Євангеліє від Марка: розділи 1-3

Іоанн Хреститель бачить Ісуса здалека, Джеймс Тіссо

Євангеліє зі стрімким сюжетом

Євангеліє від Марка читається як сценарій сучасного бойовика

1:28І враз розійшлися про Нього чутки по всій країні Галилейській“.

На екрані мелькають титри, які швидко змінюються. Потім камера переноситься на простори пустелі, населеній, в основному, скорпіонами, ящірками і тарантулами. Нарешті, в мареві, що стоїть, виникає самотня фігура – ексцентрична людина в одязі з верблюжого волоса, яка щось кричить у дзвінку далечінь. Так починається Євангеліє від Марка.

Така ілюстрація допомагає порівняти Євангеліє від Марка з лаконічно відрежисованим документальним фільмом. На відміну від інших євангелій, це євангеліє майже не містить діалогів і особистих коментарів. Автор пише для схвильованої, нетерплячої аудиторії – для людей, які, швидше, дивляться фільм, ніж читають книгу.

Марк майстерно змінює ракурси зйомки, то роблячи панорами великих людських натовпів, то збільшуючи зображення окремих персонажів. Він не залишає сумнівів відносно характерів. Після вступних кадрів з Іоанном Хрестителем він поміщає в центр кадру Ісуса, і камера всюди йде за Ним.

Акцент на дії

Ті, хто намагається виявити структуру Євангелія від Марка, бувають спантеличені: структура визначається усіма сценами в сукупності. Один з дослідників зауважив, що Марк зображує Ісуса, Який “розкидає чудеса, як рисові зерна на весіллі”. Перш ніж почати описувати чудеса Ісуса, і Матфей, і Лука вводять чотири розділи історичного вступу. Марк описує три дива і одну масову сцену вже в першому розділі.

На противагу всім динамічним сценам книга наводить лише окремі Ісусові притчі. Вона фокусується на подіях, а не на висловах чи авторських коментарях. Марк зображує людські натовпи розміром зі стадіон, які так щільно оточують Ісуса, що Він тримає поруч човен, щоб натовп Його не розчавив. Куди б Він не пішов, за Ним йде натовп, який роздумує про Його незвичайне життя. “Чи святий Він Божий?” “Чи не марить Він?” “Хіба Він не син теслі?”

Не зупиняючись

Опускаючи все, окрім чистої дії, Марк досягає більшого драматизму, ніж, мабуть, будь-який інший біблійний автор. Дія гарантує увагу аудиторії, і Марк постійно прискорює події. Негайно Дух веде Ісуса в пустелю. Негайно учні відгукуються на Ісусів заклик йти за Ним. Дотик Ісуса негайно зціляє прокаженого. Сорок два рази в цій книзі зустрічається грецький прислівник, що виражає безпосередність дії. Існує декілька варіантів його перекладу українською.

Персонажі міняються, вони знаходяться в самій гущі натовпу, вони дивуються дивним Ісусовим діянням. Євангеліє від Марка – євангеліє вигуків, повне таких слів, як дивуватися і боятися. На землі з’явилося незвичайне, і авторові євангелія необхідно продемонструвати його вплив на майбутні покоління.

Як читати Євангеліє від Марка

Приблизно 90% змісту Євангелія від Марка зустрічається в трьох інших євангеліях. Проте ця книга є ідеальною точкою старту для тих, хто мало знає про Ісуса. Її стиль – прості речення без складних оборотів, без довгих розмов – полегшує розуміння. По суті, Євангеліє від Марка було, мабуть, написане як місіонерська книга для тих людей, які майже нічого не знали про нову, християнську віру.

Окрім тих місць, де наводяться прямі слова Ісуса, сам Марк цитує Старий Завіт лише двічі (1:2-3 та 15:28). Марк також не посилається на старозавітний закон, що сильно відрізняє це євангеліє від інших. Ці обставини свідчать про те, що книга була написана для неєврейської аудиторії, можливо, для римлян.

Для читання Марка не потрібні особливі інструкції. Живий стиль цієї книги робить її зрозумілою, як газета.

Марка 1

Ісус віддалився в пустинне місце, Джеймс Тіссо

Несподіваний удар

Непотрібна популярність знаходить Ісуса

1:28І враз розійшлися про Нього чутки по всій країні Галилейській“.

