Послання до Римлян: розділи 6-8

Римлян 6

6:1 Залишатися в гріху, щоб множилася благодать?

Павло часто застосовує цей письменницький прийом. У процесі аргументації він робить паузу для того, щоб відповісти на заперечення чи питання, які можуть виникнути в читача. Деякі люди зробили практичний висновок, який змусив Павла вжахнутися, як це видно з цього уривка. Російський чернець Распутін, наприклад, дійшов висновку: “Я більше грішитиму, щоб заслужити на більше прощення”. Він вів абсолютно аморальний спосіб життя.

Внутрішні битви

Битва і перемога

6:23Бо відплата за гріх – смерть, а дар Божий – життя вічне у Христі Ісусі, Господі нашому“.

Перша частина Послання до Римлян малює величну картину Божої благодаті і прощення. Ця картина настільки велична, що Павло піднімає кілька складних питань. “Мені це подобається”, – може вигукнути людина, яка заблукала, після того, як вона закінчить читати першу частину Послання. – “Чим більше я грішу, тим більше можливості буде в Бога простити мене. Чи не так? Тому я житиму так, як хочу!”

Ілюстрації з життя

Коли Павло власними зусиллями намагався бути праведним (дотримуючи закон), він був повністю переможений гріхом. Хоча його наміри були благими, він намагався виграти битву з гріхом, покладаючись на власні сили і здібності. Для перемоги в цій битві є лише один спосіб. У результаті Павло робить наступний висновок: “Бідна я людина! Хто визволить мене від цього тіла смерти? Дякую Богові моєму через Ісуса Христа, Господа нашого” (7:24-25).

Найкращим доказом християнської віри є віруючий, життя якого змінилося. Павло закликає християн вважати себе “мертвими для гріха, живими ж для Бога у Христі Ісусі” (6:11). Він пише це так, як ніби це дійсно можливо!

Завершальна відповідь

Потім, подібно до пориву свіжого вітру, слідує розділ 8. Він є одним з обнадійливіших місць Біблії. Його темою є Святий Дух, і Павло описує роль, яку Дух грає в нашому житті. Дух приходить нам на допомогу в наших взаєминах з Богом. Він навіть клопоче за нас, коли ми не знаємо, про що молитися (8:26). В основному, Дух розкриває нам перевагу бути дітьми Божими.

Конфлікт, проте, не зникне повністю, продовжує Павло, оскільки ми – частина творіння, що страждає (8:18-25). Проте з Богом, Який за нас, ми можемо бути більше, ніж переможцями, і одного дня Бог знову зробить увесь всесвіт ідеальним. Це обіцяння має запевнити нас у тому, що ніщо не може відлучити нас від любові Божої (8:38-39).

Римлян 7

Обмеження закону

Закон служить благій меті, але лише до певної межі

7:18Бажання добра є в мені, але щоб зробити таке, того не знаходжу“.

Практично в кожному посланні Павла спливає на поверхню ця тема – чим хороший закон? Для більшості читачів Павла слово закон означало великі збірки правил і приписів, які були деталізовані в Старому Завіті. Коли б Павло не починав розмову про “новий завіт” або “свободу в Христі”, його єврейські слухачі бажали знати, що він думав про закон Мойсеїв. Чи як і раніше Бог вимагає підпорядкування?

Будучи фарисеєм Павло добре вивчив закон Мойсеїв. Цей розділ, найбільш особистий і автобіографічний у Посланні до Римлян, повністю розкриває те, що Павло думає з цього питання.

Коли закон корисний. Павло ніколи не радить ігнорувати закон. Він знає, що закон містить основний кодекс моралі, вираження поведінки, яка приємна Богові. Закон хороший одним – він показує, що таке гріх. “Але я не пізнав гріх інакше, як через закон” (Рим. 7:7). Згідно з Павлом, такі правила, як десять заповідей, корисні, життєздатні і хороші.

Коли закон даремний. Закон має один головний недолік. Після того, як він показує, наскільки ми гріховні, він не робить нас кращими. Зі свого минулого Павло виніс вкрай розвинуте почуття совісті. Як він відмічає, це почуття, в основному, примушувало його почувати себе винним. Закон, який розкривав його слабкості, не міг надати сили, необхідних для їх подолання. Закон або інший набір приписів, кінець кінцем, ведуть до смерті.

