Євангеліє від Марка: розділи 7-9

Марка 7

7:3-4 Пояснення юдейських звичаїв

Ремарка що міститься у віршах 7:3-4 пояснює поширений єврейський звичай церемоніального обмивання рук. Ремарки, подібні до цієї, свідчать про те, що Марк писав для неєврейської аудиторії, яка потребувала пояснень того, що відбувається.

Викриття фарисеїв, Джеймс Тіссо

Різні полюси

Ісус збуджує захоплення простих людей і ненависть фарисеїв

7:18Невже ви такі нерозумні? Невже не розумієте, що все те, що входить у людину ззовні, не може осквернити її?

Хоча людські натовпи іноді ледь розуміють слова Ісуса, вони йдуть за Ним, оскільки Він продовжує зціляти людей. З іншого боку, релігійна, політична та інтелектуальна еліта налаштована різко проти Ісуса, але вона не може ослабити Його вплив на людей. Фарисеї особливо продовжують докладати зусиль для того, щоб змусити Ісуса помилитися, що могло б налаштувати людей або владу проти Нього.

З багатьох причин фарисеї виглядають дивно серед Ісусових недругів: згідно із загальноприйнятою думкою, вони були строгими і релігійними. Хоча фарисеї докладають великих зусиль для того, щоб дотримувати старозавітний закон, Ісус наскрізь бачить їх праведну поведінку. Він засуджує їх за те, що вони основну увагу приділяють зовнішній стороні речей, ігноруючи великі небезпеки, що йдуть зсередини.

Нерозуміння суті

Фарисеї були строгими законниками, але Ісус на подив жорстко реагує на такі, здавалося б, незначні речі. Зосереджуючись на правилах, фарисеї ризикують не зрозуміти саму суть Благої Звістки. Демонстративні прояви легалізму нікого не наближають до Бога. Насправді вони сповнюють людей гордістю, наповнюють відчуттям власної праведності і відштовхують від інших людей.

Зціляючи людей у священну суботу, Ісус показує лицемірство фарисеїв. Повністю розуміючи, що Його дії викличуть обурення строгих законників. Він, проте, йде на це, наполягаючи на тому, що співчуття до тих, хто має потребу має бути вище за дотримання традицій. Фарисеї ж більше піклуються про дотримання правил, ніж про допомогу ближнім.

Марка 8

8:8 Втрати при перекладі

При перекладі книги з однієї мови на іншу деталі часто губляться. Наприклад, використане в сцені насичення 5000 (6:43) грецьке слово, що було перекладене як “кошик”, застосовувалося для позначення невеликих кошиків, розміром з контейнер для сніданку. При насиченні 4000 залишками заповнили сім великих кошів. Це ж слово використовується для опису коша, в якому сховався апостол Павло при втечі з Дамаску (Діяння 9:25).

8:29 Петро вчиться упокорюванню

Деякі дослідники вважають, що Марк отримав відомості від апостола Петра, який був очевидцем подій. Якщо це так, то євангеліє розповідає дещо про те, як Петро змінився. Марк оповідає про три різні випадки, коли Ісус засуджує Петра (див., наприклад, 8:33), але опускає декілька випадків, коли Ісус хвалить його. Порівняйте, наприклад, цей уривок з паралельним місцем у Матфея 16:13-20, коли Ісус високо відізвався про Петра. По ходу подій запальний Петро, поза сумнівом, отримав декілька уроків упокорення.

Поворотна точка

Очікування іншого Месії

8:31І  почав навчати їх, що Сину Людському належить багато постраждати“.

Розділ 8 показує, що Ісус гнівається на Своїх учнів. “Маючи очі, не бачите, маючи вуха, не чуєте?” (Мк. 8:18) – запитує Він з докором. Учні бачили, як Ісус наситив 5000 людей, а потім ще 4000, проте вони як і раніше турбуються про своє харчування.

Незважаючи на всю свою нетямущість, учні все-таки зрозуміли щось важливе про Ісуса. Натовпи вважають Його втіленням пророка Іллі або, можливо, Іоанна Хрестителя. Проте Петро прямо каже, що Ісус – це “Христос”, Месія, що здавна передбачалося пророками (8:29).

