Глава 7

7:1-3. Чотири ангели – це образ, запозичений із Книги пророка Захарії, де оповідається про чотирьох ангелів, що стоять біля престолу (див. Зах. 6:5); вони, за числом сторін світу, означають повноту духовного світу. Перед тим, як настануть дні скорботи, опечатають печаттю всіх вибраних, інакше кажучи – священний останок. Останок – це термін, узятий зі Старого Заповіту, що означає мале стадо серед народу Божого. У Книзі пророка Єзекіїля йдеться про те саме – настає лихо, але ангел ставить печать, «тав», на чолах людей (див. Єз. 9:4-6). Зверніть увагу на дивний, таємничий збіг. У сучасному єврейському квадратному шрифті літера «тав» нагадує нашу «п», але в древніх алфавітах, у ханаанському і фінікійському – літера «тав» виглядає як хрест – або як хрест св. Андрія, або просто як хрест, як у всіх фінікійських написах.

У давніх християн знак «тав», очевидно, став першим знаком святого хреста і хрещення віруючого під час таїнства хрещення святою водою. Тобто він був знаком Христа, і мало хто зауважив його зв’язок із дивним прообразом пророка Єзекіїля. Тут той самий символ. Серед бур і сум’ять світу вибирається мале стадо, в якому на кожному – печать хрещення, і не просто печать хрещення, а печать слідування за Агнцем.

7:4. На думку більшости тлумачів, йдеться про останок старозавітної Церкви, про Церкву, що була первісна за часом, про останок Ізраїля. Сто сорок чотири тисячі – символічне число, добуток дванадцяти тисяч на дванадцять колін Ізраїлевих.

7:5-8. Торжественно перечислені всі коліна Ізраїля на знак того, що дванадцять вибраних уділів по дванадцять тисяч у кожному становлять сто сорок чотири тисячі. Коліно Дана тут не згадано – дехто думає, що до того часу воно зникло з літопису. Побутувала навіть думка, щоправда, нічим не підтверджена, що з коліна Дана вийде антихрист, тому з цього коліна начебто не було жодної людини, яка би залишилася вірна Богові і яка пішла би за Христом. Насправді до того часу в Ізраїлі залишилися лише нащадки кількох колін – всі решта зникли в асирійській і вавилонській неволі, отож перечислення має лише символічний характер. Так, у Церкві Старого Заповіту виділяється малий останок, ядро Церкви Нового Заповіту. Але цим малим числом, цим останком рух Царства Христового по світі не обмежується.

7:9-12. Ця картина відкриває нам доволі широку перспективу. Тут уже йдеться про вселенську Церкву, про людей із усіх племен і народів, про людей, яких не можливо перелічити. Вони йдуть у білих одежах із пальмовими гілками в руках. Святкові одежі й пальмові гілки – це атрибути свята Кучок[1], а в пророка Захарії, у другій частині його книги, саме цей празник пов’язаний із ерою приходу Месії, отож люди з пальмовими гілками святкують нове, есхатологічне свято Кучок, свято, пов’язане з виходом із Єгипту, з визволенням від рабства, як і свято Пасхи (див. Зах. 14:16). Старозавітній храм може зруйнуватися (ймовірно, тоді він уже не існував), але Іван-пророк каже нам, що храм є – це небесний храм, вселенський храм вселенської Церкви.

7:13-15. Усі, хто виправ одіж свою в крові Агнця, тобто прийняв хрещення і спасительну силу страждань Христа, вдень і вночі служитимуть тому, хто сидить на престолі.

7:16-17. Далі автор майже дослівно наводить слова з Книги пророка Ісаї: «Вони голоду й спраги терпіти не будуть уже, і не буде палити їх сонце, ані спека яка» (див. Іс. 49:10). «Бо Агнець, що серед престолу, буде їх пасти, і водитиме їх до джерел вод життя». Усе тут висловлене словами старозавітних провидців (див. Іс. 25:8; Ез. 34:23). Іншими словами, вселенська Церква відсвяткує визволення світу від влади темряви і зла, і Бог перебуватиме з нею до цілковитого знищення темряви. Жодне зло не торкнеться їх, бо Господь буде поряд із ними, й Агнець, що посеред престолу, буде їхнім Утішителем і єдиним Пастирем.


[1] Свято Кучок – одне з трьох найважливіших юдейських свят. Воно встановлене для пригадування блукання єврейського народу в пустелі в пошуках Обіцяної землі.

Попередній запис

Глава 6

6:1-8. Агнець Божий, Який являється перед престолом небесним, знімає печатки з книги тайн. У цій книзі записані майбутні долі Церкви ... Читати далі

Наступний запис

Глава 8

8:1-6. Сьома печать означає початок лих, які по сути, є розширеним відтворенням семи древніх єгипетських кар. Сім ангелів – це ... Читати далі