Книга пророка Даниїла

Пророк Даниїл, Джеймс Тіссо

Пророк Даниїл був знатного, можливо, навіть царського роду. У 3-й рік царювання Іоакима, при першому завоюванні Навуходоносором Єрусалима (у 606 р. до Р. Х.), юний Даниїл потрапив у вавилонський полон. З іншими знатними юнаками Даниїла відправили в школу для підготовки до служби при царському дворі. Даниїлу тоді було від 14 до 17 років.

У школі з ним вчилися троє його друзів: Ананія, Азарія і Мисаїл. Протягом декількох років їм належало вивчити місцеву мову і різні халдейські науки. При вступі цих юдейських учнів перейменували у Валтасара, Седраха, Авденаго і Місаха. Проте з прийняттям поганських імен юнаки не зрадили батьківській вірі. Остерігаючись осквернитися поганською їжею, вони прохали свого поганського вихователя видавати їм їжу не з царського столу, окроплену ідоложертовною кров’ю, але просту рослинну. Вихователь умовно погодився і протягом десяти днів годував юнаків рослинною їжею. Наприкінці пробного періоду ці юнаки виявилися здоровішими за інших, які харчувалися з царського столу. Відтоді їм було дозволено продовжувати харчуватися рослинною їжею. Господь нагородив благочестивих юнаків успіхами в науках, і вавилонський цар на випробуванні виявив, що вони мудріші за його вавилонських волхвів.

Після закінчення навчання Даниїл з трьома друзями був призначений на службу при царському дворі і залишався в званні придворного сановника весь час царювання Навуходоносора і його п’яти наступників. Після ж підкорення Вавилона, став радником царів Дарія Мидійського і Кира Персидського (див. Дан. 6:28).

Бог дав Даниїлу дар розуміти видіння і сни, який він проявив, роз’яснивши два сни Навуходоносору (Дан. 2 і 4). У першому сні Навуходоносор бачив величезного і страшного ідола, що був розбитий каменем, який відірвався від гори. Даниїл пояснив царю, що ідол символізував чотири поганські царства, які повинні були змінити одне одне, починаючи з Вавилонського і закінчуючи Римським. Камінь, який скрушив ідола, символізував Месію, а гора – Його вічне Царство. Даниїл пояснює: “І в дні тих царств Бог небесний воздвигне царство, яке повіки не зруйнується, і царство це не буде передано іншому народові; воно скрушить і зруйнує всі царства, а саме буде стояти вічно” (див. Дан. 2:31-45).

Сон цей виявився пророчим видінням про Церкву. Дійсно, християнська віра, що виникла в Римській імперії, наповнила весь світ і існуватиме до кінця світу, а від колишніх великих поганських держав не залишилося жодного сліду.

У третьому розділі книги Даниїла розповідається про подвиг його трьох друзів, які відмовилися вклонитися золотому ідолу, за що були кинуті в розжарену піч. Але Ангел Божий зберіг їх у вогні неушкодженими.

Про діяльність пророка Даниїла протягом семи років царювання трьох наступників Навуходоносора (Евіль-Мередаха, Неріглисора і Лавосоардаха) нічого не відомо. Вбивця Лавосоардаха, Набонід, зробив свого сина Валтасара своїм співправителем. У перший рік правління Валтасара Даниїлу було видіння про чотири царства, яке перейшло у видіння неба і Бога в образі “Ветхого днями” і “Сина Людського”, тобто Сина Божого, Котрий мав утілитися (Дан. 7). Як ми знаємо з Євангелій, Спаситель часто називав себе Сином Людським, нагадуючи цим юдеям про пророцтво Даниїла. На суді Синедріону, коли первосвященик запитав Христа, чи являється Він обіцяним Месією, Господь прямо їм вказав на це видіння Даниїла і нагадав про небесну славу Сина Людського (див. Дан. 7; Мф. 26:64). Видіння пророка Даниїла у своїй головній частині відноситься до часів перед кінцем світу і Страшного суду, хоча деякі штрихи його передбачають гоніння Антиоха Єпифана в III столітті до Р. Х. і гоніння на Церкву за часів антихриста.

Наступне видіння, записане в третій рік правління Валтасара, про дві монархії під образом барана й козла теж стосуються кінця світу. У цих видіннях є спільні риси з видіннями євангеліста Іоанна Богослова, записаними в його книзі Одкровення (Дан. 7-8; Одкр. 11-12 і 17).

