Розділи 2-3

Об. 2-3 – Сім послань до семи Церков

Ці послання не відокремлені елементи, разом вони утворюють невіддільну частину книги, й автор неодноразово стверджує це в численних посиланнях. Є сім Церков, і це число повторюється впродовж усієї книги п’ятдесят чотири рази. Ця кількість символізує повноту і цілісність, а отже, має важливе значення. Замість того, щоби робити коментар до кожного послання почергово, ми пропонуємо структурний огляд.

Літературний зв’язок із рештою тексту книги

Перше видіння завершується наказом: «Отже, напиши, що ти бачив, і що є, і що має бути по цьому!» (Об. 1:19). Цей наказ повторюється на початку кожного послання. Звернення Христа до Церкви в Ефесі («Оце каже Той, Хто тримає сім зір у правиці Своїй, Хто ходить серед семи свічників золотих») узгоджується із Об. 1:13,16. Те ж відбувається з іншими титулами Христа. Вони доповнюють імена Ісуса, Якими Він названий у першому видінні.

Нагороди Церквам нагадують нам символ, який бачимо в кінці книги. Це «дерево життя» (2:7 та 22:2), «Новий Єрусалим» (3:12 та 21,2), «друга смерть» (2:11 та 20:6,14), «книга життя» (3:5 та 21:27), «зірка досвітня» (2:28 та 22:16) та записане ім’я (3:12 та 22:4). З погляду редактора послання стали інтегрованою частиною книги. Упродовж усієї книги, як і в текстах послань, уміщено свідчення ангела, щоб «засвідчити вам це у Церквах» (22:16). У посланнях автор синтезує і передбачає подальший розвиток подій.

Адресати послань

Сім послань – це число, що задає алгоритм розвитку подій Книги Об’явлення: сім послань, сім печаток, сім сурем, сім чаш, сім кар. Сім послань – це своєрідна демонстрація єдиного образу Церкви, це загальне послання від Воскреслого Господа до Своїх вірних послідовників. Наприкінці кожного послання, що звертається до конкретної Церкви, автор радить прислухатися до того, «що Дух промовляє Церквам», звертаючись до вселенської Церкви в кожному посланні. Це узагальнене послання, що складається зі семи послань, розміщене на початку книги, бо наш автор зацікавлений не в тому, щоби передбачити події, а в тому, щоби сформувати ставлення спільноти напередодні приходу Господа. Його прихід-унікальна подія, котру слід особливо виділити серед багатьох подій, які відбуваються в історії людства. Дієслово «приходити» з’являється в 2:5,16,25 і 3:3,11.

Головне послання

Фундаментальну позицію, якої маємо дотримуватися, особливо, коли перебуваємо в випробуваннях (3:10), автор добре підкреслив у фрагментах: «Будь вірний до смерти, і Я тобі дам вінця життя» (2:10), чи в «Переможцеві сісти Я дам на Моєму престолі зо Мною, як і Я переміг був, і з Отцем Своїм сів на престолі Його» (3:21). Усе повчання зводиться до наполегливого заклику до боротьби, щоби бути вірним, як Антипа (2:13), чи як сам Христос. Усі сім послань є частиною пророцтва, котре вміщує весь текст книги, і саме тому вони заохочують спільноту, що перебуває у вирі конфліктів, які ця книга відкрито засуджує.

Перемога завдяки витривалости

Перемога завдяки витривалости, незважаючи на зовнішні та внутрішні чинники – це важливе питання для кожного християнина. Зовнішні сили ставляться до християн із «підозрою». У часи Флавіяна (Веспасіян, Тит, Доміцій, останній проголосив себе «Господом Богом») підозріло ставилися до християн, адже ті не брали участі в церемоніях поклоніння імператору, котрі процвітали особливо в провінції Азії. Місто Пергам уважали центром культу імператора, бо там знаходився храм, присвячений «Божому Августу та богині Риму». Християни, через свою відмову поклонятися імператору, були позбавлені політичних та економічних прав, яким користувалися всі інші громадяни імперії, їхнє невигідне становище могло давати неправильне уявлення про основні принципи їхньої віри, що Христос переміг і що Бог – це Господь. З іншого боку, у середовищі християн була група, що тяжіла до ідей гностицизму і виправдовувала свою «моральну бездіяльність» способом справитися з утисками довкілля. Тут бачимо силу і слабкість Церкви, що спокушена легким розв’язанням проблем, в яких (через страх або через бажання «пристосуватись») вона поступається в питаннях відданости. У часи випробувань чи нападів основними характеристиками особистостей свідків є вірність і стійкість.

Христос у посланнях

У центрі послань і в центрі всієї картини видіння перебуває сам Христос. Автор використовує низку оригінальних христологічних титулів, адже Христос – це головна дійова особа, що звертається до Церков і ставить перед кожною з них серйозні вимоги, коли промовляє: «Я знаю діла твої». Слово «діла» належить до загальної поведінки, до всього життя людини, тож саме активне переосмислення життя допомагає людині зрозуміти, наскільки істинною є її віра. Це питання про те, наскільки наші слова збігаються з нашими ділами. Христос «має очі Свої, як полум’я огняне» (2:18) і судить Церкву словом, яке рубає, як «меч обосічний» (2:12). Церква повинна розрізняти, які діла чинить, так, щоби Христос міг назвати їх «Мої вчинки» (2:26). Діла – весільне вбрання нареченої ( 19:8) і відплата буде, як робота її (22:12).

Сім Церков

  1. Ефес: «покинув свою першу любов»
  2. Смірна: «Будь вірний до смерти, і Я тобі дам вінця життя!»
  3. Пергам: «тримаєш ти Ймення Моє,… за днів, коли… був убитий Антипа, свідок Мій вірний»
  4. Тіятири: «І пізнають усі Церкви, що Я – Той, Хто нирки й серця вивіряє»
  5. Сарди: «ніби живий, а мертвий ти» (Цезар Вальєхо, перуанський поет)
  6. Філадельфія: «Я тебе збережу від години випробовування»
  7. Лаодікея: «Бо ти кажеш: Я багатий,… А не знаєш, що ти нужденний, і мізерний, і вбогий, і сліпий, і голий!».

Перемога

Ісус Христос, вірний і переможний свідок, звертається до Церкви, запрошуючи всіх вірних стати спільниками Його перемоги. Той, хто звертається до них, був убитий за свою вірність, але здобув перемогу і сів на престолі Отця. Незабаром настане година випробувань. Нагорода вже чекає на «переможців», які передчувають наближення останніх подій, описаних у цій книзі, коли рай буде відновлено і вони отримають життя в Новому Єрусалимі.

Попередній запис

Розділ 1:9-20

1:9-3:22 – Частина перша – «Що є» Уся Книга Об’явлення – це послання до Церкви, головною темою якого є видіння ... Читати далі

Наступний запис

Розділи 4-5

4:1-22:5 – Частина друга: «Що статися має по цьому» Видіння продовжується в главі 4, котра розпочинає другу важливу частину книги, ... Читати далі