Канонічний контекст

Той факт, що Апокаліпсис Івана доданий до християнського канону (чого не відбулося з апокаліптичними писаннями Петра й Хоми), а отже, книга стала складовою частиною НЗ, означає, що Церква визнала богонатхненність книги. Вона «звертається» не лише до читачів І ст. по Р. Хр.; її повідомлення витримало випробування часом: зміст цього послання виходить за межі історичної мети, котру поставив автор, адже це – вічне Боже слово. Книга розміщена наприкінці канону НЗ і цей факт також дуже важливий. Порядок книг НЗ – тематичний, оскільки послання отримали своє місце в каноні не відповідно до дати їхнього написання. Євангелія розміщені на початку НЗ, адже в них виражена суть віри. Наприкінці знаходимо Книгу Об’явлення, в якій розгортається есхатологічний вимір, в якому центральною є тема християнської надії. Біблія, у тому вигляді, як ми її маємо, розпочинається зі створення світу, далі – «втрачений рай», а її кульмінаційною подією є «відновлення» світу («нові небеса й нова земля») та «рай відновлений».

Поширення ідей про кінець світу, Страшний Суд і, особливо, ідеї про покарання чи нагороду, котрі отримають душі померлих після нього, ґрунтується на тексті Книги Об’явлення. Ця книга вкотре запевняє нас, що ті, хто будуть вірними аж до кінця, будуть «благословенними», їхні імена будуть «записані до книги життя», і вони перебуватимуть у радості і Славі Господа з Агнцем. Ті ж, які здадуться на милість «звірині», навпаки, потраплять «в озеро огняне та сірчане» (20:10). Отже, Книга Об’явлення – це величний маніфест християнської есхатологічної надії про тріюмф добра над злом, Бога й Агнця над диктаторами цього світу і їхніми підлеглими, життя над смертю й усіма її ознаками.

Інтертекстуальні зв’язки

Жодна книга НЗ не може змагатися із Книгою Об’явлення в кількості посилань на тексти СЗ. Окрім того, десятки тем СЗ, образи, спогади, майже дві третини віршів Книги Об’явлення чітко вказують на тексти СЗ. Саме він став основним джерелом літературного натхнення пророка Івана. У своєму творі автор майстерно переплітає матеріал СЗ, навіть не роблячи прямих посилань на старозавітні тексти; у певному сенсі це можна назвати плагіатом. Далі подаємо таблицю, в якій наводимо кілька красномовних прикладів. Тут маємо справу з «інтерпретацією» Книги пророка Даниїла та Книги пророка Єзекіїля, що свідчить про те, що пророцтво Івана – реальність, а не «музейний експонат», що Слово Боже живе і продовжує «промовляти» до нас. Якщо в стародавні часи відбувався вихід із Єгипту, а пізніше був вавилонський полон, то в часи Івана люди також переживали подібні обставини. Якщо відбувалися переслідування в часи Антіоха, то й у часи апостола Івана народ переживав щось подібне. Ось чому Іван так жадібно припадає до джерела СЗ, до книг пророків, особливо Єзекіїля, Захарії та Даниїла, і Книги Вихід. Авторський стиль Івана, за допомогою якого репрезентує апокаліптичні події, використовуючи здебільшого матеріал із книг пророків, уважається природним, якщо врахувати, що Іван також уважався пророком і позиціонувався послідовником класичного пророцтва (1:3; 10:11; 11:3; 22:7,19).

 Об. 1:13-15 Дан. 7; Дан. 10
а посеред семи свічників Подібного до Людського Сина, одягненого в довгу одежу і підперезаного по грудях золотим поясом.

А Його голова та волосся білі, немов біла вовна, як сніг; а очі Його немов полум’я огняне.

А ноги Його подібні до міді, розпалені, наче в печі; а голос Його немов шум великої води

(7:13) Я бачив у видіннях ночі, аж ось разом з небесними хмарами йшов ніби Син Людський

(10:5) одягнений у льняну одіж, а стегна його оперезані золотом з Уфазу

(7:9) волосся голови Його немов чиста вовна

(10:6) очі його як огняне полум’я, а рамена його та ноги його ніби блискуча мідь, а звук слів його як гук натовпу

 

Ключові теми Книги Об’явлення, які мають біблійне походження

  • Бут. 1-3: Створення світу; змій; дерево життя
  • Бут. 19: Содом, покараний вогнем
  • Вих. 7-11: Мойсей; десять кар
  • Вих. 12: Пасхальний Агнець; кров спасення
  • Вих. 25-27: Храм
  • Лев. 26 і Втор. 28: «всі прокляття, що записані у книзі»; семикратне покарання
  • 1Цар. 17-19: Ілля зачиняє небеса, викликає вогонь із небес; великий пророк
  • Пс. 2: Повстання царів; Месія на горі Сіон; залізний жезл
  • Іс. 6: Пророк бачить видіння: Господь у Храмі
  • Іс. 61-62: молода; ім’я; одруження Господа зі Своїм народом
  • Єр. 50-51: утеча з Вавилону; спустошене місто гріха отримує відплату, напоїти до п’яна, раптове падіння Вавилона; погребальна пісня про місто
  • Єз. 1-3: Теофанія з блискавицею; чотири тварини, що несли престол; описи зі словом «немов»; провидець упав лицем до землі та має спожити сувій; грім
  • Єз. 37: Воскресення народу
  • Єз. 38-39: Ґоґ і Маґоґ; кари Господні; зміна долі; знищення ворога; птаство пернате злітається на бенкет
  • Єз. 40; 43; 47: Розміри храму; його кубічна структура; Божа присутність у Храмі; ріка живої води, що витікає з-під храму
  • Дан. 7: Чотири тварини з океану; десятиголовий звір; престол; Старий днями із книгою; Син Людський
  • Дан. 10: Чоловік у льняному одязі, підперезаний золотом з Уфазу
  • Дан. 12: Михаїл; час, часу і пів часу
  • Йоїл. 1-2: Сарана
  • Соф. 1: Судний День, день гніву (пор. Іс. 2)
  • Зах. 1: вершники; коні гніді, вороні й білі; ангели; «докіль?»
  • Зах. 4: Ліхтар на сім лямпад; Господні очі; два Помазаники; оливкові дерева
  • Зах. 14: Есхатологічний бій; слава Нового Єрусалима

Літургійні контексти

Книга Об’явлення була створена для того, щоб її читали вголос на загальних зібраннях християнських громад. Блаженний, хто читає, і ті, хто слухає слова пророцтва» (1:3). Деякі вчені біблісти вважають, що саме такими були тогочасні реалії життя. Книга Об’явлення попри велику кількість культових художніх образів, які ми бачимо впродовж усієї книги, також містить низку духовних гимнів, які, очевидно, використовували в богослуженнях, а також вона містить описи небесних літургій (Об. 1:12-13; 4:8; 5:8; 6:9; 7:15; 8:3-6 тощо).

Попередній запис

Історичний контекст

На основі змісту Книги Об’явлення можемо припустити, що її створено в епоху, коли до християнства ставилися вороже. Це були часи ... Читати далі

Наступний запис

Кілька пояснень

Перше, ніж детально коментувати і тлумачити цей текст у «другому прочитанні» Книги Об’явлення, варто зробити кілька додаткових пояснень. Для багатьох ... Читати далі