Загальний вступ

Глави Книги Буття 1-11 – унікальний літературний шедевр у Біблії. Ці глави містять у собі низку драматичних історій, що їх загально класифікують як «міти», якщо міт визначати як історії про те, як боги створили світ та встановили порядок у ньому на самому початку. Варто зазначити також, що дванадцять епізодів у цих главах не розташовані в хронологічному порядку й не намагаються показати впорядковану послідовність подій. Автори створили приблизні рамки, що рухаються від дня створення світу через покоління людської експансії до реального історичного часу їх прямих нащадків у родині Авраама, що починається в главі 12. Для заповнення цих рамок вони використовували різні стародавні та поважні мітологічні оповіді, що несли в собі важливу інформацію про людську поведінку стосовно Бога та Божі замисли в створенні відомого їм світу. Кожна історія розкриває певний аспект Божого наміру у встановленні доброго порядку у Всесвіті й правильної моделі поведінки для усіх сотворених істот. Це може допомогти пояснити, чому ми так цікавимось етіологією, тобто з’ясуванням, чому люди роблять певні дії, наприклад відчувають сором, коли голі, носять одяг, відчувають потяг до осіб протилежної статі, працюють задля здобуття їжі тощо (у главах 2-3). Проте в тих самих оповіданнях йдеться також про людський спротив щодо обмежень, що їх встановив Бог, та про постійний людський пошук автономії аж до непослуху, а також про важко контрольовані пристрасті в сексуальній сфері та жорстокість.

Поєднання тем доброти сотвореного, поширення людського гріха та балансу між Божою карою і милосердям створює широкий портрет реального світу людського існування та встановлює необхідну підготовку та підґрунтя для розуміння, чому Бог ініціює другий ступінь у Своїх стосунків з людьми, обираючи ізраїльтян особливим народом. Цей новий народ має довідатися та свідчити, що за усім у Всесвіті стоїть лише один єдиний Бог, що він є Богом добра, любові, милосердя та справедливости. Таким чином ввідні епізоди Бут. 1-11 також містять рішучий захист монотеїзму проти язичницьких політеїстичних вірувань, а в багатьох з них сліди антиханаанської полеміки незначні.

Буття 1-5

Перша основна фаза драми зосереджується на самому початку світу та місці людей у цій схемі. У главах 1-5 динаміка дуже особиста: кожен об’єкт природи створено з великою любов’ю по черзі й навіть історії людського гріха великою мірою зосереджені на індивідуальних реакціях Єви, Адама та Каїна. Усі вони містять приховане твердження, що створений світ був близьким Богові, й Він спілкувався з людьми навіть тоді, коли вони були засліплені чи порушували порядок, перебуваючи в пошуках власної значимости та свободи. Хіазтична структура, базована на моделі АББА: перелік створених речей, за ним дві історії гріха, й завершення ще одним переліком визначних предків. Тут наголошена думка, що божественне благословення превалює та продовжується, не зважаючи навіть на людське падіння.

А Бут. 1:1-2:4 (джерело Р) Благословення створення світу
Б Бут. 2:4-3:24 (джерело J) Початок гріха
Б’ Бут. 4:1-26 (джерело J) Поширення гріха
А’ Бут. 5:1-32 (джерело Р) Благословення підтверджується знову

 

Попередній запис

Сучасні критичні методи читання Книги Буття (закінчення)

Герман Гункель та критика форм Герман Гункель опублікував свою книжку Genesis 1901 року. Праця стала революційним відривом від методу Велльгаузена ... Читати далі

Наступний запис

1:1-2:4 – Тиждень створення світу

1) Прелюдія (1:1-2). Велична драма створення світу починається твердженням, що Бог не мусив «робити» Всесвіт руками наче якусь скульптуру, але ... Читати далі