Хоча Євангелія від Матфея, Марка, Луки та Іоанна оповідають, в основному, про одні і ті ж події, кожне з них розглядає життя Ісуса зі свого кута зору. Наприклад, Матфей і Лука відкривають розповідь історичним вступом, прагнучи підтвердити зв’язок Ісуса зі Старим Завітом. Євангеліє від Марка відразу занурює нас в оповідання про Ісусові діяння.

Після того, як Іоанн Хреститель збудив захват людей відносно Ісуса – внаслідок чого, фактично, сам Іоанн виявився у в’язниці, – Ісус відкрито починає Своє служіння. У Нього в запасі є ряд сюрпризів для спраглої аудиторії. Спершу Ісус прямує не в Єрусалим, звичайне місце діяльності будь-якого честолюбного вождя, але в маленькі містечка гористої Галилеї.

Новий образ пророка

Ісус провів дитинство в Галилеї, у маловідомому містечку Назарет, що викликало кепкування в деяких дослідників Писання: “Чи може щось добре бути з Назарета?” (Ін. 1:46). Окрім свят, коли Ісус ходив в Єрусалим, Він віддавав явну перевагу маленьким містечкам і сільській місцевості, особливо розташованій у віддаленій Галилеї, на півночі.

З іншого боку, Ісус також не схожий на очікуваного пророка. Втіленням суворого аскетичного образу пророка є Іоанн Хреститель. Він живе в пустелі, живиться комахами і несе сувору звістку про суд. Ісус же живе серед людей, харчується в будинках і несе “Благу Звістку від Бога”.

Проте, хоча Ісус, можливо, і не схожий на традиційного пророка, тільки Він починає зціляти людей, звістка про Нього нестримно поширюється. Вісті про Його чудодійну силу поширюються навіть тоді, коли Він намагається заборонити це. Чутка про дивного, незвичайного пророка шириться всіма околицями.

Марка 2

2:4 Перешкоди для розслабленого

Одна неходяча людина, відмітила актуальність цієї історії для сучасних суперечок про доступність: “Будь-яка людина з обмеженими фізичними можливостями може розповісти велику кількість історій, подібних до цієї: ти потрапляєш у церкву через ризницю (чи, ще гірше, коли тебе вносять східцями центрального входу, як дитину), потрапляєш у лекційну аудиторію через вантажний ліфт, а потім через кухню чи підсобне приміщення, перш ніж приєднатися до “нормальних” людей, які входять через головний вхід”.

Друзі розслабленого знайшли радикальне рішення проблеми. Цей вчинок вразив Ісуса, і Він відповів на їх (спільну) віру.

Сигнальні залпи опозиції

Ісуса супроводжує критика

2:6-7Були там деякі з книжників, що сиділи і помишляли в серцях своїх: чому Цей так богохулить?

Ісус стверджує, що Він – Месія, посланий від Бога. Проте, оскільки Він не відповідає образу релігійного вождя – Месії, виникає опозиція, яка виступає проти бурхливій хвилі Його популярності.

Розділ 2 Євангелія від Марка оповідає про три звинувачення, що зводяться проти Ісуса.

Він кощунствує

Учителі закону шоковані тим, що Ісус прощає гріхи. “Хто може прощати гріхи, крім одного Бога?” – обурюються вони. Ісус охоче погоджується, що тільки Бог може прощати гріхи, – Він Сам говорить про це. Фарисеї люто заперечують Ісусові. Це зазвичай відбувається тому, що вони правильно Його розуміють, але просто відмовляються вірити Йому.

Він водить компанію з негідними

Ісус надає перевагу найбільш зневаженим категоріям людей. Навіть після того, як Він став відомим. Він обідає зі знедоленим збирачем податків і його друзями, які ведуть негідне життя. У той же самий час Він завдає образи політичним і релігійним лідерам, обзиваючи їх. Почувши критику Своєї незвичайної поведінки, Ісус відповідає: “Не здорові потребують лікаря, але хворі; Я прийшов покликати не праведників, а грішників до покаяння” (Мк. 2:17).

