Книга Об’явлення упродовж століть (закінчення)

3. Невичерпне джерело символіки і творчого натхнення

Однак, найоригінальніший та найнеоціненніший внесок Книга Об’явлення здійснила в галузі мистецтва в найширшому розумінні цього слова, а саме в експресивному символізмі. Навіть поверхове дослідження розкриває неймовірні скарби мистецького символізму в різних галузях культури – звісно, на різних творчих оригінальних рівнях – від абсурдних творів мистецтва до шедеврів, які ще яскравіше підкреслювали величну експресивність Книги Об’явлення. Одна праця на цю тему (див. Charles Brütsch. La Clarté de l’Apocalypse, 6-те вид. Geneva: Editions Labor et Fides, 1966) вміщує понад сто п’ятдесят творів мистецтва (графіки, скульптури, музики, літератури, практично в усіх європейських джерелах), які так чи інакше пов’язані з текстом Книги Об’явлення. Пропонуємо коротко проаналізувати окремі сфери.

Образотворче мистецтво

Сцени із Книги Об’явлення завжди приваблювали митців, які створили величезну кількість полотен, де відображена універсальна природа книги. Вони також висвітлюють її окремі сцени (наприклад, певні аспекти чи теми). Прикладами таких творів є ілюстровані рукописи (такі як Бамбергський Апокаліпсис, Апокаліпсис Беата Лієбанского), фламандські гобелени епохи Відродження, що перебувають у власності королівської сім’ї Іспанії, синоптичні полотна Ганса Мемлінга (м. Брюгге, 1475-1479), ікона, що відтворює панорамну картину Апокаліпсису, написана майстром Діонісієм у 1500 р. по Р. Хр., і знаменита серія дереворитів Альбрехта Дюрера (виконана 1498 р.) (чия буквальна інтерпретація тексту Книги Об’явлення призвела до майже гротескних наслідків, навіть коли йдеться про найвеличніші сцени: такі як об’явлення Господа в Об. 1:10-20 та картина заколення Агнця в Об. 5:6 з сімома очима і сімома рогами!). Другу групу творів (відтворення частини книги чи окремих образів) об’єднують найпопулярніші теми, як от: чотири істоти з Об. 4-5, що ототожнюються з чотирма євангелистами ще з часів св. Іринея (оскільки на обкладинці відомого Євангелія монастиря Келлс, «Келлської Книги», чи скульптурної композиції при вході до Шартрського Собору), жінка і змій із Об. 12 (як на відомих гобеленах роботи Ж. Лурката в каплиці у французькому м. Асси) і Новий Єрусалим /новий Рай (як на неперевершеній картині «Поклоніння Агнцю», авторства Ван Ейка в 1432 р. по Р. Хр., що перебуває в Гентському вівтарі).

Також можемо зарахувати сюди дивовижну картину Пікассо «Герніка», що на одному полотні відтворює низку людських почуттів: страждання, збентеження і жорстокість людини під час війни. Символізм картини Пікассо з технологічними зображеннями відрізняється від символізму Книги Об’явлення (бомби, електрична лампа), проте автор поєднує ці зображення з «природнішими» образами (мученицькі вирази обличчя, відокремлені кінцівки й голови тварин), однак жанр той же: навмисно хаотичний, заплутаний, сумбурний символізм, який справляє враження не завдяки логічному, прямолінійному розумінню, а завдяки величезному впливу комбінації символічних образів.

Герніка, Пабло Пікассо

Як і в Книзі Об’явлення, те, що здається нам безнадійною трясовиною насильства і руйнації, перетворюється на послання до світу, яким править смерть, на повідомлення, що запалює світло надії в темряві нашого часу.

Духовна музика

Видіння, описані в Книзі Об’явлення, особливо сповнені надією сцени опису Нового Єрусалима, стали джерелом натхнення для наших християнських музичних творів. Багато духовних пісень, які виконують як католики, так і протестанти, побудовані на її тематиці. Більшість цих духовних гимнів створена в Церквах і для церковного вжитку в епоху Реформації, що свідчить про величезну зацікавленість їхніх авторів цією біблійною книгою. Багато духовних гимнів відображають атмосферу Книги Об’явлення, наприклад, «Коли святі марширують». Серед симфонічних і хорових творів особливо вирізняється всесвітньо визнана ораторія Георга Фрідріха Генделя «Месія» (середина XVIII ст.), один із фрагментів якої хор «Алилуя» – це безпрецедентний музичний твір, який відтворює пісню перемоги Об. 19.

