День 3: Перша Особа

Дух Святий – це перша іпостась Трійці, яка з’являється в Біблії. У книзі Буття в першому розділі сказано: «На початку створив Бог небо і землю» (вірш 1). Подивимося на другий вірш: «Земля ж була безвидна і порожня, і темрява була над безоднею, і Дух Божий носився над водою». Дух з’являється вже в другому вірші першого розділу книги Буття, Він перша іпостась Божества, згадана по імені.

Можна поставити наступне питання: «Але Джоне, у першому вірші сказано: «На початку створив Бог небо і землю». Як же можна говорити, що саме Дух Святий першим згадується в Писанні, якщо в першому вірші говориться про Бога Отця?» Прекрасне питання. Але пам’ятаєте, Бог сказав: «Створімо людину за образом Нашим». Тому згадка про Бога в першому вірші відноситься до усього Божества, а не до якоїсь Його іпостасі. Тому перший член Божества, визначений за функцією, це Святий Дух. У другому вірші написано, що «Дух Божий носився над водою».

Знову давайте звернемося до нашого первинного питання: Хто є Святий Дух? Можу сміливо стверджувати, що Він найдивовижніша, найпрекрасніша, найдобріша, найніжніша, найчутливіша, наймогутніша Особа на усій землі. Ви скажете: «Джоне, на усій землі?» Так, на усій землі. Ми повинні зрозуміти, що Отця немає тут на землі, Він на Своєму престолі на небесах. Також Ісуса немає тут на землі. Я часто чую, як люди кажуть: «Ісус у моєму серці», хоча Писання ясно свідчить, що Він сидить на престолі праворуч Бога (див. Мк. 16:19). У книзі Діянь (1:9-11) сказано: «:…Він вознісся перед їхніми очима, і хмара взяла Його з очей їхніх. І коли вони дивилися на небо, під час вознесіння Його, раптом перед ними стали два мужі в білому одязі і сказали: “Мужі галилейські, чого ви стоїте і дивитеся на небо? Цей Ісус, Який вознісся від вас на небо, прийде так само, як ви бачили Його, коли Він сходив на небо”».

Двоє чоловіків, які насправді були ангелами, ясно дали зрозуміти учням, що Ісус повернеться таким самим чином, як Він пішов. Іншими словами, Він не повернеться на землю, поки не прийде на хмарах. Чи повернувся Ісус вже на хмарах? Поза сумнівом, відповідь – ні. Це означає, що Ісус все ще сидить праворуч Бога на небесах.

Згадайте те місце Писання, коли Стефана побивали камінням. У Книзі Діянь (7:55,56) написано: «Стефан, сповнений Духа Святого, глянувши на небо, побачив славу Божу й Ісуса, Який стояв праворуч Бога, і сказав: “Ось, я бачу небеса, що розкрились, і Сина Людського, Який стоїть праворуч Бога”». Спробуйте уявити собі Ісуса, що стоїть в усій Своїй славі і вшановує Свого мученика, в очікуванні священного моменту, який буде відомий серед усіх прийдешніх поколінь. Ця історія є прекрасним зображенням славного возз’єднання, але при цьому служить і нагадуванням про неминучий факт, що зараз Ісус перебуває поряд зі Своїм Отцем.

Істина в тому, що Ісус перебуває в цій позиції слави вже приблизно дві тисячі років. Його немає тут на землі. Я знаю, ми любимо казати, що Він живе в наших серцях, але в реальності Святий Дух, Дух Ісуса Христа, саме Він робить наші серця Своїм місцем перебування.

Нам важливо визнавати, що Святий Дух – це і Дух Бога Отця, і Дух Ісуса Христа (Сина). Давайте розглянемо декілька прикладів.

У Посланні до Филип’ян (1:19) Павло стверджує: «Бо знаю, що це послужить мені на спасіння за вашою молитвою і співдіянням Духа Ісуса Христа». Ісус дуже ясно показав, що Йому потрібно піти, щоб замість Нього прийшов Дух Святий. Павло говорить тут про Святого Духа (Помічника), а не про втіленого Ісуса, бо Ісуса більше немає на землі.

У Євангелії від Матфея (10:20) Ісус каже: «Бо не ви будете говорити, а Дух Отця вашого говоритиме у вас». Ісус говорив про прийдешній час, коли Його учні будуть гнані і випробувані заради Євангелія. Дух Божий (Святий Дух) направлятиме їх і вкладатиме правильні слова у вуста.

Навіть тепер, коли я пишу ці слова, вони не є результатом мого інтелекту і досвіду. Дух мого Отця учить через мене. Я намагався учити своєю силою; повірте мені, усе закінчувалося плачевно. Його благодаттю, силою Його Святого Духа я є той, хто я є.