Він виступає проти традицій

Фарисеям здається, що Ісусові учні занадто вільно поводяться зі святою суботою. Відповідь Ісуса: новий день вимагає нового підходу, як молоде вино вимагає для збереження нові міха; Бог передбачив кардинальні зміни для збереження людського роду, і колишня традиція не в змозі увібрати в себе ці зміни.

Марка 3

Ісус зцілює сліпих і кульгавих на горі, Джеймс Тіссо

Чудеса і фокуси

Ісус розбірливий у застосуванні сили

3:10Бо багатьох Він зцілив, тому ті, які мали рани, кидалися до Нього, щоб торкнутися Його“.

Євангелія оповідають про три дюжини чудес, явлених Ісусом, і Ісус прямо каже про їх значення: “Вірте Мені, що Я в Отці і Отець у Мені. Якщо ж ні, то вірте Мені за самими ділами” (Ін. 14:11). Чудеса є переконливим доказом того, що Ісус є Христос, Син Божий.

У міру того як поширюється чутка про силу Ісуса, людські натовпи приходять здалека і збираються навколо Нього. Одні люди приходять за зціленням, інші – просто для того, щоб побачити дива. Хто ще, окрім посланця від Бога, міг створити таке?! Проте Сам Ісус має дивне подвійне ставлення до чудес – Він відмовляється демонструвати “трюки”, як фокусник, на вимогу.

Схоже, що Ісус не вважає, що чудеса можуть породити віру, яка потрібна Йому. Марк повідомляє, що в семи різних випадках Ісус попереджає щойно зцілену людину, щоб та нікому нічого не розповідала. Ісус наражається на небезпеку бути розчавленим натовпами, які стікалися до Нього, коли, як завжди, незважаючи на Його заборону, розносилася чутка про Його чудеса. Він також остерігався ворожих сил, які постійно слідували за Ним.

Ісус також зберігає недовіру до бурхливого захвату оточення, що викликається Його чудесами. Він закликає до підпорядкування і жертви, а Його чудеса притягають, в основному, роззяв і любителів сенсацій. Захоплення чудесами не переходить автоматично у віру, що преображає життя, яку Він так прагне пробудити.

Раптове співчуття

В основному, Ісус використовує Свою силу із співчуття, викликаного людськими потребами. Кожного разу, коли хтось прямо просить про зцілення, Він зціляє. Коли Його учні відчувають страх, опинившись посеред шторму, Він йде до них по воді і утихомирює вітер. Коли Його слухачі відчувають голод, Він насичує їх. Коли гості на весільному бенкеті починають відчувати спрагу, Він перетворює воду у вино.

Як це часто відбувається і сьогодні, сучасники Ісуса намагалися пояснити походження Його сили. Тут, у розділі 3 Євангелія від Марка законовчителі намагаються приписати чудеса Ісуса сатанинській силі. В іншому випадку вони збирають офіційний трибунал у складі суддів і очевидців для того, щоб допитати колишнього сліпця, якого зцілив Ісус. Зцілений і його батьки підтверджують те, що сталося: “Одне знаю, що я був сліпий, а тепер бачу“, – але ті, хто сумнівався все одно проклинають Ісуса і проганяють зцілену людину із судилища (Ін. 9).

У цілому, різний характер реакції натовпу підтверджує сумніви Ісуса відносно обмеженої цінності чудес. Вони рідко будили віру, швидше, вони зміцнювали віру в істинних її шукачах.

3:30 Збожеволів?

Ісус викликав живу реакцію майже в кожної людини. У зв’язку з цим члени Його родини сумнівалися в Його адекватності, а законовчителі запитували, чи не одержимий Він. Він збуджував бурхливе неприйняття з боку Своїх ближніх і релігійних “професіоналів” тих днів. Разом тим, як показує Марк, величезні людські натовпи були здивовані переконливістю Його вчення і чудотворною силою. Безпосередній контакт з Ісусом фактично нікого не залишав байдужим.

Попередній запис

Євангеліє від Матфея: розділи 26-28

Матфея 26 Первосвященик Каяфа, Гюстав Доре 26:4 "Хитрістю" Релігійним начальникам не вдався план безшумно усунути Ісуса. ... Читати далі

Наступний запис

Євангеліє від Марка: розділи 4-6

Марка 4 Ісус заспокоює бурю, Джеймс Тіссо 4:30 Нечисленні притчі На відміну від Матфея і Луки, ... Читати далі