Особа: що привернуло б мою увагу – частина 1

В Апостольському символі віри все Ісусове життя помістилося в одному абзаці: прямо від народження ми перескакуємо до смерті, зішесття в пекло і сходження на небеса. Хвилиночку! А ми нічого не забули? Він народився від Діви Марії і був розіп’ятий при Понтії Пілаті. А що сталося між цими двома подіями? При такому поспішному переказі Його життя, усе, що Ісус зробив і сказав за тридцять три роки, які провів на землі, залишилося осторонь. Як пройшло Його життя тут?

Те, що я пам’ятаю з недільної школи, значною мірою зводить нанівець мої спроби зобразити Ісусове повсякденне життя, оскільки там воно показувалося у вигляді неживих фігурок. От Він читає проповіді. От тримає на руках ягняти. От розмовляє із самарянкою, а от говорить з чоловіком на ім’я Никодим. Мабуть, найживіша картинка – крихітний човник, що розгойдується на намальованих хвилях, а в ньому Ісус з учнями. Пам’ятається, була ще одна, де Ісус стоїть з хлистом посеред храму, але все це ніяк не співвідноситься з тим, що я знаю про Нього. Картинок, де Ісус веселиться на святі, точно не було. У недільній школі мені розповіли лише деякі факти з Його життя, і Він залишався для мене далеким і двовимірним.

Мій Христос ожив, коли я подивився фільми про Нього. Деякі режисери, приміром Дзефірелі в «Ісусі з Назарету», створили декорації в точній відповідності з Євангелієм.

Кадр з фільму “Ісус з Назарету” (1977)

На відміну від неживих шкільних сценок, фільми представляють Христа в русі. Він оточений вируючим натовпом, нетерплячі слухачі протискуються ближче зі своїми проханнями.

Я дивлюся ці фільми, читаю Євангелія і за звичкою уявляю себе в ролі журналіста. От я з блокнотом у руках змішуюся з натовпом, слухаю, щоб потім написати про Ісуса, і в той же час розумію, що Його розмови і мене самого змінюють. Що я бачу? Що мені подобається? Що обурює? Як розповісти про Нього читачам?

* * *

Я не можу почати свій репортаж з того, з чого починаю зазвичай: із зовнішності мого героя. Цього ніхто не знає. Перші, хоч трохи близькі до реальності зображення Ісуса, з’явилися лише в п’ятому столітті нашої ери, та і вони ґрунтувалися на припущеннях. До того греки малювали його безбородим юнаком із зовнішністю Аполлона.

У 1514 році був сфабрикований документ, підписаний римським намісником Публієм Лентулом, наступником Понтія Пілата. У ньому містився такий опис Ісуса:

«Високий, фізично розвинений чоловік, люб’язний і доброзичливий; волосся його, колір якого важко описати, витончено в’ється… і, розділене прямим проділом, прямує йому на плечі, улюблена зачіска в жителів Назарету; лоб його високий, чиста шкіра без слідів зморшок; приємний рум’янець на щоках, ніс і рот правильної форми, борода того ж кольору, що і волосся, розділяється надвоє, очі яскраво-блакитні, світлі і спокійні».

Таким малювали Ісуса на бетонних стінах у церкві мого дитинства. Фальсифікатор видає себе в наступній фразі: «Ніхто не бачив, щоб він сміявся». Мабуть, ми з ним читали різні Євангелія. У моїх взагалі не говориться про Ісусову зовнішність, проте згадується, що перше своє диво він створив на весіллі, а учням давав жартівливі прізвиська і до всього іншого уславився людиною, яка «любить їсти, пити вино» (Лк. 7:34).

Пир у домі Симона фарисея (фрагмент), Паоло Веронезе

Коли Його учням докорили в недотриманні обрядів, Ісус відповів: «Чи можуть постити гості весільні, коли з ними жених?» (Марка 2:19). Ісус невипадково обрав саме цей образ – жених, який своєю радістю осяює весільний бенкет.

Одного разу я показав у класі підборку слайдів, на яких були представлені зображення Ісуса, виконані майстрами різних країн і континентів, – Африки, Кореї, Китаю, – а потім попросив учнів описати мені Ісуса. Виявилось, що всі уявляли Його високим, більшість припустила, що він мав привабливу зовнішність, товстим Його ніхто не назвав. Коли я показав їм фільм Бі-Бі-Сі про життя Христа, де головну роль зіграв невисокий повненький актор, деякі визнали це блюзнірством. Ми вибираємо високого, красивого і, вже звичайно, стрункого Ісуса.

Між тим, у другому столітті була поширена думка, що Христос був горбанем. У Середні віки безліч християн вважали, що Ісус страждав на проказу. Сьогодні віруючі морщаться, почувши таке, або навіть вважають єрессю. Як же! Адже Він був досконалістю. Проте в усій Біблії я знайшов лише один опис Його зовнішності. Це пророцтво, промовлене за сотні років до Його народження. От як описав Його Ісая в уривку, який Новий Завіт відносить до Ісусового життя:

«Як багато хто дивувався, дивлячись на Тебе, – настільки був спотворений більше за будь-яку людину лик Його, і вигляд Його – більше за синів людських!… немає у Ньому ні вигляду, ні величі; і ми бачили Його, і не було у Ньому вигляду, який приваблював би нас до Нього. Він був знехтуваний і умалений перед людьми, муж скорбот, що пізнав болісті, і ми відвертали від Нього лице своє; Він був зневажуваний, і ми ні у що ставили Його» (Ісаї 52:14, 53:2-3).

Кадр з фільму “Страсті Христові” (2004)

Євангелія нічого не розповідають про Ісусову зовнішність. Отже ми не можемо з упевненістю знати про це. І добре, як мені здається. Наші захоплені уявлення про Ісуса кажуть більше про нас самих, ніж про Нього. У Ньому не було нічого надприродного: Іоанн Хреститель визнав, що ніколи не упізнав би Ісуса, коли б не особливе одкровення (див. Іоанна 1:33). Відповідно до того, що пише Ісая, ми не можемо пояснити привабливість Христа ні Його красою, ні величчю, нічим іншим, що стосується зовнішності. Розгадка не в цьому.

Попередній запис

Спокуса: зіткнення в пустелі - частина 4

Хоча сатана і отримав відсіч, він покидав поле битви з усмішкою на обличчі. Христос твердо відмовився грати за його правилами, ... Читати далі

Наступний запис

Особа: що привернуло б мою увагу - частина 2

Тепер ми залишимо питання про зовнішність Христа і спробуємо розібратися, що Він був за Людиною. Які особові характеристики виявили б ... Читати далі