Допомога ззовні

Дотримання більшої частини десяти заповідей для такої людини суворих правил, як Павло, не складало труднощів. Зовнішні дії, такі як принесення клятви, вбивство, перелюб, крадіжка і брехня, могли бути оцінені і піддавалися контролю. Проте внутрішній, невидимий гріх, такий як пожадання, був набагато тяжчим. Як показав Ісус у Нагорній проповіді, невидимі гріхи, наприклад, гріховні пожадання, похіть і гнів, не менш злочинні, ніж більшість зовнішніх проявів, таких як крадіжка, перелюб і вбивство.

Нагірна проповідь (фрагмент), Карл Генріх Блох

Римлян 7 містить яскраву ілюстрацію боротьби, яка виникає, коли недосконала людина присвячує себе досконалому Богу. Будь-який християнин, який задається питанням: “Як я можу колись позбутися властивих мені гріхів?” – знайде втіху в одкровенні, що наводиться Павлом. Перед лицем встановлених Богом правил усі ми виявляємося безпорадними. Саме це Павло і має на увазі. Жодні правила не можуть розірвати жахливе коло провини і невдачі. Нам потрібна допомога ззовні, щоб “нам служити Богові в оновленні духу, а не за старою буквою” (7:6). Розділ 8 розкриває, у чому полягає ця допомога.

Римлян 8

8:28 Тільки до блага?

Цей знаменитий уривок часто чи цитується не повністю, чи є тенденція поширювати його сенс на те, що тут не мається на увазі. Його треба читати разом з двома наступними абзацами. Павло не обіцяє, що християни набудуть лише радості чи задоволення. Насправді, він має на увазі, що в Божому плані сприяння до блага можуть міститися і важкі випробування, які перераховуються у віршах 8:35-39. Проте ніщо не зможе відлучити нас від любові Божої.

Життя в Дусі

Оживлені з мертвих і драма всесвіту

8:31Якщо Бог за нас, то хто проти нас?

Темою розділу 8 є Святий Дух. У цьому розділі Павло дає панорамний огляд того, як Дух може змінити життя людини. На перше місце Павло висуває насущну проблему гріха, яку він щойно підняв з усією актуальністю. “Немає нині ніякого осуду тим, котрі у Христі Ісусі” (8:1), – проголошує він. Своїм життям і смертю Ісус Христос розв’язав проблему на всі часи. (В розділі 4 під час пояснень Павло використовує термін “зараховано”. Бог визнає досконалість Ісуса і “зараховує” її нам, тобто поширює її на нас, так що ми судимося не самі по собі, але Ісусом.)

Павло знову доносить до нас найрадіснішу звістку: Ісус Христос не залишився мертвим. Павло захоплюється тим, що та ж сама сила, яка воскресила з мертвих Христа, може так само оживити і нас. Дух, що дає життя, може розвіяти той морок, який описується в Римлян 7.

За це варто боротися

Проте Святий Дух не усуває всі проблеми. Самі імена Духа, які наводить Біблія, – Заступник, Помічник, Утішитель, – мають на увазі, що проблеми залишаться. Проте, “Бог усередині”, може зробити для нас те, що ми не можемо зробити власними силами.

Павло ніколи не зменшує земні страждання, врешті-решт, його власне життя включало побої, тюремне ув’язнення, корабельну аварію, замахи на нього і хронічну хворобу. Проте він з абсолютною упевненістю наполягає на тому, що майбутні нагороди перевершать усі теперішні страждання. Життя християн на землі може бути наповнене численними труднощами (8:22-23) точно так, як і життя учасників олімпійських ігор, які присвячують роки тренуванням, піддають себе обмеженням і переносять біль для того, щоб виграти золоту медаль. Проте славне закінчення доведе, що всі труднощі були того варті.

Те, що відбувається з віруючими, Павло описує як головну драму історії: “Бо створіння з надією чекає з’явлення синів Божих” (8:19). Духовні перемоги всередині нас принесуть занепалому творінню звільнення і оздоровлення. Апостол ледве стримує себе, коли він роздумує про ці істини.

Римлян 8 закінчується гучним твердженням, що ніщо – абсолютно ніщо – не може відлучити нас від любові Божої. Для Павла ця обставина є фактом, про який варто кричати на повний голос.

Попередній запис

Послання до Римлян: розділи 3-5

Римлян 3 Зцілення Лікування загальної хвороби 3:22 "Правда Божа через віру в Ісуса Христа у всіх і на всіх‚ хто ... Читати далі

Наступний запис

Послання до Римлян: розділи 9-16

Римлян 9 9:19 У когось є ще питання? Часто Павло перериває хід свого оповідання, ставлячи одне чи кілька питань. Таким ... Читати далі