Методика КДБ

– У чому сенс життя? – запитав учень свого рабі.

– Яке прекрасне питання! – вигукнув рабі. – Невже ти хочеш проміняти його на відповідь?

Очевидне протиріччя між книгою Еклезіястовою і практично усією Біблією примушувало мене знову і знову роздумувати над тим, яким чином цей текст взагалі виявився включеним у Старий Заповіт. Щоб зрозуміти проблему Еклезіястову, прочитайте ці рядки. Вони усі вирвані з контексту, але кожна з них точно відбиває погляд проповідника:

  • «Розваж Божий учинок, бо хто може те випростати, що Він покривив?» (7:13)
  • «Тож іди, їж із радістю хліб свій, та з серцем веселим вино своє пий, коли Бог уподобав Собі твої вчинки!» (9:7).
  • «Гостину справляють для радощів, і вином веселиться життя, а за срібло все це можна мати» (10:19).
  • «Все, що всилі чинити рука твоя, теє роби, бо немає в шеолі, куди ти йдеш, ні роботи, ні роздуму, ані знання, ані мудрости!» (9:10).

Кожне з цих висловлювань відбиває певну стадію у свого роду зворотному паломництві проповідника, що досліджує і не знаходить сенс життя. Кожне з цих висловлювань різко суперечить іншим частинам Біблії. Чому Еклезіяст так детально описує всі існуючі хиби і пусті умогляди, включаючи у свої міркування лише жменю фраз, які більш менш відповідають «загальноприйнятому» біблійному вченню?

Коментуючи книгу Еклезіястову, консерватори створили щось на кшталт теорії «методів КДБ». Під кінець холодної війни видний офіцер КДБ втік до США. Він виступав у вечірніх новинах, звеличуючи цінності американської демократії. Потім він отримав велику ділянку землі у Віргінії і благополучно влаштувався там. Проте не минуло і декількох місяців, як він сховався в радянському посольстві, відмовився від політичного притулку і заявив, що всі хвалебні слова американському способу життя були брехнею.

Багато коментаторів сприймають Еклезіяста як такого ж провокатора. Вони кажуть, що автор цієї книги, щиро віруюча людина, зовсім не схильна впадати у відчай, надіває маску світської людини, з тих, хто «під сонцем» (цей вираз повторюється в тексті тридцять разів). Він заманює читача, всіляко викриваючи марноту цього життя «під сонцем», а під кінець розставляє пастку і – ага, попалися! – сповіщає істину, в яку він ні на хвилину не переставав вірити: «Бога бійся, й чини Його заповіді, бо належить це кожній людині!» (12:13).

Апологет Френсіс Шефер застосовує подібний метод, підводячи, як він каже, «людину до логічних висновків з його передумов». На час дискусії він готовий прийняти крайні матеріалістичні ідеї – відсутність Бога, відсутність абсолюту, а потім демонструє, що логічні наслідки з цих передумов ведуть до анархії та самогубства. Багатьом цей метод здається дуже переконливим. Його використовували російські письменники Тургенєв у «Батьках і дітях» і Достоєвський у «Братах Карамазових» і «Бісах». Вони доводили до крайності висновки нігілізму (саме це слово ввів в обіг Тургенєв) і показували непридатність цієї філософії як громадської або особистої етики. «Якщо Бога немає, усе дозволено», – писав Достоєвський.

Проте важко повірити, щоб Еклезіяст користувався такою методикою апологетів. «Світські» і «марнотні» висловлювання займають у цьому тексті занадто багато місця і виглядають куди переконливіше, ніж рідкісні промені світла. Мільтон, сам того не бажаючи, перетворив Сатану на справжнього героя «Втраченого раю». Так і в Еклезіясті відчай виявляється набагато потужнішим за все інше, а оптимістичніші або «благочестивіші» висловлювання виглядають досить сторонніми, немов проповідник вставив їх у марній спробі повернути собі надію. Щоб осягнути сенс цієї книги, я повинен був зануритися глибше в цю дивну філософію проповідника, вивчити її зсередини.

Попередній запис

Прокляття благополуччя

Мене також спантеличувало традиційне ототожнення проповідника із Соломоном, автором багатьох приповістей. Більшість дослідників Біблії сумніваються в авторстві Соломона (сама книга ... Читати далі

Наступний запис

Тягар богів

Єдина мудрість, яку ми можемо придбати, – це мудрість упокорювання. Упокорювання нескінченне. Т. Еліот На мій погляд, суть Еклезіястового вчення ... Читати далі