Глава 58 – НЕ ГОДИТЬСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ТЕ, ЩО ЗАВИСОКЕ ДЛЯ НАС, І НЕВІДОМИХ ПРИСУДІВ БОЖИХ

Господь. Сину, остерігайся мудрувати над високими питаннями і над високими судами Божими: чому то цього так відкинено, а той дійшов великої ласки, чому цей нещасливий, а того так високо поставлено.

Все те незбагненне і нічий ум, нічиє мудрування не в змозі збагнути суду Божого.

Тому-то, коли ворог тобі таке підсуває, або дехто з цікавих людей ламає собі над тим голову, відповідай словами пророка: «Ти праведний, Господи, і прямі Твої присуди» (Пс. 119:137), «Присуди Господа правда, вони справедливі всі разом» (Пс. 19:10).

Моїх присудів треба боятися, а не досліджувати, бо для людського розуму вони невідомі.

Не досліджуй того і не сперечайся, які у святих чесноти, хто за кого святіший, або хто більший у Царстві Небесному.

Бо такі питання нераз доводять до сварки і непотрібних суперечок, та ще й збільшують гордість і пусту чванливість. З того виростає заздрість і незгода, бо той одного святого, а інший іншого гордовито намагається поставити вище.

А знати і хотіти досліджувати такі речі не приносить ніякої користи, а тільки святим воно не миле, бо я не є Бог «безладу, але миру» (1 Кор. 14:33); а той мир основується радше на правдивій покорі, ніж на самовільному вивищенні.

Декого щира любов прихиляє більше до одних або до інших святих, але це потяг радше людський, ніж Божий.

Я – Той, хто створив усіх святих; Я дарував їм благодать; Я вінчав їх славою.

Я знаю заслуги кожного зокрема; Я наперед поблагословив їх Своїми солодощами.

Я перед віками вже наперед знав Своїх улюблених; Я вибирав їх на світі, а не вони Мене вибирали.

Я покликав їх з ласки, притягнув до Себе з милосердя; Я досвідчав їх різними спокусами.

Я злив на них чудові втіхи; Я дав їм силу витримати; Я увінчав їх терпеливість.

Я розпізнаю першого і останнього; Я обнімаю усіх Моїх святих; Мене над усе треба благословити і в кожному зокрема треба Мені віддавати честь за те, що Я так славно їх звеличив і без жодних попередніх заслуг призначив їх для слави.

Так, хто погордить одним із Моїх найменших, той не шанує і великого, бо Я створив маленького і великого.

А хто віднімає чести котромусь із святих, той віднімає її і в Мене й у всіх інших у Царстві Небесному.

Завдяки союзові любови вони всі є одне; одне й те саме думають, того самого бажають і всі вони один одного люблять.

А крім того – і це є важливіше – вони більше люблять Мене, ніж себе і свої чесноти.

Бо, полинувши вище себе і очистивши себе від власної любови, вони зовсім переходять на Мою любов і находять у ній блаженний спокій.

Ніщо не може їх від того відвернути ні засмутити, бо вони, повні віковічної правди, горять вогнем невгасаючої любови.

Так хай замовкнуть тілесні і змислові люди, що нічого іншого не знають, як тільки любити власну приємність, перемовлятися про стан святих. Вони віднімають і додають по своїй прихильності, а не так, як віковічній Правді до вподоби.

Багато буває несвідомих, а найбільше таких, що непросвічені як треба і рідко коли вміють любити когось чистою духовною любов’ю.

До одних чи до інших приманює їх завеликий природний потяг і людська приязнь і, як буває в них на землі, так вони уявляють собі святих у небі.

Але є непорівняльна різниця між тим, що думають собі нетямущі, і тим, що добачають мужі просвічені об’явою з висот.

Тому остерігайся, сину, мудрувати про те, що перевищує твоє знання, а більше за тим побивайся і до того прямуй, щоб ти міг стати хоч найменшим у царстві Божому.

А коли б хто й знав, котрий є святіший за іншого, або хто більший в Царстві Небесному, то на що придалося б йому таке знання, коли б завдяки йому не впокорився переді Мною і не став ще більше хвалити Моє ім’я?

Той робить діло набагато миліше Богові, хто роздумує над тим, які великі його гріхи, а які маленькі чесноти і як далеко йому до праведности святих, ніж той, хто сперечається про більшу чи меншу їхню святість.

Краще молитися до святих побожно, зі слізьми і з покірливим серцем благати їхнього славного заступництва, ніж пустими здогадами досліджувати їхні таємні заслуги.

Вони були б навіть дуже вдоволені, якщо б люди змогли вгамуватися і полишити свої теревені.

Вони не чваняться своїми чеснотами, бо все, що добре, вважають не своєю заслугою, а Моєю, бо все те Я подарував з Моєї безмірної любови.

Вони так повні Божої любови і радощів, що для слави і для щастя нічого їм не бракує й нічого не може бракувати.

Усі святі, чим вищі вони у славі, тим покірніші в серці, а Мені тим ближчі і миліші.

Тому написано, що вони клали свої вінці перед Богом, поприпадали ниць перед Ягнятком і поклонилися Тому, що живе віки вічні (Об. 5:12).

Багато людей питається, хто більший у царстві Божому, а самі не знають, чи будуть гідні того, щоб належати хоч до найменших.

Велика річ бути хоч найменшим у небі, де всі є великими, бо всі синами Божими зватимуться  і «синами Божими стануть» (Мт. 5:9).

Найменший стане за тисячу, а столітній грішник згине (Іс. 60:22; 65:20).

Бо коли учні питалися, хто буде більший у Царстві Небесному, почули таку відповідь: «Коли не навернетесь, і не станете, як ті діти, не ввійдете в Царство Небесне!» (Мт. 18:3).

«Отже, хто впокориться, як дитина оця, той найбільший у Царстві Небеснім» (Мт. 18:4).

Горе тим, хто не хоче добровільно впокоритися, як діти, бо низенькі ворота Небесного Царства не дадуть їм увійти всередину.

Горе також багачам, що вже тут мають свої втіхи: бо коли вбогі входитимуть у Царство Боже, вони стоятимуть надворі і ридатимуть.

Тіштеся покірливі і веселіться вбогі, «Царство Боже бо ваше» (Лк. 6:20), якщо тільки по правді живете.

<< Глава 57 – НЕХАЙ НАДТО НЕ ПАДАЄ ДУХОМ ЛЮДИНА, ЯКЩО ЧАСОМ ДЕ В ЧОМУ СХИБИТЬ

Глава 59 – ВСЮ НАДІЮ І ВСЕ ВПОВАННЯ ТРЕБА ПОКЛАДАТИ ТІЛЬКИ НА ЄДИНОГО БОГА >>