Євангеліє від Марка: розділи 4-6

Марка 4

Ісус заспокоює бурю, Джеймс Тіссо

4:30 Нечисленні притчі

На відміну від Матфея і Луки, Марк відводить мало місця притчам – своєрідній формі повчання, яку часто використовував Ісус. У той же час Марк наводить стільки ж чудес, скільки інші євангелісти. Ця біблійна книга явно відмічає пріоритет діянь над словами.

Кам’янистий ґрунт

Чому інші люди не визнають Христа?

4:41І страх великий напав на них, і говорили між собою: Хто ж Цей, що і вітер, і море слухають Його?

Історія про сіяча, наведена в розділі 4, має на увазі неоднозначний підсумок служіння Ісуса на землі. Живучи через 2000 років і маючи такі чітко позначені в календарі події, як Різдво і Пасха, ми можемо просто не звернути уваги на ту недовіру, яка супроводжувала Ісуса під час Його перебування на землі.

Сусіди. Вони бачили, як Ісус ріс і грав на вулиці з їх дітьми. Він був просто занадто добре їм відомий для того, щоб повірити, що Він посланий Богом. Вони запитували: “Звідки в Ньому це? Що за премудрість дана Йому, і що за сили в руках Його? Хіба не тесля Він, син Марії, брат Якова, Іосії, Іуди і Симона? Чи не тут, між нами, Його сестри? І спокушалися через Нього” (Мк. 6:2-3).

Сім’я. Навіть сім’я Ісуса не в змозі поєднати дивне і звичайне. Марк згадує про випадок, коли мати і брати прийшли узяти Ісуса силою, оскільки вони вирішили, що “Він не при собі” (Мк. 3:21).

Фахівці в області релігії. Книжники і фарисеї, які пильно вивчали писання пророків, повинні були мати найчіткіше уявлення про те, як упізнати Месію. Проте жодна з груп не принесла Ісусу стільки прикростей, скільки ці учені. Вони критикували Його богословські погляди, Його спосіб життя і Його вибір друзів. Коли Він творив дива, вони приписували Його силу сатані і бісам.

Натовпи народу. Прості люди, здавалося, ніяк не могли вирішити: Хто Такий Ісус. В одному випадку вони вважають, що “Він біса має і безумствує” (Ін. 10:20), в іншому вони силою намагаються звести Його на царство (Ін. 6:15).

4:39 Утихомирення негоди

Як Ісус, Син Божий, Який творить дивні дива, міг бути не визнаним серед білого дня? Ключ до розуміння цього може дати випадок, який описується наприкінці розділу. Коли буря майже потопила човен, на якому плив Ісус з учнями, Він наказав вітру: “Умовкни, перестань” (Мк. 4:39). Учні заціпеніли від страху. Хто Він, якщо Він втихомирює бурю так, як ніби це неслухняна дитина?

Цей епізод дозволив учням переконатися, що Ісус не такий, як усі люди. Проте цей випадок також дав їм привід для сумнівів. Адже Ісус заснув у човні від повного виснаження, що було ознакою Його людської слабкості.

Протягом трьох століть рання церква обговорюватиме, що конкретно сталося, коли Бог став Людиною, але її Символи віри навряд чи можуть розсіяти відчуття таємниці. У певному значенні Ісус такий же, як і всі інші люди, – з національністю, професією, сімейним корінням, тілесною статтю. У певному значенні Він – щось абсолютне нове в історії всесвіту. Між цими двома твердженнями лежить таємниця, яка ніколи не буде розкрита.

Марка 5

Дочка Іаїра, Джеймс Тіссо

Ісус і хвороба

Словами і справами Ісус спростовує загальноприйняті погляди

5:34Дочко, віра твоя спасла тебе. Іди з миром і будь здорова від недуги твоєї“.

Явлені Ісусом зцілення допомагають змінити загальноприйняті уявлення про те, як Бог ставиться до хворих людей. У новозавітні часи фарисеї однозначно учили, що всі страждання походять від гріха. Іншими словами, якщо ти хворий, ти заслужив на це.

Фарисеї вважали, що хворі чи одержимі бісами люди ходять під постійним Божим прокляттям. У природних катаклізмах, вроджених вадах і таких хворобах, як сліпота і параліч, вони бачили караючу руку Божу. Відповідно до старозавітного закону, вони вважали “нечистими” тих, хто страждав, наприклад, на проказу, і відлучали їх від поклоніння.

Ісус кидає прямий виклик такому вченню. Він зціляє одержимого, дотиком зціляє “нечисту” жінку і воскрешає дитину (не дивлячись на те, що дотик до мертвого тіла робив людину “нечистою”).

Проти течії

У низці випадків Ісус прямо спростовує традиційну доктрину гріха і страждання. Він заперечує, що сліпота людини походить від її власного гріха чи гріха її батьків. Він спростовує загальноприйнятий погляд, що нещастя трапляються з тими, хто на них заслужив (див. Луки 13 і Іоанна 9).

Ісус не зціляв усіх людей на землі чи у Своїй вітчизні. Проте зцілення Ним хворих демонструє, що вони особливо улюблені, а не прокляті Богом. Явлені Ним зцілення також дають “знамення” того, що станеться в майбутньому, коли всі хвороби і навіть смерть будуть переможені.

Свідоцтво очевидця

Звідки Марк отримав інформацію?

5:37І не дозволив нікому йти за Собою, крім Петра, Якова та Іоана, брата Якова

Коли люди перекладають Біблію іншою мовою, їм треба робити багато пояснень. Як донести християнство до людини, яка ніколи не чула про Авраама, Мойсея та апостолів Петра і Павла? З чого почати?