П’ятдесят років тому Е. Ф. Скотт у статті-проповіді, побудованій на тексті Книги Об’явлення, наводить приклад, який підкреслює могутній вплив музичної «фразеології», що передає сповнене надією послання цієї біблійної книги під час проповіді.

«Одного разу я слухав дуже красномовного проповідника, темою проповіді якого було безсмертя. Проповідь була вражаючою і насиченою вагомими аргументами, проте відчувалося, що авдиторія починає втрачати інтерес. Аргументи, котрі наводив оратор, були досить складними для розуміння, деякі з них можна було легко спростувати, можливо тому дійсно переконати нікого не вдалося. Служба завершилася виконанням гимну «Золотий Єрусалим» – з усіх духовних гимнів цей твір є найзахопливішим, створеним на основі апокаліптичних образів, які вже давно втратили своє первісне значення. Та можна було помітити, як раптово змінився настрій вірних. У цьому духовному творі було щось, що торкнулося їхніх сердець, їх не потрібно було ні в чому переконувати, адже цей вплив через їхні емоції дав їм глибоку впевненість, що існує життя після смерти» (The Natural Language of Religion: Apocalyptic and the Christian Message, Interpretation 2 [1948] 428).

Літературні твори

Книга Об’явлення, на перший погляд, не мала настільки значного впливу на класичну літературу, як на образотворче мистецтво та музику, але ми безперечно можемо його помітити. Не одна книга в епоху середньовіччя написана завдяки тексту Книги Об’явлення, серед них книги Франциска Ассизського та Томи Челанського. Брют згадує про містерію, виставу, побудовану на основі тексту Книги Об’явлення. «Божественна комедія» Данте може вважатися взірцем західної літератури, написаної під безпосереднім впливом апокаліптичних ідей, оскільки «демонстрація картин раю та пекла» – це класичний компонент юдео-християнських апокаліптичних праць (пор. Enoch).

Вільям Блейк, англійський художник, поет і гравер був досить добре обізнаний із Книгою Об’явлення. Він виконав ілюстрації до окремих фрагментів і запозичив у свою творчість багато сюжетів і символічних образів із книги. Він визнавав цю книгу театрально уніфікованим Об’явленням, яке приводить до спільного знаменника всі інші книги Біблії. Так своєю творчістю Блейк прагне досягти орієнтованого і систематизованого бачення.

Одним із останніх творів світської літератури є книга Роберта А. Гайнлайна «Число звіра», написана в 1980 р. Тут можемо говорити про подібне, хоч і набагато більше використання апокаліптичних мотивів у сучасному кінематографі, як-от у стрічці «Сьома печатка» Інгмара Вергмана, та в інших фільмах, наприклад, «Омен», «Пророцтво» та «Апокаліпсис сьогодні». Однак, у більшості випадків зв’язок із Книгою Об’явлення поверховий, обмежений лише назвою твору чи, у кращому разі, кількома відомими символами чи сюжетами, такими як, наприклад, зловісно відоме число 666. Популярна фундаменталістська релігійна література – ще одна течія: у подібних творах посилань на Книгу Об’явлення більше, ніж достатньо. В останні десятиліття різноманітні фундаменталістські книги, що намагаються тлумачити Книгу Об’явлення в контексті подій сучасного світу, вражають кількістю проданих примірників на світовому книжковому ринку. Зокрема особливої уваги варті дві книги. Це бестселер «Кінець великої планети Земля» (The Late Great Planet Earth), яку написав Гел Ліндсі. Книга видана в кількості 28 млн. примірників у період з 1970 по 1990 рр„ яку Бойєр називає «популяризацією очікування тисячолітнього Царства», та книга авторства Едгара Вісенанта «88 причин, чому взяття на небо живими відбудеться в 1988 р.» (88 Reasons Why the Rapture Will Be in 1988) і наклад у 2 млн., яким видана ця книга, є більше, ніж красномовним!

Одне слово, Книга Об’явлення – це книга, що здійснила величезний вплив: від проповідей, які лякали пекельним полум’ям і сіркою до утопічних експериментів уперед до досконалого суспільства, від найгротескніших буквальних утілень її ідей до найбільш вражаючих мистецьких шедеврів, від масових убивств в ім’я Бога до висот християнського героїзму у свідченнях мучеників за віру.

Попередній запис

Книга Об’явлення упродовж століть (продовження)

Феномен міленаризму (Тисячолітнього Царства) Тисячолітнє Царство – це особливо вражаюче «біблійне пророцтво»: віра в те, що Христос буквально встановить тисячолітнє ... Читати далі