Неможливо переоцінити значущість слова “Месія” для євреїв першого століття. Гноблені упродовж століть іноземного володарювання, вони пов’язували усі свої надії з Месією, який знову поведе їх народ до слави. Матфея 16:17-19 повідомляє, що, задоволений спонтанним затвердженням Петра, Ісус похвалив його.

Проте яскравий зліт Петра безпосередньо передує одному з його найглибших падінь – через кілька абзаців Ісус порівнює Петра з сатаною.

“Відійди від Мене, сатано!”, Джеймс Тіссо

Те, що відбувається між цими двома сценами, відмічає поворотний момент в оповіданні про життя Ісуса.

Місія – померти за інших

Для Петра та інших учнів слово “Месія” асоціюється з багатством, славою і політичною владою – тими спокусами, яким Ісус протистоїть упродовж Свого служіння. Ісус знає, що істинний Месія має зазнати кепкування, приниження, страждання і навіть смерть. Він – Раб, Який Страждає, і про якого пророкував Ісая. Він кінчить в Єрусалимі на хресті, символі ганьби, а не слави.

Петро, мабуть, зрозумів, Хто є Ісус, але йому належало дізнатися набагато більше відносно місії Ісуса. Не знаючи кінцевої мети Месії, Петро хоче, щоб Ісус уникнув страждань. Ісусові, навпаки, кінцева мета відома. У цей момент Ісус робить корінний поворот. Він покидає Галилею і прямує в бік Єрусалиму, де Він зустріне Свою долю.

Марка 9

Нетямущі учні

Найменш перспективна група новобранців

9:19Доки буду терпіти вас?

Спочатку Ісусові учні, м’яко кажучи, не відрізняються один від одного. Їх найбільш явна риса – обмеженість у розумінні. “Невже ви такі нерозумні? Невже не розумієте?” (Мк.7:18) – неодноразово запитує Ісус. Марка 9 демонструє, що учні не впоралися із зціленням, не зрозуміли натяків Ісуса про смерть, що наближається, і воскресіння, сперечалися про свою першість і намагалися заборонити діяльність якогось іншого учня. У місії Ісуса багато такого, чого вони явно не можуть зрозуміти.

Незважаючи на помилкові дії учнів, Ісус присвячує їм багато часу. Сторонні як і раніше збираються, щоб подивитися і послухати, проте Ісус зосереджується на навчанні дванадцяти, готуючи їх продовжити Його діяння після вознесіння.

Як учні ставляться до Його підвищеної уваги? У всіх випадках вони проявляють усе більше нерозуміння. Коли Ісус каже про смерть, що наближається, вони чи не розуміють, чи безрозсудно заперечують Його плани. Іноді вони сваряться з приводу того, хто заслуговує на найбільш привілейоване становище. Вони явно не розуміють істинного значення яскравих подій, які відбуваються поряд з ними. В цілому, учні повною мірою демонструють поєднання доброго і поганого, яке присутнє в кожному з нас.

Після арешту Ісуса, незважаючи на рішучі запевнення у відданості, усі учні (окрім Іоанна) непомітно і соромливо віддалилися від Ісуса в момент Його якнайглибшої нужди.

Рішуча зміна

Одна подія, проте, докорінно змінить дванадцять. Щось подібно до полум’я осяяло їх життя. Це було воскресіння Ісуса. Після цієї неймовірної події години терплячого повчання, здається, нарешті, принесли свої плоди.

У поведінці учнів сталися вражаючі зміни. Як один з найбільш переконливих доказів воскресіння Ісуса можна порівняти боязких учнів, зображених в Євангелії від Марка, з відважними, упевненими в собі людьми, показаними в Книзі Діянь. У ній ми бачимо неймовірний розвиток ранньої церкви, очолюваної двома учнями, які заслужили на найсуворіші Ісусові докори, – Іоанном і Петром.

Попередній запис

Євангеліє від Марка: розділи 4-6

Марка 4 Ісус заспокоює бурю, Джеймс Тіссо 4:30 Нечисленні притчі На відміну від Матфея і Луки, ... Читати далі

Наступний запис

Євангеліє від Марка: розділи 10-12

Марка 10 10:25-26 Добробут як перешкода Релігійні наставники того часу розглядали добробут як знак сприятливого ставлення Бога. Це пояснює подив ... Читати далі