Пророк Даниїл, Мікеланджело Буонарроті

Вавилон був узятий мидійським царем Дарієм у 17-й рік царювання Валтасара (539 р. до Р. Х.). Під час завоювання міста Валтасар загинув, як йому було передбачено таємничою рукою, що написала на стіні: “Мене, мене, текел, упарсин… ти зважений на терезах і знайдений дуже легким… розділене царство твоє і дане мидянам і персам” (Дан. 5:25,27,28). Цей напис Валтасару розшифрував пророк Даниїл. Як ми вже згадували, падіння Вавилона було передбачене пророками Ісаєю і Єремією (Іс. 13-14 і 21, Єр. 50-51). У Книзі Одкровення Вавилон втілює царство світового зла (Одкр. 16-18 і 21).

За Дарія мидійського Даниїл був одним із трьох найголовніших вельмож мидійського царства. Через заздрість поганські вельможі обмовили Даниїла перед Дарієм і хитрістю добилися, щоб Даниїла кинули до рову з левами. Але Бог зберіг Свого пророка неушкодженим (Дан. 6). Пізніше Даниїл отримав одкровення про сімдесят седмин (70×7=490 років), в якому вказаний час пришестя Месії (Дан. 9).

Під час царювання Кира Даниїл залишився в тому ж придворному званні. Не без його участі Кир видав у 536 р. указ про звільнення євреїв з полону. За переданням, пророк Даниїл показав Кіру пророцтво про нього Ісаї (див. Іс. 44:28; 45:13). Уражений цим пророцтвом, цар визнав над собою владу Бога і повелів євреям побудувати на честь Його храм в Єрусалимі (Езд. 1). У третій рік царювання Кира у Вавилоні Даниїл удостоївся отримати одкровення про подальшу долю народу Божого у зв’язку з історією поганських держав (Дан. 10-12). Пророцтва про гоніння за віру одночасно стосуються гонінь Антиоха Єпифана і антихриста.

Наводимо тут два уривки з апокаліптичних пророцтв Даниїла: “І постане у той час Михаїл[1], князь великий, який стоїть за синів народу твого; і настане час тяжкий, якого не бувало з тих пір, як існують люди, донині; але врятуються у цей час з народу твого всі, які знайдені будуть записаними у книзі. І багато з тих, що сплять у поросі землі пробудяться, одні для життя вічного, інші на вічну наругу і посоромлення. І розумні будуть сяяти, як світила на тверді, і ті, що навернули багатьох до правди, – як зірки, повіки, назавжди” (Дан. 12:1-3, пор. Мф. 13:43). “Приховані і запечатані слова ці до останнього часу. Багато хто очиститься, убілиться і переплавлений буде через спокуси, нечестиві ж будуть чинити нечестиво, і не зрозуміє цього ніхто з нечестивих, а мудрі зрозуміють” (Дан. 12:9,10).

У трьох з половиною роках, протягом яких посиляться гоніння на віруючих, деякі бачать вказівку на термін царювання антихриста. Втім, апокаліптичні терміни можуть мати символічне значення[2].

Про наступну долю пророка Даниїла мало що відомо. Помер Даниїл у глибокій старості, близько 90 років, ймовірно, у Сузах.

Книга пророка Даниїла складається з 12 розділів.

  • Перші 6 розділів книги складають її історичну частину. У них вказується, як під час полону ширилася слава Божа серед юдеїв і язичників.
  • 7-12 розділи – пророчі, що містять видіння про майбутню долю поганських народів, серед яких жили юдеї, і про долю Царства Божого – Церкви.

Достовірність книги пророка Даниїла оспорюють деякі сучасні біблійні критики. Проте для віруючих достатнім свідченням достовірності Книги Даниїла є те, що Сам Господь Ісус Христос двічі посилався на пророцтва, що містяться в ній. Чудове те, що Даниїл точно передбачив час пришестя Христова і початок Нового Завіту. Це пророцтво “про седмини” неприємно тим євреям, які не визнають Христа і чекають нового “месію”.


[1] Архангел Михаїл (див. Одкр 20:11).

[2] Між іншим Ісус Христос також проповідував на протязі трьох з половиною років.

  1. Значення пророцтв у людському житті
  2. Опис пророчої епохи
  3. Значення древніх пророків
  4. Викриття й розрада
  5. Книга пророка Іоїля
  6. Книга пророка Іони
  7. Книга пророка Амоса
  8. Книга пророка Осії
  9. Книга пророка Ісаї
  10. Книга пророка Михея
  11. Книга пророка Софонії
  12. Книга пророка Наума
  13. Книга пророка Аввакума
  14. Книга пророка Єремії
  15. Книга пророка Авдія
  16. Книга пророка Єзекиїля
  17. Книга пророка Даниїла
  18. Книга пророка Аггея
  19. Книга пророка Захарії
  20. Книга пророка Малахії
  21. Завершальний огляд змісту і значення пророчих книг