Найчастіше перекладачі починають з Євангелія від Марка. Його прості речення і короткі, насичені дією епізоди найлегші для перекладу. Воно читається як газета. Примітно, що це євангеліє, мабуть, було написане для носіїв іншої культури (можливо, для римлян), оскільки в ньому пояснюються загальноприйняті єврейські звичаї (див. напр., 7:3-4).

Зв’язок з Петром

Можливо, що найпривабливішим в Євангелії від Марка для незнайомого читача являється його наочність. Воно створює враження свідоцтва очевидця. Фахівці, які займаються вивченням питання, дійшли висновку, що Марк міг отримати відомості від Петра, одного з безпосередніх учнів Ісуса. Деталі, що заслуговують на довіру, Марку повідомив Петро чи хтось інший, подібний до нього.

Ісус перебував у пустелі “із звірами” (1:13). Вирушаючи молитися, Він встав “вранці, ще затемна” (1:35), – примітна деталь для учнів Ісуса, які іноді відрізнялися непереборною звичкою поспати. Під час лютої бурі Ісус “спав на кормі” (4:38).

Ісус спить під час шторму, Джеймс Тіссо

Той, хто розповідав Марку про сцену преображення, повідомив, що одяг Ісуса “став блискучим, дуже білим, мов сніг, як жоден білильник не може вибілити на землі” (9:3). Лише Марк повідомляє, що під час суду над Ісусом Петро сидів із стражниками, гріючись біля вогню.

Чому деталі мають значення

Ви можете сказати, що деталі не мають значення, і, дійсно, Матфей і Лука описують ті ж самі події без них. Проте будь-який хороший письменник знає, що подібні деталі пожвавлюють оповідання. Яскраві образи, які збереглися в пам’яті свідка, збережуться також і в пам’яті читача.

Наприклад, про людей, яких зцілив Ісус, Марк міг повідомити прості факти, але він цього не робить. Сліпий “скинув з себе верхній одяг, встав і прийшов до Ісуса” (10:50). Після того, як паралізований встав, “і, взявши постіль, вийшов перед усіма, так що всі дивувались і прославляли Бога, кажучи: ніколи ще такого ми не бачили” (2:12).

Марка 6

Контраст влади

Ісус і Ірод розрізняються стилем керівництва

6:16Ірод же, почувши, сказав: це Іоан, якому я відсік голову; він воскрес з мертвих“.

У Марка 6 показано два різні види влади. Правитель Галилеї Ірод персоніфікує один з цих видів. Багатий і нещадний, він має у своєму розпорядженні загони римських солдатів, які підкоряються кожному його слову. По всій підвладній території він встановлює вражаючі пам’ятники.

Марк описує, як Ірод користується владою і зловживає нею. Він вкрав у брата дружину і кинув у темницю Іоанна Хрестителя. Пізніше, як подарунок, обіцяний під час бенкету, він обезголовив пророка. Насправді, віддавши наказ убити Іоанна, Ірод відчував докори сумління, але, у той же час, він вважав, що повинен був підтримати свою репутацію, виконавши безрозсудно вимовлену клятву.

Ісус використовує владу по-іншому. Він використовує її на благо слабких, голодних, і тих, хто страждає. Рішуче відхиливши в пустелі пропозицію земної влади (Мф. 4), Він більше не дає приводу для думок про те, що Він формує образ владної чи впливової особи. Він прагне служити Богові, а не задовольняти хибні очікування людей.

Розкіш і насильство

Ірод звів розкішний палац у рідній місцевості Ісуса – Галилеї. Проте Ісус уникає з’являтися в околицях цієї фешенебельної будівлі. Тоді як Ірод пригощає вином і стравами знатних гостей, Ісус поневіряється провінцією в супроводі групи послідовників набраних з низів суспільства. Він також дає бенкет для приблизно 5000 непроханих гостей. Його просте слово любові, прощення і зцілення має свою силу. Марк оповідає про людські натовпи, які йшли за Ісусом берегом озера, приносили до Нього своїх хворих друзів і юрбилися навколо, прагнучи доторкнутися до Нього.

Ісус зневажливо називає Ірода “лисицею” (Лк. 13:32). У міру того як поширюється чутка про Ісуса, Ірод шукає випадку побачити Його. (Фактично, він дістає таку можливість під час суду над Ісусом.)

Трагедія обезголовлювання Іоанна мала один сприятливий наслідок: хоча в числі послідовників Ісуса було кілька учнів з оточення Іоанна Хрестителя, після страти Іоанна більша їх частина послідувала за Христом.

6:31 Необхідність віддалитися

Марк наочно показує тиск натовпу на Ісуса. Куди б Він не пішов, за Ним йшли люди, приносячи на лікування хворих і ставлячи провокаційні запитання. У п’яти окремих уривках (3: 7-9; 6:31; 6:45; 7:24; 9:30) Марк відмічає, що Ісус відводив Своїх учнів у безлюдне місце, щоб уникнути натовпу.

Попередній запис

Євангеліє від Марка: розділи 1-3

Іоанн Хреститель бачить Ісуса здалека, Джеймс Тіссо Євангеліє зі стрімким сюжетом Євангеліє від Марка читається як ... Читати далі

Наступний запис

Євангеліє від Марка: розділи 7-9

Марка 7 7:3-4 Пояснення юдейських звичаїв Ремарка що міститься у віршах 7:3-4 пояснює поширений єврейський звичай церемоніального обмивання рук. Ремарки, ... Читати далі