батька. Проте народження його супроводжує трагедія, оскільки Рахіль мусить померти через її крадіжку батькових ідолів та необачну клятву Якова, що злодій мусить померти через це. Яків перейменовує цю дитину з Беноні, і зватиметься він Веніямин «син правої руки», а отже улюблена дитина.

(в) Заключні повідомлення (35:22-29). Фінальні повідомлення прив’язані до переліку дванадцятьох синів так, аби одночасно наголосити на їх спільному арамейському спадку і водночас на різних матерях. Невелике зловісне повідомлення про негідний вчинок Рувима вставлено, аби підготувати нас до його прокляття в останніх словах Якова в 49:3-4. Зрештою, смерть Ісака відбувається за присутности обох синів, які прибули, аби поховати його в родинному гробі – те, що розпочалось із конфлікту двох братів у 25:23 нарешті завершилось миром, причому Яків приходить на зміну своєму батькові.

36:1-43 – Спадщина Ісава

Незважаючи на те, що постать Ісава в попередній оповіді окреслено досить неоднозначно: його зображено дурним, жорстоким, а також заміщеним братом в обіцяному спадку, до нього, однак, не ставились як до лихої людини, навпаки, нас часто підводять до думки, що до нього варто виявляти певне співчуття через нелегку долю, що йому випала. Заключне повідомлення циклу про Якова постає як спокута Ісава – запевнення, що, незважаючи на те, що Божий вибір Ізраїлю не завжди поважав наявні світові закони наслідування та політичну єрархію, Бог не позбавляє Свого благословення і сусідні народи. Шість фрагментарних та незрозумілих списків царів Едому та родинних дерев зіставлено так, аби переконати читача, що Едом – також великий народ, який володіє благословенням, й кордони його окреслились ще до того, як Ізраїль отримав свого царя (див. вірш 31).

Історичні покоління в Книзі Буття

Книгу Буття поділяють на десять секцій особливі списки предків, кожен з яких починається зі слів: «Оце нащадки», «Оце книга нащадків» (Toledot):

2:1 Історія днів створення світу
5:1 Нащадки Адама
6:9 Родина Ноя
10:1 Сини нащадків Ноя
11:10 Нащадки Сима
11:27 Родина Тераха
25:12 Нащадки Ізмаїла
25:19 Родина Ісака
36:1 Родина Ісава
37:2 Родина Якова

 

Попередній запис

30:25-33:20 – Боротьба Якова з Лаваном та примирення з Ісавом

30:25-31:55 – Боротьба Якова за відхід від Лавана Бут. 31:38 розповідає, що загалом Яків провів у Лавана двадцять років. Оскільки ... Читати далі

Наступний запис

37:1-38:30 – Віроломство Йосипових братів, Юда і Тамара

37:1-50:26 – Цикл Йосипа Четвертий та завершальний великий цикл традицій у Книзі Буття зосереджується на фігурі Йосипа, одинадцятому синові Якова ... Читати далі