Добра новина в тому, що Він ніколи не кидав мене в біді – Він завжди приходив. Коли я схилявся в упокорюванні перед Духом благодаті (див. Євр. 10:29), Він вірно обертав мою слабкість у силу.

Як діють усі Троє?

Цю істину про «трьох в одному» може бути важко зрозуміти, бо вона кидає виклик нашому людському розуму. Перше послання до Коринф’ян (12:5-7) допомагає проникнути в суть питання про те, яким чином усі Троє взаємодіють разом як Один.

«І служіння різні, а Господь один і той же; і діяння різні, а Бог один і той же, Який творить усе в усіх. Але кожному дається виявлення Духа на користь» (1Кор. 12:5-7).

У міру того як ми читаємо цей уривок, ми виявляємо, що Отець, Син і Святий Дух виконують різні ролі. Отець ініціює і починає рух (в. 6), Син адмініструє (в. 5), Святий Дух утілює (в. 7); але усі Вони працюють разом заради однієї і тієї ж мети.

Якщо ми з вами зберемося зводити будинок, що нам знадобиться? Нам треба буде найняти архітектора, начальника будівництва і робітників (субпідрядників). У цій ілюстрації Бог Отець виступає в ролі архітектора, Ісус – начальника робіт, а Дух Святий представляє робітників, які зводять будинок, – Він «втілювач» творіння. Усі три ролі суттєво важливі для будівництва будь-якого будинку.

Перст Божий

Давайте подивимося на два різні біблійні описи одного і того ж випадку. Ісус щойно зцілив людину, одержиму бісами. Люди приголомшені, але фарисеї думають про себе: «Він виганяє бісів самим дияволом» (див. Мф. 12:23,24). У вірші 28 ми читаємо відповідь Ісуса на їх думки: «Коли ж Я Духом Божим виганяю бісів, то настало для вас Царство Боже».

Лука також надає свій звіт, але він трохи відрізняється від опису Матфея. У Євангелії від Луки (11:20) сказано: «Якщо ж Я перстом Божим виганяю бісів, то, значить, прийшло до вас Царство Боже». Але Лука і Матфей говорять про Святого Духа. Як часто роблять автори, Лука описує функцію Святого Духа, немов відділяючи її від Його Особи. Тому ми доходимо до висновку, що Святого Духа можна описати як «перст Божий».

Не лише перстом Божим називається функція Святого Духа, але також рукою Божої і Його кистю. Писання говорить, що Бог звільнив Свій народ «рукою кріпкою і силою могутньою» (Пс. 135:12). Псалом (8:4) свідчить: «Коли погляну на небо – діло рук Твоїх, на місяць і зорі, які Ти поставив». Більшість вірних не усвідомлює, що Святий Дух – це Той, Хто насправді ставить зірки і планети на небесах, Він Той, Хто утілює усе творіння. Пам’ятаєте, у книзі Буття (1:2) написане: «…Дух Божий носився над водою». Він чекав ініціативи Отця. Потім Син повинен був виконати Свою функцію, сказавши: «Нехай буде світло», бо Ісус є Слово Боже. Коли були вимовлені слова «нехай буде світло», Син виконав волю Отця і Святий Дух створив те, що Він сказав.

Один з моїх улюблених уривків про велич і славу Духа Божого міститься в Книзі пророка Ісаї (40:12-15). Там написано: «Хто вичерпав води жменею своєю і п’яддю виміряв небеса, і вмістив у міру порох землі, і зважив на терезах гори і на чашах вагових пагорби? Хто зрозумів дух Господа, і був радником у Нього й учив Його? З ким радиться Він, і хто напоумляє Його і наставляє Його на путь правди, і вчить Його знання, і вказує Йому путь мудрости? Ось народи – як крапля з відра, і вважаються як порошинка на терезах. Ось, острови як порошинку піднімає Він» (Іс. 40:12-15).

У дванадцятому вірші написано: «Хтоп’яддю виміряв небеса?» Ви бачите, що Дух Святий названий тут за Своєю функцією. Подумайте про це. Дух Господній тримає цілий океан. Ви бачите, наскільки Він могутній? І проте Він вгамував Себе, погодившись з Отцем і Сином прийти до нас і мешкати в нас. Яка дивна, надихаюча і приголомшлива реальність!

Попередній запис

День 2: Серйозні помилки

Багато людей припускаються однієї помилки: вони намагаються зрозуміти дію і силу Святого Духа, раніше не прийшовши до Нього як до ... Читати далі

Наступний запис

День 4: Дух Святий є Бог

Давайте подивимося, яку роль Святий Дух грав під час творіння людини. Написано: «І створив Господь Бог людину з пороху земного, ... Читати далі