Розділи 1:24-2:5

1:24-2:5 – Павло докладає зусиль для проповіді Євангелія

Страждання Павла – це живий доказ (в якомусь сенсі narratio), цінности послання, яке він проголошує. Впадає в око наявність багатьох термінів, які стосуються сфери «знань»: phaneroō та gnōrizō та ін. Однак ми не знаходимо типових апокаліптичних термінів (apokalyptein, apokalypsis), які присутні в Еф. 3:5.

1:24 – «І доповнюю недостачу скорботи Христової в тілі своїм за тіло Його, що воно Церква». Автор не вказує, що чогось не вистачає Христовим стражданням, щоб спасти людство, чи що Христос не страждав достатньо. Посередництво Христа бездоганне (пор. Кол. 1:19-20,22; 2:9-10,13-14; 3:1). Деякі коментатори вважають, що ці страждання Христа є лише незавершені в значенні їх застосування до людства в усі часи (індивідуальне відкуплення). Разом із Томою Аквінським, інші коментатори стверджують, що кожен має бути підпорядкований голові, якою є Христос: так само, як Христос витримав те, що Він мав пережити в стражданнях згідно з планом Бога-Отця (17:4; 19:30), Його послідовники повинні розділити Його страждання, аж доки не буде виконаний план Бога і таким чином вони також розділять з ним Його славу (Рим. 8:17,29). Не заперечуючи цю тезу, інші коментатори додають, що вираз «і доповнюю недостачу скорботи Христової в тілі своїм за тіло Йогом» означає бути причетним до апостольської праці Христа в цьому світі смертних, продовжуючи Його діло ради Церкви. Щобільше, завдяки тому культурному середовищу, в якому виховувався Павло, він вважав себе продовжувачем справи Христа, спільником зі своїм Господом, так само, як у ті часи чийогось посланника (shalîah єврейською мовою) вважали одним цілим із тим, хто його послав. Можна сказати, що Павло називає «скорботи Христової в тілі своїм» власними, які він відтворює в Христі, проповідуючи Євангеліє, що є важкою й кропіткою працею на благо Церкви. Фактично, термін thlipsis («страждання») не пов’язаний з тим, що Христос постраждав, щоб дати нам відкуплення, але стосується труднощів, з якими стикаються проповідники Євангелія (Рим. 5:3; 8:35; 2Кор. 1:4,8; 2:4; 4:17; 6:4; 7:4).

1:25 – Термін оіkопотіа в Посланні до колосян є тотожним до слова «робітня» (1Кор. 9:17; 4:1-5; пор. Лк. 16:2). Мета цього служіння полягає в тому, щоб «звістувати повнотою між вами слово Боже» (пор. 1:9,25; 4:4; Рим. 15:19).

1:26 – тут mystērion («таємниця») тут заміняє слово logos («слово»), чи euangelion («добра новина»). Це проголошує те, що в Христі нове і незбагненне. Навіть якщо це поняття походить з апокаліптики (пор. Дан. 2:1-19,27-30), у Посланні до колосян термінологія містерій була трансформована.

1:27 – Цей вірш розвиває тему в контексті mystērion. Таємниця – це не лише Христос, але й план Господа, який передбачав, що Христа проповідуватимуть серед поган (Кол. 1:27; Рим. 9:23-24; 16:25-26).

1:28 – Дієслово «проповідуємо» можна вважати майже технічним терміном у контексті проповідування в первісних християнських громадах (1Кор. 9:14; Дії 17:3,23). Mystērion продовжується в апостольській діяльності.

1:29 – Дієслово kopiōПрацюю я, борючися силою Його») вказує на те, що зусилля Павла скеровані на досягнення добробуту в спільноті (1Сол. 5:12; 1Кор. 16:16; Рим. 16:6; пор. Кол. 1:24).

2:1-5 – Ці вірші позначають початок переходу до відвертої боротьби з помилками колосян. Стосовно поняття agōn («боротьба») див. коментар до вірша 1:24. Ми натрапляємо тут на повторення тем любови (пор. 1:4; 2:2), розуміння, мудрости та знання (пор. 1:6,9,10; 2:2; 3:10 та коментар до 1:9), про таємницю Бога (пор. 1:26) та віру спільноти (1,4:23). Вірш 3 переносить нас до Рим. 11:33. Грецький термін pithanologia («правдоподібні аргументи», 2:4) у цьому контексті має негативне забарвлення: є «софізмом», «обманливим доказом».

Попередній запис

Розділ 1:15-23

1:15-18 – Увесь текст гимну зосереджений на ставленні Христа до можновладців: ми повинні прочитати Послання в такій перспективі. Христос є ... Читати далі

Наступний запис

Розділ 2:6-23

2:6-23 – Вірність Євангелію Мета цієї секції полягає в тому, щоб вказати на протиріччя серед колосян. Вони вважали себе смиренними, ... Читати далі